لغو امتیاز سرمایه در اولین روز مسوولیت رامین

حنیف مزروعی
حنیف مزروعی

» قدم خیر معاون مطبوعاتی جدید وزیر ارشاد

یک روز پس از آغاز به کار محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی جدید وزارت ارشاد، روزنامه اقتصادی سرمایه توسط هیات نظارت بر مطبوعات لغو امتیاز شد.

روز گذشته هیات نظارت بر مطبوعات با استناد به تبصره 11 ماده 6 قانون مطبوعات اقدام به لغو امتیاز روزنامه سرمایه نمود و علت این عمل خود را تخلفات مکرر این روزنامه براساس نظر این هیات از مفاد ماده 9 قانون مطبوعات اعلام کرد.

ماده شش قانون مطبوعات که در سال 1379 در آخرین روزهای کاری مجلس پنجم به تصویب رسید حاکی است: “نشریات جز درمورد اخلال به مبانی و احکام اسلام و حقوق عمومی و خصوصی که دراین فصل مشخص می شوند آزادند”، و تبصره یازده این ماده که مبنای لغو امتیاز روزنامه سرمایه شده یکی از موارد ممنوع در فعالیت نشریات را چنین بر می شمرد: “پخش شایعات و مطالب خلاف واقع ویا تحریف مطالب دیگران”.

روزنامه سرمایه با توجه به مشی فکری دست اندرکاران آن که نزدیک به اصلاح طلبان بود و در زمره روزنامه های موفق منتقد دولت در سالهای اخیر به حساب می رفت.

این روزنامه در ماه های اول دور اول دولت محمود احمدی نژاد نیز به محاق توقیف رفته بود: در پاییز 1384 سرمایه به دلیل شغل صاحب امتیاز و مدیرمسئول آن که در آن زمان مدیرعامل بورس بود توقیف گردید که در همان موقع اعتراض بسیاری از اهالی مطبوعات و  کارشناسان  حقوقی را در پی داشت زیرا در هیچ جای قانون منعی برای انتشار روزنامه توسط این مقام درج نگردیده بود. به هر ترتیب، در نهایت پس از کناره گیری حسین عبده تبریزی از سازمان بورس، روزنامه سرمایه مجددا انتشار خود را آغاز کرد.

 

انتصاب معاون جدید مطبوعاتی و تبلیغاتی

توقیف روزنامه سرمایه، در نخستین روز مسوولیت محمدعلی رامین به عنوان معاون جدید طبوعاتی وزارت ارشاد صورت گرفته است.

در حکم حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد جدید دولت خطاب به رامین آمده است: “کتاب فرهنگ‌، برگ‌های ارزشمندی را داراست که چون شیرازه محکم پیدا کند، ماندگارتر خواهد شد و تأثیرگذارتر! بخشی مهم از این کتاب را مطبوعات تشکیل می‌دهند که رکن چهارم آزادی است و ستون استوار بنای استقلال می‌تواند باشد. اشراف جنابعالی که ناشی از تجربه و استمرار در فعالیتهای مرتبط با این حوزه است به همراه توانمندی و تعهدتان، شایستگی‌های لازم را فراهم نموده است.”

وزیر ارشاد از معاون مطبوعاتی جدید خود خواسته تا در این حوزه ها ساماندهی جدیدی از سوی معاون جدید صورت گیرد: “جلب مشارکت دست‌اندرکاران مطبوعات و خبرگزاری‌ها برای تدوین هرچه سریعتر و دقیقتر پیش‌نویس نظام جامع رسانه‌ای - طراحی نظام رتبه‌بندی مطبوعات و روزنامه‌نگاران با معاضدت خبرگان و معتمدین مطبوعات - گسترش همکاری‌های رسانه‌ای داخلی و خارجی با رعایت اصول حاکم بر سیاست خارجی - ارتقای سطح دانش روزنامه‌نگاران و تربیت خبرنگارانی کارآمد در عرصه بین‌المللی - توجه بیش از پیش به حمایت از نشریات الکترونیکی و محلی - اهتمام به اشاعه فرهنگ رسانه‌ای و رعایت اخلاق حرفه‌ای.”

محمدعلی رامین را می توان یکی از چهره های جنجالی کابینه اول محمود احمدی نژاد در کنار افرادی مانند مسعود ظریبافان، مجتبی هاشمی ثمره و اسفندیار رحیم مشایی دانست.

وی مشاور مطبوعاتی رئیس جمهوری در دور اول ریاست جمهوری و مدافع اصلی نظریه جنجالی “دروغ بودن هولوکاست” در میان اطرافیان رییس دولت است که احمدی نژاد بارها با تکرار این سخن در سطح بین المللی خبرساز شد.

رامین متولد 1332 شهر دزفول و فارغ التحصیل دوره تخصصی کالج، آموزش فنی ـ حرفه‌ای از آلمان در پیش از انقلاب بوده است. او  از سال 57 تا 72 با سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آلمان همکاری می کرده. رامین در سال 73 به ایران بازگشت و در اولین فعالیت رسمی به عنوان معاون فرهنگی مؤسسه رسانه های تصویری وزارت ارشاد و همچنین عضو مدیریت مؤسس شبکه چهار سیما از 1374 به فعالیت پرداخت.

او همچنین از سال 77 صاحب امتیاز و مدیر مسئول ماهنامه “امامت ” بود و در سال 81 سمیناری را با عنوان “جهان پس از آمریکا ” در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برنامه ریزی و برگزار نمود. این فعال جناح راست از سال 83 تا 86 در دوره ریاست عزت الله ضرغامی مشاور وی در سازمان صدا و سیما بود و همزمان با آغاز به کار دولت محمود احمدی نژاد در سال 84 نیز به عنوان مشاور وی در امور مطبوعاتی مسولیت گرفت.

وی همچنین مشاور سیدحمد حسینی وزیر فعلی ارشاد در دوره ریاست وی در دانشگاه پیام نور از سال 85 تا امروز بوده است.