کتاب روز♦ کتاب

نویسنده
نسرین تبریزی

نر روز، در بخش کتاب روز می کوشد کتاب ها و نشریاتی را که در حوزه اندیشه و هنر مباحث نظری را منعکس می کنند یا در مسائل اجتماعی و سیاسی مسائلی درخور دارند را به خوانندگان خود معرفی کند. ارجحیت با کتاب های روز خواهد بود و این به معنای غفلت از آثارمنتشر شده در گذشته دور یا نزدیک نیست. کتاب های منتشره از پدیدآورندگان ایرانی به زبان های دیگر یا ترجمه شده به این زیان ها هم در کتاب روزجای ویژه ای خواهند داشت. ناشران و پدید آورندگان آثار می توانند برای معرفی یک نسخه کتاب به نشانی زیر بفرستند.

po box 94000 creteil cedex

France10014

ismaeil_khalaj.jpg

مجموعه آثار نمایشی اسماعیل خلج (مجموعه دو جلدی)

1278 صفحه، تهران: نشر قطره، 1384، چاپ اول

این مجموعه دو جلدی، شامل آثار نمایشی «اسماعیل خلج»، نویسنده و نمایشنامه نویس پیشرو و صاحب سبک معاصر است. ساختار نمایشی و دیالوگ نویسی «خلج»، پرشور، جسورانه و پر از طنز است. استفاده از صنایع شعری مانند تشبیه، اشاره، کنایه و ایهام، به کارهای «خلج» لطافت بخشیده است. در آثار او، توجه به طبقات پایین اجتماع، زندگی و روابط مردم فرودست، بسیار مشهود است. بیست و سه نمایشنامه گردآوری گردیده در مجموعه حاضر، در فاصله سال های 1348 تا 1380 خورشیدی نوشته شده و اکثر آنها با کارگردانی «خلج» و بعضی از آنها با بازی او اجرا شده است. عناوین بعضی از نمایشنامه ها عبارتنداز: «پاتوغ»، «پاانداز»، «حالت چطوره مش رحیم»، «گلدونه خانم»، «توی خودت باش»، «صغری دلاک»، «بابا شیر علی»، «مستانه»، «قمر در عقرب»، «خر خریدن خالو»، «سفر»، «من ملک بودم»، «عروس خانوم» و «بابلی ها».


noshe_jan.jpg

نوش جان: هنر آشپزی و آداب و رسوم ایرانی/رنگی، مصور

نویسنده: نجمیه خلیلی باتمانقلیچ

448صفحه، تهران: انتشارات یساولی، 1384، چاپ اول

کتاب «نوش جان» که به شکل بسیار نفیس و با تصاویر زیبای رنگی چاپ شده است و با یک قاب مقوایی ارائه می گردد، گنجینه ای از 250 دستور العمل آشپزی ایرانی است. 120 تصویر از غذاها به همراه مینیاتورهای ایرانی و حکایاتی از مراسم کهن و امروزی، شعر، قصه، سفرنامه و امثال گوناگون، این کتاب را به شکل دیباچه ای بر هنر و فرهنگ ایرانی در آورده است. دستورالعمل ها به زبان بسیار ساده ای بیان شده اند. از این رو خوانند می آموزد که چگونه با دردست داشتن کمی گوشت، مرغ یا ماهی، سبزی ها و میوه ها، غذاهای خوشمزه، ساده و خوش رنگ و بو بپزد. در این کتاب، هم چنین به اعیاد، مراسم، جشن های ایرانیان و غذاهای مورد استفاده در آنها اشاره شده است. از جشن زمستانی «شب یلدا»، تا تشریفات مذهبی و نمادین که در مجالس ازدواج امروزی ایرانی رایج است. کتاب «نوش جان» این امکان را به وجود می آورد که با یکی از قدیم ترین – و در عین حال ناشناخته ترین– سنت های آشپزی در سرزمینی که در آن، نخستین دستور آشپزی در چهار هزار سال پیش، بر لوح سفالی و به خط میخی نگاشته شده است، آشنا شویم.

arany.jpg

دنیای ارانی

نویسنده: محمد باقر مؤمنی

351صفحه، تهران: انتشارات خجسته، 1385، چاپ دوم

نشریه «دنیا» در فاصله بهمن 1312 تا خرداد 1314 خورشیدی، در دوازده شماره‏، به کوشش «دکتر تقی ارانی» و با یاری دو تن از برجستگان ادب و فرهنگ و دانش آن زمان جامعه ما منتشر شد. این نشریه، امروز نیز که بیش از هفتاد سال از انتشار نخستین شماره اش می گذرد، هنوز هم پدیده ای است که نه تنها اهمیتی تاریخی دارد بلکه مطالب آن، همانند خود بنیانگذارانش همچنان زنده است و در فضای فکر و زندگی اجتماعی جستجو گران امروزین اثر می گذارد. در کتاب حاضر، نویسنده که خود یکی از قدیمی ترین دست اندرکاران جنبش چپ ایران است، بر اساس اسناد و مدارک و خاطرات موجود، به بررسی آراء و عقاید «دکتر تقی ارانی»، «ایرج اسکندری» و «بزرگ علوی» می پردازد؛ جایگاه مجله «دنیا» را در اندیشه سیاسی و اجتماعی سده اخیر ایران توضیح می دهد؛ و شرایط سیاسی آن دوره را بررسی می کند.

