نخستین ملاقات پس از هشت ماه

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» وقتی مهدی کروبی سرزده به دیدن خانواده آمد

مهدی کروبی، یکی از دو رهبر جنبش سبز، موفق شد پس از هشت ماه، در روز تولد خود، به دیدار تمامی اعضای خانواده خود برود و آن گونه که حسین کروبی فرزندش نقل کرده است کروبی بدون هیچ گونه هماهنگی قبلی و به طور ناگهانی به منزل فرزندش آمد و همراه شش مامور ساعاتی رادر کنار خانواده خود سپری کرد.

خانواده کروبی برای برگزاری جشن تولد وی گردهم آمده بودند.

این برای نخستین بار طی هشت ماه گذشته است که مهدی کروبی موفق شده است تمامی اعضای خانواده خود را ملاقات کند.

فرزند کروبی اضافه کرده است که تعدادی از ماموران امنیتی کروبی را همراهی می‌کردند. وی همچنین خبر از کم شدن وزن رییس مجلس ششم داده و به نقل از وی گفته است: “در هفته گذشته به طور کامل چک آپ شده‌ام”.

این دیدار در حالی رخ داده که در روزهای گذشته و. هم زمان با تولد مهدی کروبی خانواده برخی زندانیان سیاسی در منازل خود برای وی جشن تولد گرفته و در شبکه‌های اجتماعی مجازی نیز بسیار یاد وی را گرامی داشتند.

جمعی از خانواده زندانیان سیاسی با حضور در منزل مصطفی تاج‌زاده و فخرالسادات محتشمی‌پور، مراسمی را برای تولد مهدی کروبی برگزار کردند. آنان همچنین یاد و خاطره تمامی زندانیان دربند را گرامی داشتند.

برخی از فعالان سیای و حقوق بشری نیز نامه‌های سرگشاده‌ای را خطاب به کروبی نوشتند. نرگس محمدی - فعال حقوق بشر که اخیرا به یازده سال زندان محکوم شده است - در نامه خود با اشاره به تلاش و پیگیری کروبی برای اطلاع یافتن ازوضعیت زندانیان سیاسی در زمان ریاست مجلس ششم نوشته است:

 آقای کروبی عزیز و محترم: “به حق آنچه انتظار می‌رفت را انجام دادی. اگر جز این می‌کردی جای تعجب بود. نامه‌های اعتراض امیز شما نسبت به تقلب در انتخابات به نامه‌های افشاگرانه و اعتراض آمیز نسبت به نقض حقوق بشر تبدیل شد. اما نه نقض حقوق بشر به سبک گزارشگران حقوق بشر، بلکه پرده برداشتن از جنایاتی که اگر بنا به گفته بسیاری در گذشته نیز انجام شده بود، حتی قربانیان، اینگونه پرده از آن برنداشته بودند و نه گزارش از نقض حقوق زندانیان با نام و نشان بلکه اعتراض به رفتار غیر انسانی با گمنامان و قربانیان بی‌نام و نشان که بسیاری حتی اطمینان هم نمی‌کردند تا حکایت پر دردشان را گوش فرا دهند”.

فخرالسادات محتشمی‌پور نیز با انتشار یادداشتی، درباره کروبی، با اشاره به ملاقات با وی در زمان بازداشت تاج‌زاده، این گونه اظهارنظر کرد: “بیش از دو سال از آن روز می‌گذرد و من دو بار توسط برادرهای اطلاعات و سپاه دستگیر شده‌ام. توسط مردانی که اتفاقاً قیافه‌های غلط اندازی داشته اند، اما رفتار و گفتارشان زشت و بی‌ادبانه و کینه توزانه بوده است، و در تمام دوران بازداشت و حبس من در انفرادی سپاه کروبی نتوانست برای دلداری فرزندم که حالا مادر و پدرش هردو در بند ستم گرفتار بودند، به خانه‌مان بیاید و هدیه بیاورد و دل جویی کند چرا که خود نیز اسیر دست ستم بود. اما یقین دارم این روز‌ها حال شیخ شجاع ما و نیز حال میرحسین عزیز و زهرا رهنورد مهربان از روزهایی که در حصر نبودند، بهتر است. چرا که لازم نیست به خانه‌های ما سربزنند و از اینکه کاری از دستشان برای بهبود وضعیت عزیزانمان و آزادی آنان برنمی آید ابراز شرمساری کنند”.

مهدی کروبی که از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ بود، پس از اعلام نتایج انتخابات، با انتشار نامه‌ها و بیانیه‌هایی نسبت به نتایج اعلام شده و همچنین نحوه برخورد حاکمیت با معترضان انتقاد کرد.

وی همراه با میرحسین موسوی پس از برگزاری تظاهرات اعتراضی در ۲۵ بهمن سال گذشته در حمایت از مبارزات مردم مصر و تونس توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در حصر خانگی قرار گرفت.

چندی پیش همسر وی فاطمه کروبی٬ همسر رهبر شجاع حزب اعتمادملی با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به آیت‌الله صادق لاریجانی٬ رییس قوه‌قضاییه٬ به تشریح وضعیت مهدی کروبی پرداخته و با اشاره با این مساله که “ساواک نیز با مهدی کروبی چنین رفتاری نکرده بود”٬ شرایط حبس کروبی را “دشوار‌تر از سلول انفرادی” دانسته بود.

وی در نامه خود اضافه کرده بود: “آقای کروبی طی ۲۱۰ روز گذشته از حقوق اولیه یک زندانی نظیر حق دسترسی به کتاب، روزنامه، تلفن، ملاقات منظم، هواخوری و … برخوردار نبوده است.”

فاطمه کروبی وضعیت جسمی همسر خود را بر اثر این فشار “در خطر” توصیف کرده و خواستار “معاینه ایشان توسط پزشکان مستقل و مورد اعتماد خانواده” شده بود.

کروبی دربسیاری از تظاهرات پس از انتخابات در میان مردم حاضر شده بود. وی همچنین چندین بار نیز مورد ضرب شتم نیروهای لباس شخصی قرار گرفت.

وی نخستین کسی بود که در نامه‌ای خطاب به هاشمی رفسنجانی رییس وقت مجلس خبرگان خبر از تجاوز جنسی به برخی زندانیان حوادث پس از انتخابات داده و خواستار تحقیق در این باره شده بود.

وی دو بار در شهرهای قم و قزوین نیز مورد حمله نیروهای نظامی قرار گرفت وحتی در قزوین به سمت ماشین وی گلوله‌ای نیز شلیک شد.

مواضع وی باعث شد تا ماه رمضان سال گذشته برخی از نیروهای لباس شخصی در مقابل منزل وی تجمع کرده و با پاشیدن رنگ و شکست شیشه‌های خانه و با استفاده از گاز اشک‌آور و سلاح گرم و سرد به خانه کروبی حمله نمودند. این تجمع در روز ۱۲ شهریور روز قدس ادامه یافت. مهاجمان اقدام به پرتاب سنگ،

پاشیدن رنگ و سرقت دوربین‌های امنیتی نمودند. در این درگیری سر تیم محافظان کروبی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و راهی بیمارستان شد.