بزرگترین تامین کننده خودرو، ایران را تحریم کرد

نویسنده
اردلان صیامی

» کیاموتورز هم به تویوتا پیوست

درست در روزی که اکبر هاشمی رفسنجانی در اجلاسیه مجلس خبرگان گفت تحریم های جدید را نباید شوخی گرفت، شرکت کره ای کیا موتورز ایران را تحریم کرد. پیش از این دیگر شرکت مطرح خودروسازی جهان، تویوتا نیز ایران را تحریم کرده بود. اهمیت تحریم کیا موتورز آنجاست که 40درصد اتوموبیل های تردد کننده در ایران ـ پراید ـ از محصولات این شرکت است که خط تولیدش به ایران واگذار شده.

تحریم  ایران توسط این شرکت در حالی است که در سالهای گذشته روابط خوبی با این خودرو ساز برقرار وبازار انحصاری خودروی ایران به روی این خودرو ساز کره ای باز شده بود؛ ولی این شرکت نیز در راستای اقدامات دولت کره جنوبی در تحریم ایران به این تحریم ها پیوست.حدود یک هفته پس از وضع تحریم‌های تازه از سوی کره جنوبی علیه ایران، شرکت خودرو سازی کیاموتورز متعلق به این کشور اعلام کرد یک ماه است که صادرات خود به ایران را به حالت تعلیق در آورده است.

به گزارش بی بی سی وبه نقل از خبرگزاری فرانسه “شرکت کیاموتورز که به ارسال خودرو، قطعات مجزا و قطعات یدکی خودرو به ایران می‌پرداخت و در ایران بیشتر با خودروی پراید شناخته شده است، روز سه‌شنبه، ۲۳ شهریور، اعلام کرد که از یک ماه پیش و پیش از وضع تحریم‌ها از سوی سئول علیه ایران، صادراتش به ایران را متوقف کرده است.”

به نوشته خبرگزاری فرانسه، “کیاموتورز سال گذشته ۴۲۱۰ دستگاه خودروی کیا مونتاژ شده و همچنین قطعات مجزای ۱۷۰۴۰ دستگاه خودروی کیا را برای مونتاژ در ایران، به تهران” فرستاده بود.

در همین حال اکو نیوز، یک خبرگزاری طرفدار دولت در این مورد اینگونه گزارش داد: “توقف صادرات کیا به ایران در حالی رخ می‌دهد که این شرکت هم‌اکنون با بحران فراخوان بیش از 100 هزار دستگاه از محصولاتش در بازارهای جهانی روبه‌رو بوده و اخیرا به همین دلیل مدیرعامل این شرکت از سمت خود استعفا کرد. پیشتر بزرگترین خودروساز جهان یعنی شرکت ژاپنی تویوتاموتور نیز که با بحران فراخوان محصولاتش در بازارهای جهان روبه‌روست، از توقف صادرات خود به ایران خبر داده بود “

تحریم‌های یک‌طرفه دولت کره‌ جنوبی در حالی رخ می‌دهد که مقامات جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده‌اند “این تحریم‌ها بیشتر به ضرر شرکت‌های کوچک و متوسط کره‌یی تمام خواهد شد و این موضوع مورد تایید اکثر کارشناسان حوزه خودرو نیز هست.”

در عین حال بنا بر اطلاعات واصله سایت خبرآنلاین خودروهای وارداتی به طور میانگین بین دو تا پنج میلیون تومان از ابتدای امسال گران شدند و چنین هزینه ای دلیلی جز قطع ثبت سفارش در سال جدید ندارد.زمزمه های زمزمه تحریم ایران توسط کره جنوبی وپیوستن این کشور به دیگر تحریم کنندگان، از اوایل شهریور ماه در خبرها آمد.گزارش ها این بود که مسئولین کره ای در حال بررسی هستند.

 همان روزها خبر گزاری فارس در گزارشی به این موضوع از زاویه دید خود پرداخت.فارس در این گزارش نوشت: “خبرگزاری یونهاپ‌نیوز کره جنوبی با انتشار مقاله‌ای نوشت: به رغم تلاش کره‌جنوبی برای دوری از سیاست بین‌الملل، مسئله هسته‌ای ایران، به مشکلی جدی برای سئول در آینده تبدیل خواهد شد و بر تولید و سرمایه‌گذاری این کشور تأثیر زیادی می‌گذارد.”

به نوشته این خبرگزاری، “کره جنوبی به مدت چند دهه، میان دیپلماسی و منافع اقتصادی خود در ایران، موازنه برقرار کرده بود اما با ادامه تحریم‌ها علیه ایران، این موازنه به هم خواهد خورد به‌طوری‌که اجرای تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و متحدانش علیه تهران، نیازمند تصمیم سیاسی برای پذیرش زیان‌های اقتصادی ناشی از محرومیت تجارت با ایران برای کره است”.

در ادامه این این مقاله آمده بود: “در حال حاضر، کره آماده پرداخت چنین هزینه‌ای نیست، مخصوصاً که مسأله کره شمالی، فشار زیادی بر این کشور وارد می‌کند و با افزایش حساسیت شورای امنیت به برنامه هسته‌ای ایران، توجه این شورا به مسأله کره شمالی کاهش می‌یابد و تنش میان کره شمالی و جنوبی افزایش پیدا خواهد کرد.”

این در حالی بود که افتاب همان روز در گزارش متفاوتی نوشت: “یکی از مقامات کره جنوبی در حالی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که سئول در نظر دارد امروز بعدازظهر(13شهریور) تحریم‌هایی را علیه ایران معرفی کند.”