dastan.jpg

بیست و یک داستان از نویسندگان معاصر فرانسه

انتخاب و ترجمه: ابوالحسن نجفی

393صفحه، تهران: انتشارات نیلوفر، 1384، چاپ اول

این مجموعه، بیانگر تنوع و غنای ادبیات معاصر فرانسه است. بیست و یک داستان گردآوری شده در کتاب، نشان دهنده دیدگاه های گوناگون و سبک های بسیار متفاوت است و مترجم کوشیده است تا تفاوت سبک ها را در ترجمه منعکس کند. ماجراها گاه در سطح زندگی روزمره می گذرد: دیداری زودگذر میان یک زن و مرد که گویی برای ایجاد زندگی مشترک به هم رسیده اند؛ عشق طولانی و خاموش زنی به مردی و گرفتن انتقام از پسر بی گناه آن مرد؛ پیوند دوستی میان یک سرباز روس و یک سرباز فرانسوی بی آنکه زبان یکدیگر را بفهمند و… گاه اما ماجراهای این داستان ها از سطح زندگی روزمره فراتر می رود: عقد قرارداد میان شیطان و یک دانشجوی علوم دینی، چگونه مردم یک شهر یک یک مبدل به کرگدن می شوند، سفر طولانی با راه آهن و مسافری که مقصد خود را گم کرده است و…

این مجموعه خواندنی، شامل داستان های کوتاهی از «ژول تلیه»، «شارل لوئی فیلیپ»، «آندره موروا»، «ژیل پرو»، «اوژن یونسکو»، «رومن گاری»، «آلبر کامو»، «ژان پل سارتر» و برخی دیگر از نویسندگان برجسته معاصر فرانسه است.

zamini_asemani.jpg

زمینی و آسمانی (نگاهی به خوشنویسی ایرانی از آغاز تا امروز)

گفتگو با آیدین آغداشلو

275 صفحه، تهران: انتشارات فرزان روز، 1385، چاپ اول

این کتاب که با تصاویر رنگی زیبایی از نمونه های مختلف خوشنویسی در ایران چاپ شده، گفتگوی بلندی است که «علیرضا هاشمی نژاد» با «آیدین آغداشلو»، نقاش و منتقد برجسته کشورمان انجام داده است. «آغداشلو» در قالب این گفتگو به مباحثی هم چون «رابطه با خوشنویسی»، «نسبت خوشنویسی با مفهوم هنر»، «خوشنویسی و مفهوم سنت»، «خلاقیت و خوشنویسی»، «کلهر و عماد الکتاب»، «خطوط ایرانی»، «ابزار و قالب ها» و«خوشنویسی معاصر» می پردازد.

hich_kas.jpg

تاریخ هیچکس: بررسی جایگاه زن ایرانی در عصر افشاریه و زندیه

نویسنده: بنفشه حجازی

264 صفحه، تهران: انتشارات قصیده سرا، 1385، چاپ اول

در سال های مورد تحقیق این کتاب یعنی عصر افشاریه و زندیه، وضعیت زنان ایرانی غمبارتر و بدتر از دوره صفویه است. در این دوره بر اثر از میان رفتن وحدت ملی و بروز جنگ های محلی، مرگ و دربدری و بی حرمتی به مردم ایران، به خصوص زنان، همه جا را فراگرفته است. این دوره، دوره اسارت «زنان عصمت جوی و دختران ماهروی به دست سرپنجه تقدیر است». نویسنده این پژوهش با مراجعه به منابع گوناگون تصویری از زندگی زنان ایرانی در عرصه های خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، جنسی و سیاسی در این دوران ناآرام، ارائه کرده است.

chegoara.jpg

خاطره های جنگ انقلابی

نویسنده: ارنستو چه گوارا

با پیشگفتاری از: روبر مرل

ترجمه: قاسم صنعوی

308صفحه، تهران: نشر گل آذین، 1385، چاپ اول

این کتاب، مجموعه یادداشت های «ارنستو چه گوارا» درباره یکی از بزرگترین انقلاب های قرن بیستم، یعنی انقلاب کوبا، در فاصله سال های 1956 تا 1958 میلادی است. «چه گوارا» در این یادداشت ها، پس از شرح نخستین دیدارش با «فیدل کاسترو»، گزارشی خواندنی از مراحل و وقایع مختلف نبرد رهائی بخش کوبا در اختیار خواننده قرار می دهد. روایت «چه گوارا» از این دوره، به سبب سادگی و عاری بودن از هر گونه ادعای ادبی، تاثیر کوبنده ای می گذارد تا جایی که بعضی از قسمت های خاطراتش از فرط هیجان عمیق، انسان را منقلب می کند و نشان از نویسنده ای بزرگ و حساس می دهد.

