پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

انتشار نخستین کتاب از مجموعه ادبیات معاصر ایران در گذر زمان و دیگر قصه ها و رمان های تازه در پشت ویترین و نگاهی به رمان مرشد مارگاریتا در دیگر صفحه این بخش…

 

تازه های کتاب ایران

 

 

توپ شبانه

نویسنده: جعفر مدرس صادقی

168 ص، تهران: نشر مرکز، 1388، چاپ اول

این کتاب، رمانی جذاب و خواندنی است.«توپ شبانه» راحت خوانده می شود؛ در یک نشست. کافی است دو سه ساعت وقت بگذارید. اما بعد بارها به آن مراجعه می کنید یا به شخصیت هایش فکر می کنید؛ به راوی اول شخص که نقاش و شاعر است و شوریدگی هایش را ساده دلانه به هر کس که از راه      می رسد می گوید. او زنی است که به خانواده ای مرفه تعلق دارد اما می تواند خود را با هر شرایطی وفق دهد. به تصریح نویسنده،‌«توپ شبانه»، حکایت انسان روزگار ما و دغدغه های گوناگون اوست.


احمد محمود

نویسنده: حبیب باوی ساجد

192 ص، تهران: انتشارات افراز، 1389، چاپ اول

این کتاب که جلد اول از مجموعه«ادبیات معاصر ایران در گذر زمان» است، به زندگی و آثار«احمد محمود»، نویسنده معاصر ایران می پردازد. کتاب، بر اساس فیلمی مستند که برای بزرگداشت«احمد محمود» ساخته شده، گردآوری و تدوین گردیده است. در این فیلم،«ناصر تقوایی»،«محمد بهارلو»،«صفدر تقی زاده»،«یوسف عزیزی بنی طرف»،«محمود دولت آبادی»،«مسعود کیمیایی»،«ابراهیم یونسی»،«منوچهر آتشی»،«سیمین بهبهانی» و…، درباره«احمد محمود»، زندگی و آثار او حرف می زنند. این مجموعه، با نوشته کوتاهی با عنوان«احمد محمود از زبان خودش» آغاز می شود.

تاریخ تجزیه ایران، دفتر پنجم: تجزیه سرزمین های خاوری

نویسنده: هوشنگ طالع

279 ص، لنگرود:‌ انتشارات سمرقند، 1388، چاپ اول

دفتر پنجم از مجموعه«تاریخ تجزیه ایران»، به تجزیه سرزمین های خاوری ایران، شامل افغانستان، بلوچستان، سیستان، خوارزم و فرارود(ماوراء النهر)  می پردازد. عناوین مباحث اصلی کتاب عبارت اند از: «نگاه به خاوران»،«تلاش بریتانیا برای تجزیه سرزمین های خاوری ایران»،«تجزیه افغانستان»،«تجزیه مکران و بلوچستان»،«تجزیه سیستان»،«افغانستان پس از جدایی» و«تجزیه سرزمین های خوارزم و فرارود». این کتاب، با مجموعه بیست و هفت پیوست،‌ شامل اسناد و مدارک تاریخی درباره تجزیه مناطق شرقی ایران در قرن نوزدهم میلادی به پایان می رسد.

 

ایرانشناس مجله نگار: زندگی و کارنامه مطبوعاتی ایرج افشار

نویسنده: سید فرید قاسمی

1200ص، تهران: خانه فرهنگ و هنر گویا، 1389، چاپ اول

این کتاب، گزارشی است از زندگی، آثار و فعالیت های «ایرج افشار». او، کتابدار، کتاب شناس، متن پژوه، مصحح، نسخه شناس و ایران شناس برجسته ای است که میراث گرانبهایی از خود به یادگار گذاشته است. دویست و شصت عنوان تالیف و تصحیح، صد و بیست و یک مقدمه بر آثار دیگران، سردبیری ده مجله ماندگار، عضویت در سی و دو شورا و انجمن ایرانی و جهانی در حوزه کتاب و نسخه پژوهی و شرق شناسی، نگارش حدود دو هزار مقاله و گزارش کوتاه و بلند به زبان فارسی و شصت و چهار مقاله به زبان های دیگر، بخشی از فعالیت های این پژوهشگر خستگی ناپذیر است. آشنایی با زندگی، آثار و فعالیت های «ایرج افشار» به منزله آشنایی با بخش بزرگی از آثار و فعالیت های ارزشمند در حوزه تصحیح متون کلاسیک، نسخه شناسی و ایران شناسی در ایران معاصر است. 

