کاربران اینترنت شناسایی می شوند

پاریزین
پاریزین

» نگاه پاریزین به تمهیدات جدید حکومت تهران

به گفته وزیر ارتباطات ایران، این کشور درحال راه اندازی سیستمی است که براساس آن تمامی کاربران اینترنتی در زمان اتصال به شبکه “شناسایی” خواهند شد.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات، بدون پرداختن به جزئیات شیوه فنی به کار گرفته شده برای این منظور، گفت: “در آینده، زمانی که فردی بخواهد از اینترنت استفاده کند، باید شناسایی شود و بدین ترتیب ما هویت هر کاربر اینترنتی را خواهیم دانست.”

در اواسط ماه نوامبر، آقای واعظی اعلام کرد که سیستم کنترل اینترنت راه اندازی شده و براساس آن، بجای جلوگیری کامل از دسترسی به برخی شبکه های اجتماعی، می توان به محتویات آنها نفوذ کرد.

آقای واعظی همچنین افزود: “اولین فاز فیلترینگ هوشمند اینترنت تا یک ماه آینده آماده خواهد شد. دومین فاز تا سه ماه آینده و سومین فاز تا شش ماه آینده آماده خواهد شد.”

ایران از دو سال پیش تاکنون در راستای دسترسی گزینشی و کنترل شده شبکه های اجتماعی فعالیت می کند تا بدین ترتیب از فیلترینگ کامل سایت هایی که محتویات شان خوشایند مقامات جمهوری اسلامی نیست جلوگیری شود.

از زمان اعتراضات گسترده ژوئن ۲۰۰۹، مقامات این کشور به طور مرتب دسترسی به شبکه های اجتماعی، به ویژه توئیتر و فیس بوک را، به طور کامل فیلتر می کنند. در آن زمان، این شبکه های اجتماعی به شکلی گسترده ازسوی مخالفان برای فراخواندن طرفداران شان مورد استفاده قرار گرفت.

سایت های دیگری که به عنوان سایت های غیراسلامی و زیان آور برای حکومت شناخته می شوند نیز به طور کامل فیلتر شده اند.

رییس جمهور میانه رو حسن روحانی که در ژوئن ۲۰۱۳ انتخاب شد، خواستار آن شده تا سخت گیری ها درخصوص سانسور اینترنت که توسط بیش از ۳۰ میلیون ایرانی [از ۷۷ میلیون ایرانی] مورد استفاده است کاهش یابد. این درحالی است که استفاده از برنامه های مقابله با سانسور [شبکه های مجازی] در ایران بسیار رواج دارد.

در ماه نوامبر، کمیته ای که مسؤولیت نظارت بر محتوای اینترنت را برعهده دارد، به دولت دو ماه زمان داد تا کنترل خود را بر شبکه توزیع عکس اینستاگرام افزایش دهد، و در غیراین صورت دسترسی به این شبکه به طور کامل قطع خواهد شد.

در ماه سپتامبر، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به دنبال یک سری پیام های توهین آمیز نسبت به مسؤولان جمهوری اسلامی، به دولت یک ماه زمان داد تا شبکه های ارتباطاتی رایگان مانند وایبر، تانگو و واتس آپ را ممنوع اعلام کند. با این حال، این شبکه ها همچنان قابل دسترس اند.

پلیس “جرائم اینترنتی” نیز اخیراً ایجاد شده و مسؤولیت اش این است که محتویات غیرمجاز در اینترنت و وبلاگ های عترض را شناسایی کند. در همین راستا، چندین وبلاگ نویس اخیراً دستگیر شده اند.

پاریزین، ۶ دسامبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran