نیم نگاه

نویسنده
پرستو سپهری

نگاهی به اظهارات جدید فرج الله سلحشور      

آخرین تغییرات در فهرست فاحشه های سینما

 

فرج خان سلحشور دوباره از حاشیه به متن بازگشت. او با گفت و گوی تازه ای زیرعنوان: «من از همه معذرت خواهی نکرده ام. » دوباره بازگشت تا با ارائه فهرستی از زنان محترم سینما فاحشه ها را متمایز کند.

او در گفتگوی جدیدش خودش را از خانواده سینما نمی داند و گفته: «من هزار بار درهمه مصاحبه هایم گفته ام که عضو خانواده سینما نیستم زیرا این سینما اسلامی نیست.»

وی همچنین در اولین واکنش رسمی به نامه 5بازیگر جوان زن سینمای ایران (باران کوثری-ترانه علیدوستی- هانیه توسلی-نگار جواهریان و پگاه آهنگرانی )گفت:

«نظر 5بازیگر را خواندم. ضرب المثلی ایرانی هست که می گوید وقتی چوب را بر می داری گربه دزده حساب خودش را می کند. من چوبی را برداشته بودم که بعضی ها را ناراحت کرده بود و واکنش نشان دادند.طبیعی است.»

وی با جدیت تاکید می کند که از همه بازیگران سینما بابت اظهارات خودش عذرخواهی نکرده است:

«من از زن ها و مردهای خوب و سالم و دلسوز سینما عذرخواهی کردم که آنان را در صحبت هایم استثنا نکرده بودم.»

در ادامه می توانید باقی اظهار نظرهای جالب سلحشور را مرور کنید:

·      با افتخار می‌گویم حاتمی‌کیا، مجیدی و…مذهبی هستند اما ده‌نمکی از این‌‌ها نیست .

·      من باید آقای ده‌نمکی را استثنا کنم. او از آن‌هایی است که می‌خواهد هر دو طرف را داشته باشد و این عیب بزرگی است، من حرف خاصی در مورد ایشان ندارم و اگر بخواهم از مومنان و صالحان سینما اسم ببرم، ایشان جزو آن‌ها نیستند.

·      بچه‌هایی که با ما بودند می‌دانند ما سعی خودمان را می‌کردیم افراد سالمی وارد گروه شوند؛ البته براساس برداشت از ظاهر افراد.

·      ما در کار سعی کردیم محیط سالمی فراهم کنیم و فضا آنقدر آلوده نباشد که هر مرد و هر زنی در هر گوشه‌ای که دلشان خواست با هم بگو بخند داشته باشند.

·      براساس ظاهرمی توان بازگیر خوب را تشخیص داد. از افراد می‌شنویم فلانی بازیگر خوبی است و وقتی هم سر کار آمد دیدیم جلف و سبک نیست، براین اساس انتخاب می‌شود.

·      در مورد بازیگران «یوسف پیامبر» خیلی تحقیق نکردیم، اما بازیگرانی که نصیبمان شدند زن‌‌ها و مردهای خوبی بودند.

·      قریب به اتفاق بازیگران زن ما در سریال «حضرت یوسف» مثل خانم معصومی، خانم ریاحی، خانم حمیدی، خانم بلوکات، خانم سرمدی، خانم مرتضوی، خانم ثمری و همه‌شان انصافا بازیگرانی بودند که از آنان راضی بودیم و خطایی یا بگو بخند با آقایان یا بگو بخند با خودشان جلوی آقایان از آن‌ها ندیدیم.

·      خانم تیموریان، خانم گلاب آدینه و خیلی خانم‌های دیگر….من آن‌ها را خانم‌های خوب و محترمه و با ارزشی برای سینما می‌دانم.

·      اگر این سینما درست نشود آن را تعطیل کنند.

·      تا زمانی که سینما درست نشود بنا ندارم سکوت کنم.

·      سالم بودن بازیگران را بر اساس ظاهر تشخیص می دهم، از افراد می شنویم فلانی بازیگر خوبی است و وقتی سرکار آمد دیدیم جلف و سبک نیست، بر این اساس انتخاب می شود.

·      فیلم بسازم برای اینکه پول دربیاورم؟ گیشه ای داشته باشم؟ به من بگویند سینماگری؟ این ها افتخار است؟ این ها را خیلی عزت و افتخار نمی دانم، اما اگر موقعیتی پیش بیاید خیلی ابایی ندارم از اینکه فیلم هم بسازم.

        

مابقی بازیگران و طرح شکایت

به نظر می رسد سلحشور به صورت کاملا جدی به اعتقادات خود درباره بازیگران زن سینمای ایران پایبند است و با لیست جدیدی که از بازیگران ارائه کرده دست به متمایز سازی زده است. به این ترتیب اسامی ذکر شده توسط سلحشور از فهرست مورد نظر او خارج شده اند و او با تصحیح این خبر مابقی بازیگران زن سینمای ایران از جمله 5بازیگر جوان سینمای ایران را فاحشه می داند. بنابراین بنا به حق و حقوق قانونی و شهروندی و البته صنفی با اظهارات اخیر سلحشور کلیه بازیگران زن سینمای ایران می توانند با طرح شکایت در برابر اظهارات سلحشور از او شکایت کنند. به نظر می رسد توضیحات سلحشور بعد از مصاحبه جنجالی اخیر او زمینه این شکایت را فراهم کرده است.