حزب پان ایرانیست(1388-1330 ش)

نویسنده: مظفر شاهدی

582 ص، تهران:‌ مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، 1389، چاپ اول

تاکنون درباره«حزب پان ایرانیست»، پژوهش جامع و دقیقی انجام نشده است. چند کتابی هم که پیش از این چاپ و منتشر شده است،‌اطلاعات ناقص و اندکی پیرامون این حزب و کارنامه فعالیت سیاسی آن، به علاقمندان ارائه می دهد. کتاب حاضر، ‌گزارش و روایتی مستند از زندگی تقریبا شصت ساله این حزب، ازسال 1330 تا سال 1388 خورشیدی است. این گزارش به این پرسش مهم و اساسی پاسخ می دهد که چرا «حزب پان ایرانیست»، در عرصه سیاسی،‌ اجتماعی و فرهنگی ایران نقش و جایگاهی تاثیرگذار پیدا نکرد و نزد مردم ایران،‌ شان و اعتباری به دست نیاورد.


عاشق کتاب و بخاری کاغذی

گفتارهایی از: مهدی آذری یزدی

114ص، تهران: انتشارات جهان کتاب، 1389، چاپ اول

مهدی آذری یزدی از خدمتگزاران صنعت نشر و کتاب در ایران بود. شهرت او بیشتر به خاطر کتاب های کودکان اوست. مجموعه هشت جلدی «قصه های خوب برای بچه های خوب»، نامی آشنا برای چند نسل از کودکان و نوجوانان ایرانی است.  او به معنای دقیق کلمه عاشق کتاب بود. چنان به کتاب شیفتگی داشت که جز آن را شایسته دلبستگی نمی دانست. آن چه در این مجموعه می خوانیم نوشته هایی از این خدمتگزار کتاب و نویسنده خوب کودکان است که در شماره های مختلف دو سال نخست نشریه «جهان کتاب» و با عنوان کلی «خاطرات کتاب» به چاپ رسیده و در اینجا به همراه یک یادداشت منتشر نشده و بخش هایی از چند نامه او بازچاپ شده است.


بوطیقای قصه در غزلیات شمس

نویسنده: علی گراوند

398ص، تهران: انتشارات معین، مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی، 1388، چاپ اول

در این پژوهش، قصه مفهوم وسیعی دارد. به این ترتیب که هر نوع روایتی به شرط داشتن سه بخش اصلی، یعنی مقدمه، میانه و نتیجه، و همچنین لحاظ شدن دو عامل زمان و علیت در آن، به عنوان قصه در نظرگرفته شده است. با این پیش فرض، نویسنده نخست به موضوع «ادبیات داستانی و قصه» و«مولانا و قصه» می پردازد. سپس با اتکاء به این مباحث، بوطیقای ساختار یا ریخت شناسی و بوطیقای شخصیت در قصه های «غزلیات شمس» را بررسی می کند. دو فصل پایانی کتاب نیز، به  بررسی«زاویه دید» و «صحنه و درونمایه» در قصه های «غزلیات شمس» اختصاص دارند.

 

ماهنامه سینمایی فیلم

شماره 411، خرداد 1389

آخرین شماره «ماهنامه سینمایی فیلم» شامل اخبار، مقالات و نوشته های گوناگون درباره سینمای ایران و جهان است. در این شماره می خوانیم:

× توفان پس از توفان…هنوز آرامشی در کار نیست: بحران در کانون کارگردانان

×طعم گلابی: گپی با همایون ارشادی

×این زمینی ها…: نقدی بر فیلم «دموکراسی در روز روشن»/شاپور عظیمی

×پند می گیریم: به یاد حمیده خیرآبادی(نادره)/ثریا قاسمی

×برای سینمای ایران، او یک نعمت حقیقی بود: به یاد نعمت حقیقی/محمد جعفری

×چهار اپیزوداز صدها اپیزود یک زندگی: درباره نعمت حقیقی/لیلی گلستان

×دارم می میرم از خواب…: گفتگویی منتشر نشده با نعمت حقیقی/عباس بهارلو

×نگاهی به چند تله فیلم/مجید صالحی

×صاحب صدا…: گفتگو با ژرژ پطرسی/شاپورعظیمی

×روی خوش سینما: گفتگو با پانته آ بهرام

×عصر طلایی نقد فیلم:مفهوم و وضعیت نقد فیلم در زمانه تسلط اینترنت/راجر ایبرت

× این جزیره، این موش، این هزارتو: معرفی و نقد فیلم«جزیره شاتر»، به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و بازیگری لئوناردو دی کاپریو/حمید رضا صدر

×نقد فیلم «طلا و مس»، به کارگردانی همایون اسعدیان/مهرزاد دانش

×گزارشی درباره فیلم های اکران شده در ایران: 20 فروردین تا 20 اردیبهشت 1389