eshgh_vaba.jpg

عشق در زمان وبا

نویسنده: گابریل گارسیا مارکز

ترجمه: بهمن فرزانه

542 صفحه، تهران: انتشارات ققنوس، 1385، چاپ اول

رمان «عشق در زمان وبا»، از درخشان ترین آثار «گارسیا مارکز» است؛ رمانی جذاب و تامل برانگیز که با ترجمه «بهمن فرزانه»، راز جاودانگی آثار نویسنده را چون ترجمه بیاد ماندنی او از«صد سال تنهایی» بار دیگر هویدا می کند.

golhaye_taze.jpg

گل های تازه: پژوهشی در سری برنامه های گل های تازه موسیقی ایران

به اهتمام: سید علیرضا دربندی

512صفحه، تهران: انتشارات پیکان، 1385، چاپ اول

یکی از خاطره انگیزترین و ماندنی ترین برنامه های رادیو ایران در سال های پیش از انقلاب، مجموعه برنامه های «گل ها» بود که با عناوین هم چون «گل های جاویدان»، «گل های رنگارنگ»، «گل های صحرایی»، «گل های تازه»، «یک شاخه گل» و«برگ سبز»، از رادیو پخش می شد. در برنامه های «گل ها» که به کوشش زنده یاد «داود پیرنیا» شکل گرفت، گروهی از برجسته ترین هنرمندان موسیقی ایران در آن دوران، آثار بسیار زیبایی اجرا کردند و از خود به یادگار گذاشتند. این برنامه ها، گوشه ای از هویت و شناسنامه موسیقی ایرانی در عصر حاضر است. در کتاب «گل های تازه»، مجموعه آثاری که با این عنوان در سال های 1352 تا 1357 خورشیدی از رادیو ایران پخش می شد، معرفی و نقد شده است. در این دوره، این برنامه ها زیر نظر شاعر و ترانه سرای برجسته معاصر، «هوشنگ ابتهاج» اجرا می شد. این مجموعه به معرفی 201 برنامه اجرا شده «گل های تازه» می پردازد که نخستین آنها با صدای «عبدالوهاب شهیدی» و آخرین‌ آنها با صدای «هنگامه اخوان» بوده است.

hekma.jpg

ره آغاز حکمت: یادداشت های روزانه میرزاعلی اصغر خان حکمت شیرازی / مجموعه دو جلدی

به اهتمام: دکتر سید محمد دبیر سیاقی

1468صفحه، تهران: انتشارات خجسته، 1385، چاپ اول

نویسنده این یادداشت ها، «میرزا علی اصغر حکمت» از خدمتگزاران فرهنگ ایران در دوره معاصر است. او در مقام وزیر معارف خدمات ارزنده ای هم چون تاسیس دبستان ها، دبیرستان ها، بنای دانشگاه تهران، تاسیس کتابخانه های عمومی و… به مردم و کشور خود کرد. مجموعه دو جلدی حاضر، شامل یادداشت های «حکمت» در فاصله اسفند 1287 تا آذر 1292 خورشیدی است که در آنها گوشه هایی از زندگی شخصی نویسنده در دوران نوجوانانی و روزگار دانش آموزی در مدارس جدید و مکاتب قدیم شیراز و حوادث مهم اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ادبی آن دوران به تصویر کشیده شده است.


chista.jpg

انتشار شماره 230 ماهنامه چیستا

«چیستا»، ماهنامه ای سیاسی، اجتماعی، علمی، ادبی و هنری است که از بیست و سه سال پیش تاکنون منتشر می شود. دویست و سی امین شماره این ماهنامه شامل نوشته هایی در شش بخش (یادنامه، مقاله، داستان، شعر، نقد کتاب و گوناگون) است. بخش «یادنامه» به بزرگداشت محمود اعتماد زاده (م. ا. به آذین) اختصاص دارد.

از جمله مطالب خواندنی این شماره، می توان به نوشته های زیر اشاره کرد:

• زبان فارسی را از تخریب خزنده در امان داریم/مهدی قالیبافیان

• پژوهشی در زندگی پس از مرگ گناهکاران در آیین زرتشت/فلورانس نامجویان

• جنبش های فمینیستی در ایران دوره پهلوی/حمید صدقی

• روسیه به کجا می رود؟ مسئله های مبرم در برابر حزب کمونیست روسیه: گفتگو با گنادی زیوگانف

• درباره «جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان»