تلاش عراق برای یافتن متحد

فیگارو
فیگارو

» تحلیل فیگارو

ژرژ مالبرونو

مبارزه علیه دشمن مشترک [جهادگران سنی] هدف اصلی سفر حیدر عبادی، نخست وزیر جدید عراق، به همسایه قدرتمندش ایران بود.

با نزدیک شدن عاشورا، از مراسم مذهبی شیعیان، که طی آن صدها هزار مسلمان گردهم می آیند، حملات علیه طرفداران علی طی روزهای اخیر در عراق افزایش یافته. روز سه شنبه حداقل ۱۲ نفر طی دو سوءقصد [خودروی بمب گذاری شده] در محله شیعه نشین شمال شرقی بغداد کشته شدند. روز قبل از آن نیز ۱۱ نفر طی یک عملیات انتحاری در برابر یک مسجد شیعه در پایتخت کشته شدند. بدتر برای تهران آنکه جهادگران به صورت پیکارجویان کرد تغییر چهره داده و روز دوشنبه به شهر قره تپه در ۵۰ کیلومتری مرز ایران در شمال بغداد حمله کرده اند. این نبردها ۱۵ کشته برجای گذاشته: ۸ غیرنظامی و ۷ پیشمرگ کرد که از شهر دفاع می کردند، درحالی که هزاران نفر از سکنه این شهر درحال گریز از این خشونت ها بودند.

 

ایران نگران از سرایت خشونت ها

درحالی که اعضای دولت چند فرقه ای حیدر العبادی هفته گذشته تکمیل شد، وی برای جلب حمایت سیاسی جمهوری اسلامی که درنهایت نوری مالکی را به حال خود رها کرد، به تهران رفت. از آن زمان، ایران که جزو کشورهای ائتلاف بین المللی علیه داعش نیست، تسلیحاتی را برای پیکارجویان کرد فراهم کرده و مشاوران نظامی خود را نیز به کمک نیروهای عراقی فرستاده. نیروهای سپاه قدس، بدون آنکه ایران حضورشان در خاک عراق را قبول کند، در میان شبه نظامیان شیعه عراقی که برای دفاع از بغداد آموزش می بینند، حضور پررنگی دارند. به گفته پنتاگون، با وجود آنکه پایتخت عراق “مورد تهدید” داعش قرار ندارد، ولی جهادگران علی رغم حملات انجام شده علیه خود، “پیشرفت های مهمی” به ویژه در استان شرقی انبار انجام داده اند. آنها درحال حاضر ۸۰ درصد این شهر را تحت کنترل خود دارند. ولی نیروهای عراقی در این استان به مانند شمال تکریت نمی توانند به تنهایی شهرهای تحت کنترل دولت اسلامی را بازپس گیرند. وجود یک حمایت خارجی برای بازگرداندن مجدد این بخش های سنی نشین تحت کنترل دولت مرکزی ضروری است.

این درحالی است که نخست وزیر شیعه عبادی که ازسوی روحانیون شیعه عراق نیز مورد حمایت است، روز دوشنبه بار دیگر براین نکته تأکید ورزید که حضور هیچ سرباز خارجی “متعلق به ابرقدرت ها یا اعضای ائتلاف بین المللی” را در خاک عراق بخاطر مبارزه علیه داعش نمی پذیرد. به نظر می رسد که او همچنین در نقش تهران در این نبردها نیز محدودیت هایی قائل شده. او گفته: “هیچ قدرت منطقه ای در عراق مبارزه نخواهد کرد.”

از ابتدای تابستان، چندین درگیری کوچک در مناطق مرزی ایران روی داده. این درگیری ها حتی در میان نیروهای امنیتی ایران کشته هایی را نیز برجای گذاشته است . همزمان، شایعاتی از نفوذ نیروهای داعش به خاک ایران در سایت های نزدیک به نیروهای امنیتی ایرانی نیز مطرح شده. اینها همه دلایلی است که تشدید کنترل های مرزی را در فواصل ۱۰ تا ۲۰ کیلومتری مرز ایران توجیه می کند.

 

منبع: فیگارو، ۳۰ اکتبر