تلاش دموکراسی، پیروزی دیکتاتوری

ال موندو
ال موندو

» وزیر خارجه سابق اسراییل در مصاحبه با ال موندو

آلبرتو پیریتو

تساخی هانگبی، معاون وزیر خارجه اسراییل که در نشست بارسلون با محمد جواد ظریف روبه رو شد، در مصاحبه با ال موندو به سؤالاتی درخصوص مواضع جمهوری اسلامی و احتمال عقد توافق نهایی پاسخ داده و وزیر خارجه ایران را پیروز نشست لوزان خوانده است.

 

محمد جواد ظریف در مصاحبه با روزنامه ال موندو گفت که “موجودیت صهیونیست باید نابود شود”. نظر شما درخصوص این تفکر چیست؟

معلوم است. می خواهند ما را بکشند. این چیزی است که آنها به دنبالش هستند. همان طور که نازی ها می خواستند یهودیان را نابود کنند و ما را به شیوه ای تحقیرآمیز مورد خطاب قرار می دادند. شما احتمالاً از توئیت های رهبر انقلاب علی خامنه ای خبر دارید… حتی هیتلر هم خواست خود را برای کشتن یهودیان تا این حد رسمی اعلام نمی کرد.

 

البته آنها حرفی از “مردم یهود” یا “کشور اسراییل” نمی زنند، بلکه از “حکومت صهیونیستی” می گویند، همان طور که شما از “حکومت آیت الله ها” می گویید…

صهیونیسم در صهیون است؛ سرزمین صهیون. سرزمین یهودیان توصیف جغرافیایی سرزمین اسراییل است. آنها بجای اینکه بگویند “سوسک”، می گویند “صهیونیست”. به این شکل می خواهند ارزش ها و وجهه انسانی ما را نابود کنند. آنها ما را به گونه ای نشان می دهند که اگر نباشیم گویی جهان بهتری وجود خواهد داشت.

 

آیا فکر نمی کنید که توافق با ایران می تواند به مثابه فرصتی باشد که به تدریج باعث بهبود شرایط شود؟

من موافقم که باید براساس برگ هایی بازی کرد که از قبل وجود دارند، نه براساس برگ هایی که مورد نظر یک فرد خاص است. من فکر می کنم که همه اسراییلی ها خواستار یک راه حل دیپلماتیک هستند، زیرا گزینه های دیگر چندان مورد پسند نیست. درگیری در منطقه بسیار پرهزینه تر خواهد بود. و برگ هایی که ما دراختیار داریم، تحریم ها هستند و می توانند ما را به یک پیروزی خوب برسانند: پایان برنامه اتمی غیرقانونی ایران. متأسفانه گروه شش کشور از برگ های خود به درستی استفاده نکرد. این به مثابه شکست روحی و عملی جهان و پیروزی ایران است. ظریف در ایران به مانند یک پادشاه مورد استقبال قرار گرفت. خب باید هم این طور باشد، چون پیروزی در مذاکرات از آن او بود.

 

پیرو استعاره شما از به کار بردن واژه “برگ ها”، باید خاطرنشان کنم که این تازه دور اول بود و دور دیگری در ژوئن برگزار خواهد شد. خواسته اسراییل در توافق نهایی چیست؟

ما می خواهیم کل توافق از نو تنظیم شود. ما جزو خوب ها هستیم؛ جزو کشورهای دموکراتیک. و نمی خواهیم که دیکتاتورها سلاح کشتارجمعی داشته باشند. باید دو مشکل حل شود: توان فعلی ایران و چالش‌طلبی‌های آتی‌اش.

 

آیا شما فکر می کنید ایران آنچه را که حق مسلم خود می داند رها می کند؟

ایران به پای میز مذاکره رفت، زیرا تحریم ها باعث ایجاد بی ثباتی در نزد حاکمیت این کشور شده بود. در صورت لغو یک باره تحریم ها، ایران ثروتمندتر خواهد شد و آرمان های خود را با اعتبار بیشتری پیش خواهد برد. به علاوه، در این بازی روانی پیروز خواهد شد.

 

به عقیده شما، چه کسی و چرا در این بازی اشتباه کرده؟

ارزش ها در خارج از جهان دموکراتیک به شیوه ای متفاوت تعریف می شوند. به عنوان مثال، در اینجا نیاز به مشروعیت تاریخی و تأیید مجلس وجود دارد. ولی ایران یک کشور دیکتاتور است و تاکتیک‌اش برپایه وقت کشی و فرسایش استوار شده. رقیب شما خسته است و باید با چیزی به منزل بازگردد و در رسانه ها خبر ساز شود. آنها کسانی هستند که هرگز چیزی را ازدست نمی دهند، زیرا مجبور نیستند به کسی حساب پس دهند.

ال موندو، ۱۲ مه ۲۰۱۵