یکی دیگر از مراجع منتقد درگذشت

نویسنده

» آیت الله صافی برای احمدی نژاد تبریک نفرستاده بود

آیت الله العظمی علی صافی گلپایگانی یکی از آخرین بازماندگان نسل علمای سلف درگذشت.

آیت الله علی صافی گلپایگانی که برادر بزرگتر  آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی، از دیگر مراجع تشیع بود، حاضر به ارسال پیام تبریک به مناسبت انتصاب احمدی نژاد نشده بود.وی که در زمان فوت 97 سال عمر داشت در ایام اخیر به گلپایگان بازگشته  و به دور از تجملات مرسوم در آن شهر زندگی می کرد.

به دلیل حضور آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در هیات استفتاء آیت الله بروجردی، سایر مراجع بعد از آیت الله بروجردی، در صدور فتاوی جدید با وی مشورت می کردند.

در روزهای بعد از درگذشت آیت الله اراکی، نام آیت الله صافی گلپایگانی که از معتبرترین علمای قم بود به دلیل انتقاد نسبت به برخی سیاست های حاکمیت از لیست مراجع معرفی شده توسط جامعه مدرسین خط خورد.

برادر او آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی هم که داماد و وارث فقهی آیت الله العظمی گلپایگانی بود، به دلایلی مشابه در لیست مراجع مورد تائید حکومت جای نگرفت و در مقابل اعضای جامعه مدرسین نام آقایان خامنه ای و نوری همدانی را به عنوان مراجع جدید اعلام کردند.

نظیر چنین برخوردی از سوی “جامعه مدرسین حوزه علمیه قم” با آیات عظام سیستانی، منتظری و صادق روحانی که هر کدام بیش از دو دهه از انتشار رساله های توضیح المسائلشان می گذشت نیز رخ داد و این تشکل حوزوی ترجیح داد به جای مراجع مسلم نام برخی از اعضای خود نظیر نوری همدانی، مکارم شیرازی و فاضل لنکرانی را به عنوان مراجع تقلید جدید و مورد تائید حاکمیت معرفی کند.

آیت الله صافی گلپایگانی با وجودیکه مطابق وصیت صریح آیت الله بهجت به مقلدانشان عنوان وارث ایشان معرفی شده بود همچنان مغضوب بود و در مورد استفاده ایشان از وجوهات و موقوفات بازمانده از آیت الله بهجت هم موانعی ایجاد کرده بودند.

آیت الله العظمی علی صافی گلپایگانی از جمله مراجعی بود که حاضر به ارسال پیام تبریک به مناسبت انتصاب احمدی نژاد نشد و در ماههای اخیر نیز وارد بازی محکوم کردن فعالیت معترضان به نتایج انتخابات نشد. از میان مراجع تنها نوری همدانی که به آخوند حکومتی شهرت دارد برای احمدی نژاد به مناسبت دومین دوره ریاست جمهوریش نامه تبریک فرستاد.