 دوروز بعد از این خبر، سخنگوی وزارت خارجه کره رسما تحریم های کشورش علیه ایران را اعلام کرد.به گزارش رادیو فرداسخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی گفت دولت این کشور به خصوص “تنبیهات سنگینی” را علیه شعبه بانک ملت در سئول، پایتخت کره جنوبی، به اجرا می گذارد، زیرا این بانک به ارائه تسهیلاتی برای میلیون ها دلار مبادلات ارزی از سوی نهادهای مرتبط با فعالیت های هسته ای، موشکی و دفاعی جمهوری اسلامی متهم بوده است.

 همچنین خبرگزاری رسمی کره جنوبی - یونهاپ – خبر داد که “این تنبیه احتمالا شامل دستور دو ماه تعلیق کلیه فعالیت های شعبه بانک ملت در کره جنوبی است.” بنا بر گزارش مزبور “این بانک نقشی مهم در مبادلات تجاری بین ایران و کره جنوبی، بخصوص در زمینه انتقال مبالغ پرداختی واردکنندگان ایرانی به صادرکنندگان کره ای ایفا کرده و ایالات متحده مشخصا خواستار محدودیت فعالیت های شعبه این بانک در سئول بوده است. علاوه بر این، یکصد و دو نهاد و شرکت و بیست و چهار شهروند ایرانی در فهرست سیاه تجاری و مالی کره قرار گرفته اند که نتیجه آن، سختگیری های شدیدتر مالی، تقویت نظارت و بازرسی محموله های مرتبط با ایران، منع صدور روادید سفر برای شماری از شهروندان ایرانی و همچنین، محدودیت سرمایه گذاری در صنایع تصفیه و نفت و گاز ایران خواهد بود.”

به گزارش خبرگزاری رسمی کره جنوبی، بانک ملت، شرکت کشتیرانی سیسکو و شرکت پتروشیمی ایران در فهرست سیاه قرار گرفته اند.

باز هم آنها ضرر میکنند نه ما!

در واکنش به این تصمیم، سایت رجا نیوز که حامی دولت است در تحلیلی نوشت: “یک مسئول بلندپایه کره جنوبی که خواست نامش فاش نشود، گفت که این اقدام زیان‌های فراوانی بر اقتصاد کره جنوبی خواهد داشت. کره جنوبی پنجمین وارد کننده نفت خام درجهان به شمار می رود و حدود 10 درصد از نفت خام خود را از ایران می خرد. این مقام مسئول گفت دولت در شرایط بسیار دشواری قرار گرفته است و اکنون زمان ان است که روشی بسیار محتاطانه میان پیوستن به تلاش‌های بین المللی و نیز تلاش برای به حداقل رساندن اثرات منفی این تلاش‌ها بر مناسبات تجاری با ایران اتخاذ کند.”

در مقابل سایت فرارو در مصاحبه ای با صادق زیبا کلام، تحلیل گر سرشناس به این موضوع پرداخت. زیبا کلام در پاسخ به فرارو گفت: “خیلی جای تعجب نیست که پس از آمریکا، استرالیا، کانادا، اتحادیه اروپا و ژاپن، کره‌جنوبی هم به قطار کشورهای تحریم کننده ایران پیوسته است.”

 به باور وی ترکیه وچین کشورهای بعدی بودند که به این کاروان ملحق می‌شدند: “کره جنوبی نزدیک 40 میلیارد دلار فقط خودرو و قطعات خودرو به آمریکا صادر می‌کند. پس اگر کره به فشار آمریکا تن در ندهد امکان دارد که با این مشکل روبرو شود که بازار آمریکا را از دست دهد”.

  واما ضررهای ایران از تحریم های کره جنوبی دیروز با اعلام تحریم کیا موتورز شکل محسوس تری به خود گرفت.این شرکت سازنده وپشتیبان پر تیراژترین خودروی در حال تردد کشور است. هر چند ایران بالای 80 درصد قطعات این خوردرو را در داخل تولید میکند اما ترک ایران از سوی کیا موتورز وتویوتا این هشدار را میدهد که ایران در بین دوستان اقتصادی خود وشرکت هایی که سالیان ددرازی ر بازار ایران کار میکردند دچار مشکلات جدی شده است.

بعد از تحریم تویوتا سایت اصولگرای خبر آن لاین در گزارشی نوشت: “ابتدا بنز، در ادامه بی ام دبلیو و اکنون تویوتا داعیه قطع همکاری با ایران را سر داده اند، صحبت هایی نیز از ابهام در همکاری هیوندا شنیده شده، اما ادامه چنین روندی به کجا خواهد انجامید؟ موضوع جدی تر از آن است که بخواهیم از کنار آن ساده گذر کنیم. هرچند شکی نیست که این اقدام تویوتا یک اقدام کاملا غیر اخلاقی و غیرعرف در روابط بین الملل است، ولی باید چشمان خود را بازکنیم حتی اگر تنها کشور ژاپن را از سبد خودروسازان داخلی و واردکنندگان حذف کنیم، جدای از ضرر هنگفت واردکنندگان خودروسازان داخلی نظیر ایران خودرو، پارس خودرو، گروه بهمن و امثالهم نیز با مشکل جدی مواجه خواهند شد، بخصوص این ضرر برای پارس خودرو و بهمن وسایپا نیز جدی تر خواهد بود.”