مصباحیون؛ عامل حمله به سفارت

نویسنده
حسین محمدی

» اصولگرایان خبر دادند

هم‌زمان با مطرح شدن بحث بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران، برخی اصول‌گرایان عاملان حمله به سفارت بریتانیا را همان افرادی معرفی کردند که به سخن‌رانی علی لاریجانی در شهر قم یورش برده و خواستار محاکمه آن‌ها توسط قوه‌قضاییه شده بودند.

منصور حقیقت‌پور، نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگویی با وب‌سایت خانه ملت، گفت: “در گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس در خصوص حادثه ۲۲ بهمن قم مشخص شد که این افراد وابسته به چه گروه و جریانی هستند، از این رو مقامات مسوول باید با افراد خاطی برخورد کند، زیرا کسانی که به سفارت انگلیس حمله کردند همین افراد شناسنامه داری هستند که در حادثه ۲۲ بهمن قم و حرم حضرت امام خمینی (ره) در دو سال پیش باعث لطمه سیاسی به نظام کشور شدند”.

اشاره حقیقت‌پور به اعتراض عده‌ای از حاضران در سخن‌رانی علی لاریجانی، رییس مجلس نهم، در شهر قم است. این سخن‌رانی بهمن ماه سال ۹۱ و به مناسبت پیروزی انقلاب سال ۵۷ انجام می‌شد.

روز ۲۲ بهمن سال گذشته و هم ‌زمان با سخنرانی احمدی‌نژاد در تهران، علی لاریجانی نیز در شهر قم برای سخنرانی حضور یافت. سخنرانی رییس مجلس نهم اما با شعارهای برخی از حاضران نیمه‌تمام ماند و برخی از افراد اقدام به پرتاب کفش، مهر و نعلین به سمت وی کردند.

پس از بروز این اتفاق، مجلس کمیته‌ای را برای بررسی این واقعه تعیین کرد. منصور حقیقت‌پور، سیدحسین نقوی‌حسینی و مهدی دواتگری اعضای هیأت ویژه تحقیق این حادثه بودند که در جلسه کمیسیون امنیت ملی انتخاب شدند.

در زمان وقوع این حادثه، سایت “خانه ملت” ارگان رسمی مجلس، جبهه پایداری را عامل اصلی وقوع این حادثه معرفی کرده و سخنرانی نمایندگانی چون حمید رسایی، مهدی کوچک زاده، روح الله حسینیان و سعد الله زارعی در جمع مستمعین کلاس های “بصیرت افزایی” را دلیل وقوع اصلی آن دانسته بود.

این کمیته مجلس بعدها در گزارش خود از اعضای جبهه پایداری، برخی اعضای سپاه پاسداران، حلقه پرتو و برخی اعضای جبهه پایداری به عنوان عاملان این حادثه نام برده بود.

هم‌زمان محمد باقری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز گفت که “با افرادی که در ماجرای حمله به سفارت انگلیس در ایران از قانون تخطی کردند، باید طبق قانون برخورد شود؛ به بیان روشن تر قوه قضاییه باید به این موضوع ورود کرده و با افراد خاطی به شکل قانونی رفتار کند”.

این در حالی است که این نمایندگان از بحث امکان پرداخت غرامت به بریتانیا بابت حمله به سفارت این کشور در تهران، انتقاد کرده‌اند. چندی پیش یک مقام مسوول در وزارت امورخارجه در گفت‌وگو با روزنامه گاردین گفت که ایران آماده است تا به عنوان بخشی از یک توافق کلی برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک میان ایران و انگلیس در مورد پرداخت غرامت به این کشور به خاطر حمله به سفارت آن در تهران در سال ۲۰۱۱ مذاکره کند.

حمله به سفارت بریتانیا آذرماه سال ۹۰ و پس از تجمع در حمایت از مصوبه مجلس برای کاهش روابط دیپلماتیک با بریتانیا رخ داده بود. پس از این حمله دولت بریتانیا، سفارت خود در ایران را تعطیل کرد و دپیلمات‌های ایرانی را نیز از لندن اخراج کرد.

پس از تعطیلی دو سفارت‌خانه، دو کشور توافق کردند تا در زمان عدم فعالیت دو سفارتخانه ایران و لندن، عمان به عنوان حافظ منافع ایران در لندن و سوئد نیز به عنوان حافظ منافع بریتانیا در تهران عمل کنند.

پس از حمله به سفارت بریتانیا، وزارت امورخارجه دولت احمدی‌نژاد، از این مساله ابراز تاسف کرده بود. اما علی لاریجانی، رییس مجلس، آن حمله را “نمادی از فضای افکار عمومی مردم ایران” توصیف کرده بود.

چند ماه بعد بود که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، نسبت به این ماجرا موضع‌گیری علنی کرد و گفت: “در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث، احساسات جوانان درست بود، ولی رفتارشان درست نبود”.