جمع مستان

نویسنده
شهلا گروسی

آخرین اخبار اهالی هنر

انتظار برای مجوز تا مرگ…….

 

 

اسدالله امرایی: ۳ اثر همچنان در انتظار مجوز

۳ کتاب از اسدالله امرایی؛ نویسنده و مترجم، مدت‌ها است که منتظر دریافت مجوز انتشار از وزارت ارشاد هستند. اودر مورد این آثار گفت: “چندین سال است که ترجمه‌ی کتاب‌های “آنسوی رودخانه میان درختان” و “زیر آفتاب هیچ چیز تازه نیست”، آثار ارنست همینگوی، به پایان رسیده و آن‌ها را برای چاپ به نشر افق سپرده‌ام. این آثار قرار بود در قالب مجموعه‌ میراث همینگوی این انتشارات به چاپ برسد. متاسفانه این دو اثر هنوز موفق به دریافت مجوز انتشار نشده‌اند. اثر دیگری که مدت‌ها است کار ترجمه آن تمام شده و هنوز مجوز انتشار دریافت نکرده است، کتاب “خزان خودکامه”، اثر گابریل گارسیا مارکز است که کار انتشار آن بر عهده‌ی نشر ثالث بود.

امرایی در خصوص دلایل عدم دریافت مجوز این کتاب‌ها گفت: “مسئولان وزارت ارشاد، ناشر را طرف حساب خود می‌دانند و به مولف و مترجم اثر معممولاً پاسخ نمی‌دهند. البته در بعضی از موارد سوءتفاهم‌هایی بود که مسئولان اداره کتاب وزارت ارشاد همکاری کردند و رفع شد. وقت گرفتم و در دیدار حضوری موارد را توضیح دادم و خوشبختانه مسئله حل شد که از این بابت سپاسگزارم. در بسیاری از موارد ایراداتی که به بعضی از کتاب‌ها وارد می‌شود، در حد تغییر کلمه است و به مفهوم توجه نمی‌شود. در مورد کتاب “زیر آفتاب هیچ چیز تازه نیست”، مواردی را برای تغییر مشخص کرده‌اند که به ساختار کلی کار کلاسیک لطمه‌ وارد می‌شود، تغییر و تبدیل یک اسم تجاری محصول را شاید بشود انجام داد. در مورد دو کتاب دیگر، هنوز جواب مشخصی برای اصلاحیه هم داده نشده است. “

 

محمود گلابدره‌ای: ۳۰ سال در انتظار نشر

علی خلیلی وارث قانونی آثار سیدمحمود گلابدره‌ای گفت: برخی از آثار وی با وجود اینکه سی ‌سال از عقد قرارداد آن با یک ناشر دولتی می‌گذرد، هنوز منتشر نشده‌اند.

علی خلیلی، وارث قانونی و نماینده مرحوم سیدمحمود گلابدره‌ای در انتشار آثار او در گفتگو با مهر با اشاره به وضعیت آثار این نویسنده گفت: آثار مرحوم گلابدره‌ای در سه دسته تقسیم می‌شود. نخست آثاری است که او در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی منتشر کرده است که کتاب “پرِ کاه” نمونه اصلی آن به شمار می‌رود. این آثار همگی گردآوری شده است و من با توجه به اختیارات قانونی‌ای که دارم، مشغول بازخوانی و آماده‌سازی آنها برای چاپ دوباره آنها هستم. البته برخی از این آثار در اختیار برخی ناشران بود که پس از طی مراحل قانونی این آثار آزاد شده و موانع بازنشر آن برطرف شده است.

وی افزود: دسته دیگری از آثار مرحوم گلابدره‌ای نیز آثاری است که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی منتشر شده است. این آثار به دلایل متعددی چون عدم حضور گلابدره‌ای در ایران و یا بحران‌های شخصی که او در زندگی داشت با وضعیتی اسفناک روبرو شد. من موارد متعددی از این دست آثار سراغ دارم که در آن ناشرانی با مشاهده وضعیت معیشتی مرحوم گلابدره‌ای به شیوه‌ای غیرقانونی و غیرشرعی آثار او را در ازای پرداخت قوت لایموت از وی گرفته‌اند.

خلیلی ادامه داد: دو عنوان از آثار وی در سال‌های گذشته توسط یک ناشر دولتی طی قراردادی به صورت مادام‌العمر در اختیار ناشر در آمده است که شرعا و قانونا دارای ایراد است، اما کاش مساله تنها این بود. این کتاب‌ها با وجود چنین قراردادهایی یا منتشر نشدند و یا با شمارگان بسیار اندکی منتشر شدند.

این روزنامه‌نگار افزود: برای این دو عنوان کتاب سه قرارداد مکتوب تنظیم شده از سوی این ناشر در اختیار من است که در مجموع تا الان ۷۴ سال از عمر آن سه قرارداد سپری شده است. یک عنوان از این کتاب‌ها حتی تا الان چاپ هم نشده است؛ در حالی که بیش از ۳۰ ‌سال از عقد قرارداد انتشار این کتاب می‌گذرد و خب این روزها که عواطف مردم پس از گزارش‌های منتشر شده درباره وضعیت زندگی وی به نوعی جریحه‌دار شده‌اند باید همه بدانند که جماعت روشنفکر وغیرروشنفکر چه جفایی به این نویسنده کرده‌اند.

 

 

محمدرضا شجریان: تصنیف‌ها و آواز‌ها در یک کتاب

تصنیف‌ها و آوازهای محمدرضا شجریان در یک کتاب منتشر شد.

به گزارش ایسنا، شجریان از نیم قرن پیش تاکنون تصیف‌ها و آواز‌های فراوانی را اجرا کرده که اخیرا بخشی از تصنیف‌ها و آوازهای او در کتابی با عنوان “نغمه‌های سیاوش” به کوشش محمد حکیمی کاخکی تدوین و از سوی نشر نی‌نگار منتشر شده است.

به گفته‌ی گردآورنده، این کتاب دربرگیرنده‌ی تصنیف‌ها و آواز‌های شجریان است که در سال‌های قبل و بعد از انقلاب به صورت آلبوم عرضه شده و تصنیف‌ها و آو‌از‌هایی که او در برنامه‌ی گل‌ها، برگ سبز و دیگر برنامه‌های رادیویی پیش از انقلاب داشته، در این کتاب نیامده است؛ به دلیل این‌که از طرفی دسترسی به آن‌ها دشوار بوده و از سویی، حجم کتاب چندبرابر می‌شده است.

حکیمی گفت: من تک تک تصنیف‌ها و آواز‌های شمار زیادی از آلبوم‌های استاد را گوش داده‌ام و شعر‌های آن‌ها را نوشته‌ام تا سرانجام این کتاب در ۴۰۰ صفحه تدوین شده است.

او افزود: من از سال‌های جوانی به موسیقی کلاسیک ایرانی علاقه‌مند بودم و آن را دنبال می‌کردم. از‌‌ همان سال‌ها هم دوست داشتم به بازنشستگی برسم و بنشینم شعر‌های این تصنیف‌ها و آو‌از‌ها را در یک کتاب تدوین کنم.

محمدرضا شجریان متولد اول مهرماه سال ۱۳۱۹ در مشهد است.

 

 

احمدرضا احمدی: جلد سوم “نمایشنامه‌های شاعر”

 جلد سوم “نمایشنامه‌های شاعر” احمدرضا احمدی به زودی منتشر می‌شود.

به گزارش ایسنا، “نمایشنامه‌های شاعر” شامل نمایشنامه‌های احمدرضا احمدی است که جلد چهارم آن نیز هم‌اکنون در حال آماده‌سازی است و از سوی نشر قطره منتشر خواهد شد.

از سوی دیگر، کتاب “یک ضیافت خصوصی” شامل برگزیده‌ای از گفت‌وگوهای این شاعر توسط رسول رخشا تدوین و از سوی نشر یادشده برای دریافت مجوز نشر ارائه شده است.

احمدرضا احمدی زادهٔ ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۱۹ در کرمان است. از میان آثار او به “احمدرضا احمدی از ایوان خانه‌شان فرار کرد”، “مژدگانی به یابنده‌ی احمدرضا احمدی”، “پسرکی به نام احمدرضا احمدی”، “بهاریه”، “همه‌ی شعرهای من”، “روزی برای تو خواهم گفت”، “منتخبات” و “قافیه در باد گم می‌شود” می‌توان اشاره کرد.

 

 

شمس لنگرودی : زندگی در یک فیلم

فیلمی درباره‌ی زندگی شمس لنگرودی با عنوان “سخت مثل آبگ “ساخته می‌شود.

آرش سنجابی کارگردان فیلم “سخت مثل آبگ در این‌باره گفت: این فیلم کاملا با حضور خود شمس است و قسمتی از آن در تهران و قسمتی در لنگرود و رودسر، زادگاه شمس لنگرودی، ساخته می‌شود.

او ادامه داد: این فیلم روایتی داستانی دارد و وجوه سینمایی‌اش بر دیگر جنبه‌هایش غلبه دارد. نوعی فیلم شاعرانه است که همه‌ی زندگی شمس لنگرودی (شاعر و پژوهشگر ادبی) را روایت می‌کند و در آن خانواده‌اش نیز حضور دارند. برای مثال، دخترش چندی پیش از آمریکا به ایران آمده بود که با او هم درباره‌ی شمس صحبت شد.

سنجابی اظهار کرد: فیلم‌برداری این فیلم ۹۰دقیقه‌یی آغاز شده است و تا آخر مردادماه ادامه دارد. تهیه‌کنندهٔ این فیلم، سعید اردهالی است و توسط انتشارات کتاب آمه عرضه خواهد شد.

 

 

فریبا وفی: چاپ یازدهم “پرنده من”

فریبا وفی با اشاره به بازنشر رمان “پرنده‌ی من”، از نگارش داستان‌های تازه‌ای خبر داد.

وفی با اشاره به تجدید چاپ رمان “پرنده‌ی من” گفت: این رمان به تازگی در نشر مرکز به چاپ یازدهم رسیده است.

این داستان‌نویس همچنین از نگارش داستان‌های تازه‌ای خبر داد و گفت: مشغول نوشتن داستان‌هایی هستم که بتوانم آن‌ها را به شکل مجموعه‌ی داستان منتشر کنم. داستان‌ها را می‌نویسم و در فایلم نگه می‌دارم تا زمان مناسبی فراهم شود و بتوانم آن‌ها را منتشر کنم.

فریبا وفی زادهٔ سال ۱۳۴۱ در تبریز است و از آثار پیشین او به مجموعه‌های داستان “در عمق صحنه”، “حتی وقتی می‌خندیم”و “در راه ویلا” و رمان‌های “ترلان”، “رؤیای تبت” و ‌”رازی در کوچه‌ها” می‌توان اشاره کرد.

 

 

 

هوشنگ مرادی کرمانی: چاپ تازه‌ آثار

کتاب “آب‌‌انبار” هوشنگ مرادی کرمانی که در روزهای بهاری نمایشگاه کتاب تهران از سوی نشر معین منتشر شد، در مدت کوتاهی به چاپ دوم رسیده است.

به گفته‌ی این نویسنده‌ی پیشکسوت، داستان “آب‌انبار” در حاشیه‌ی کویر روایت می‌شود و به نوعی داستانی درباره‌ی خشک‌سالی در ۱۰۰ سال پیش است. در این روایت، آداب و رسوم مردم کویر و بویژه کرمان درباره‌ی آب و آب‌یاری تبیین می‌شود و نوع مواجهه‌ی این مردم در برابر دیو خشکسالی در داستان روایت می‌شود.

همچنین از آثار مرادی کرمانی، کتاب‌های “قصه‌های مجید” برای نوبت بیست‌وپنجم، “شما که غریبه نیستید” برای نوبت هفدهم، “لبخند انار” برای نوبت یازدهم، “نخل” برای نوبت دهم و “نازبالش” برای نوبت چهارم از سوی نشر یادشده منتشر شده‌اند.

هوشنگ مرادی کرمانی اخیرا از طرف شواری کتاب کودک به عنوان نامزد جایزه هانس کریستین اندرسن ۲۰۱۴ معرفی شده است.

 

 

ضیاء موحد: تجدید چاپ آثار

ضیاء موحد از تجدید چاپ دو کتابش خبر داد. به گزارش ایسنا، ضیاء موحد می‌گوید، کتاب “منطق موجهات” برای نوبت سوم و کتاب “دیروز و امروز شعر فارسی” برای نوبت دوم از سوی نشر هرمس تجدید چاپ می‌شود.

چاپ نخست کتاب “منطق مواجهات” سال ۱۳۸۱منتشر شد. این اثر در شمار آثار این شاعر و منطق‌دان در حوزه‌ی منطق است. همچنین چاپ نخست کتاب “دیروز و امروز شعر فارسی” سال ۱۳۸۹ منتشر شد. این کتاب مجموعه‌ی مقاله‌ها، گفت‌وگوها و یادداشت‌های موحد درباره‌ی شعر فارسی است.

این شاعر همچنین اخیرا از تدوین تازه‌ترین مجموعه‌ی شعرش خبر داده و گفته بود که این کتاب دربرگیرندهٔ ۸۰ قطعه شعر است که در چند سال اخیر نوشته شده و برخی از آن‌ها در جراید و مجله‌ها منتشر شده است. همچنین این کتاب فضایی کم‌وبیش نزدیک به شعرهای دیگر مجموعه‌هایش دارد و هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است.

ضیاء موحد متولد سال ۱۳۲۱ در اصفهان، تحصیلاتش را در دانشکده‌ی علوم دانشگاه تهران در رشته فیزیک و در لندن در رشته فلسفه به انجام رسانده است.‌ هم‌اکنون نیز مدیر گروه منطق مؤسسه‌ی پژوهشی حکمت و فلسفه‌ی ایران است. کتاب‌های “از ارسطو تا گودل؛ مقاله‌های فلسفی – منطقی”، “واژگان توصیفی منطق؛ انگلیسی به فارسی”، “درآمدی به منطق جدید”، “مشتی نور سرد”، “نردبان اندر بیابان”‌، “غراب‌های سفید”، “شعر و شناخت؛ مجموعه مقاله‌های ادبی” و گسعدی” از جمله‌ آثار اوست.