شبه‌نظامیان شیعه در راه رمادی

ای بی سی نیوز
ای بی سی نیوز

» گزارش بی‌بی‌سی از حرکت گروه های تحت حمایت ایران در عراق

بنا بر گزارش‌ها، شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران دستور گرفته‌اند تا شهر رمادی عراق را که روز یکشنبه به اشغال داعش درآمد، پس بگیرند.

تخمین زده می‌شود حدود ۵۰۰ نفر در چند روز نبرد در این شهر، که تنها ۱۱۲ کیلومتر با بغداد فاصله دارد، کشته شده‌ باشند. یک مقام استانی از فرار جمعیِ ساکنان رمادی خبر می‌دهد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در کره جنوبی گفت: “اطمینان دارم با استقرار دوباره نیروها و پس از چند روز شرایط تغییر می‌کند.”

شبه‌نظامیان شیعه که به بسیج مردمی (حشد شعبی) مشهورند، در بازپس‌گیری تکریت در شمال عراق نقش کلیدی ایفاء کردند.

اما آمریکا و دیگران نگرانند که استفاده از آن‌ها موجب تنش‌های فرقه‌ای در مناطق سنی‌نشین، نظیر رمادی شود. پیش از این، شبه‌نظامیان پس از گزارش‌های مبتنی بر خشونت و تاراج گسترده، تکریت را ترک کردند.

فرماندهان شبه‌نظامی گفته‌اند به آن‌ها دستور رسیده برای رفتن به رمادی آماده شوند، اما زمانش را اعلام نکردند.

در حرکتی دیگر، حسین دهقان وزیر دفاع ایران، پیش از بروز حوادث اخیر رمادی وارد بغداد شد.

سقوط رمادی برای ارتش و دولت عراق، خصوصا حیدر العبادی نخست‌وزیر این کشور فاجعه است. پس از بازپس‌گیری تکریت در آخر ماه مارس، او از کمپینی دیگر برای آزادی استان انبار و رفتن به رمادی خبر داد.

حالا رمادی از دست رفته است و در کنار آن مرکز فرماندهی نظامی کل استان. آقای عبادی چند روز پیش از فروپاشی کامل این شهر گفته بود، نمی‌گذارد شهر سقوط کند.

حالا او و شورای اکثرا سنی این استان باید کاری را که نمی‌خواستند بکنند انجام دهند و از شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران کمک بخواهند. آگر قرار باشد رمادی پس گرفته شود، آن‌ها نقشی کلیدی ایفاء خواهند کرد. آیا بمباران آمریکا آن‌ها را پشتیبانی و به نفوذ و کنترل ایران در عراق کمک خواهد کرد؟

پس از روزها نبرد سنگین، پلیس و ارتش از رمادی عقب‌نشینی شتاب‌زده‌ای کرده‌ است. داعش در بیانیه خود گفته است، مبارزانش “تمام شهر را تصفیه کرده‌اند.” این بیانیه می‌گوید، داعش پایگاه تیپ هشتم ارتش را به همراه تانک‌ها و سکوهای پرتاب موشک به جای مانده، به تصرف خود درآورده است.

یک منبع آگاه در فرمانداری استان انبار به بی‌بی‌سی گفته است، رمادی تحت کنترل کامل داعش قرار گرفته و تمام سربازان دولت آن‌جا را ترک کرده‌اند.

یک افسر ارتش به بی‌بی‌سی گفت، به رغم دستور العبادی برای پایداری، اکثر سربازان به یک پایگاه نظامی در شهر خالدیه در شرق رمادی پناه برده‌اند.

به نظر می‌رسد حمایت هوایی روز یکشنبه آمریکا نتوانست مانع از پیروزی داعش بشود. گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای عراقی پس از چند انفجار انتحاری فرار کرده‌اند.

مقامات می‌گویند، چهار انفجار تقریبا هم‌زمان، نیروهای پلیس را که از محله ملعب در جنوب رمادی دفاع می‌کردند هدف قرار داد. پس از آن طی سه حمله انتحاری، اتومبیل‌های حاوی بمب را به دروازه فرماندهی عملیات انبار کوبیدند.

استان انبار مناطق وسیعی در غرب بغداد تا مرز سوریه را پوشش می‌دهد و شامل جاده‌هایی کلیدی است که عراق را به سوریه و اردن وصل می‌کند. سقوط رمادی شکست بزرگی برای دولت محسوب می‌شود.

بنا بر گزارش‌ها، داعش بیش از نصف انبار را تحت کنترل خود درآورده است.

فالح العیساوی، معاون شورای انبار به بی‌بی‌سی گفت، ۵۰۰ نفری که در نبردهای جمعه تا یکشنبه کشته شدند، پلیس‌هایی بودند که مهماتشان تمام شده بود و شهروندانی که در میدان نبرد گیر افتادند.

بنا به گفته سازمان بین‌المللی مهاجرت، در همین مدت حدود ۸۰۰۰ نفر آواره شده‌اند.

منبع: بی‌بی‌سی - 18 مه 2015