نماینده ایران در سازمان ملل معتبر نیست

نویسنده

» گزارش فیگارو از موضع گیری آمریکا

امروز کاخ سفید به مقامات ایرانی اطلاع داد که انتخاب شان برای سمت سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل “معتبر نیست”. دستگاه اجرایی آمریکا پس از آنکه ایران تأیید کرد حمید ابوطالبی را برای این سمت درنظر گرفته، موضع گیری نمود، چرا که نگرانی هایی در واشنگتن در رابطه با نقش وی در ماجرای گروگانگیری سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۹۷۹ وجود دارد.

درحقیقت قدرت های غربی، ازجمله ایالات متحده، در ماه نوامبر با ایران به یک توافق مقدماتی درخصوص برنامه هسته ای این کشور رسیدند. در اصل ایالات متحده موظف است برای دیپلمات هایی که در مقر سازمان ملل در نیویورک کار می کنند ویزا صادر کند. با این حال، وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان ساخت که “در برخی موارد” استثنائاتی می تواند وجود داشته باشد. ماری هارف، معاون سخنگوی دیپلماسی آمریکا، هفته گذشته اعلام کرد که کشورش “نگرانی”های خود را در رابطه با این انتصاب به اطلاع دولت تهران رسانده است.

گفته می شود حمید ابوطالبی که در استرالیا، ایتالیا و بلژیک نیز مناصبی داشته، دارای مواضعی نزدیک به اصلاح طلبان ایرانی و رییس جمهور حسن روحانی است. او درحال حاضر ریاست دفتر امور سیاسی ریاست جمهوری را برعهده دارد. آقای روحانی در زمان انتخاب اش در ژوئن ۲۰۱۳ وعده داد که تنش با کشورهای غربی، به ویژه در زمینه برنامه اتمی، را کاهش دهد.

آقای ابوطالبی نیز به نوبه خود بر این مسأله اصرار ورزید که در ابتدای گروگانگیری در نوامبر ۱۹۷۹، زمانی که دانشجویان سفارت را تسخیر کردند، مشارکتی نداشته. او می گوید بعداً به گروه دانشجویان در سفارت ملحق شده. وی همچنین خاطرنشان می سازد زمانی که دانشجویان کمی پس از گروگانگیری ۱۳ زن و سیاهپوستان آمریکایی را آزاد کردند، نقش مترجم شفاهی را ایفا می کرده. ۵۲ نفر باقیمانده در سفارت به مدت ۴۴۴ روز در اسارت قرار داشتند.

منبع: فیگارو، ۸ آوریل