ماموریت آژانس در ایران

نویسنده

» مقاله گاردین درباره بحران هسته ای

بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای که وارد ایران شده اند به دنبال کسب مجوز برای صحبت با کارشناسان هسته ای ایران در باره ابعاد نظامی برنامه هسته ای ایران هستند.

گروهی که از سوی آژانس  به تهران سفر کرده است ماموریت دارد به تلاش هایی که گفته می شود ایران برای تولید سلاح هسته ای انجام داده است رسیدگی کند.

گروه بازدید کننده از ایران در بردارنده دو کارشناس ارشد تسلیحات، ژاک بوت از فرانسه و نویل ویتینگ از افریقای جنوبی است، که نشان دهنده آن است که ایران آمادگی خود را برای توضیح در باره ابعاد نظامی برنامه هسته ای خود اعلام کرده است.

ریاست این هیئت را هرمان نکائرتس، معاون دبیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای بر عهده دارد که در عین حال مسئول پرونده هسته ای ایران در آژانس هم هست. رافائل گروسی، دست راست یوکیو آمانو، دبیر کل آژانس هم در این گروه حضور دارد.

نکائرتس، در اظهارات صریحی قبل از سفر از ایران خواست با تیم اعزامی از سوی آژانس همکاری کند تا به اتهامات مربوط به تلاش های ایران برای تولید سلاح هسته ای رسیدگی شود.

تهران سه سال است که از بحث در باره اتهامات مربوط به تلاش برای تولید سلاح هسته ای سرباز زده است و ادعا کرده است که “مدارک ساختگی” توسط تعدادی از “کشورهای استکباری” تهیه شده است؛ اصطلاحی که ایران معمولا برای خطاب قرار دادن آمریکا و متحدان آن بکار می برد.

نکائرتس قبل از سفر به خبرنگاران در وین گفت امیدوار است “ایران به نگرانی های ما پاسخ دهد. ما انتظار داریم گفتگو در این زمینه را شروع کنیم؛ گفتگویی که زمان درازی است به تاخیر افتاده است.”

به عنوان یکی از نشانه های وضعیتی که این گروه در ایران با آن روبرو است می توان از شعار دادن عده ای که تصویر مصطفی احمدی روشن، کارشناس ترور شده ایرانی را در دست داشتند، در فرودگاه امام خمینی نام برد.

خبرگزاری های ایران از برنامه بازدید این گروه از تاسیسات غنی سازی فردو در نزدیکی شهر قم خبر دادند.

گروه اعزامی از سوی آژانس انرژی هسته ای در دیدار سه روزه خود از ایران به دنبال گفتگو با کارشناسان هسته ای کلیدی ایران، که گفته می شود بر روی سلاح های هسته ای مطالعه کرده اند، هستند و مدارک مربوط به این مطالعه را بررسی کرده و از مقامات ایرانی خواهند خواست تا متعهد شوند که در آینده نیز اجازه دهد از سایت ها مرتبط با این تهامات بازدید کنند. تصمیم به گفتگو در باره این اتهامات هم قدم مهمی برای ایران به شمار می آید چرا که در گذشته ایران همواره از صحبت در این باره خودداری کرده است.

آمریکا و متحدانش خواسته اند که ایران فعالیت غنی سازی خود را قطع کند، چرا که نگران هستند که ایران برنامه ای برای تولید سلاح هسته ای داشته باشد. ایران می گوید برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است و برای تولید برق و مصارف پزشکی دنبال می شود.

ایران آژانس هسته ای را متهم کرده است که باعث درز اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته ای ایران و قتل آنها توسط عوامل آمریکا و اسرائیل شده است.

رسانه های خبری ایران می گویند روشن، کارشناس شیمی، که در تاسیسات غنی سازی نطنز کار می کرده است، قبل از اینکه به قتل برسد با بازرسان آژانس هسته ای ملاقات و گفتگو کرده بود.

رسانه های خبری ایران از مقامات دولتی خواسته اند که در باره بازرسان آژانس هسته ای “احتیاط” کنند زیرا گفته می شود که آنها “جاسوس” هستند.

منبع: گاردین - 28 ژانویه