گزارش

نویسنده
میترا سلطانی

هزار توی پیچ در پیچ زن…

نمایشگاه نقاشی‌های سولماز توحیدلو با عنوان «پیکره‌های در خود فرو رفته زنان» در گالری “سیحون” برپا شده است… همکارمان در تهارن گزارشی از رویداد هنری ارسال کرده که در ادامه می خوانید…

 

حضور قدرتمند طراحی و نقاشی فیگوراتیو در هنر امروز شکلی قاطعانه، پر رنگ و واضح را به خود اختصاص داده، و این حضور مولفه های هنر تجریدی و تزیینی را به چالش جدی فرا خوانده است. نقاشی آبستره که امروز کمرنگ تر از دهه های پیشین خود را می نمایند، با اضافه کردن فیگور به هستی خویش در جستجوی جانی تازه می باشد. اما طراحی و نقاشی از انسان و رویکردهای معطوف به آن هنوز سرچشمه های جوشانی در خود می پروراند که بارقه های نوزایی و کشف افقهای تازه از آن امید می رود. در واقع شناخت و نگاه عمیق به “انسان” مصافی جدی است که توانایی ممارست و رویکردهای مطالعاتی فراوانی را طلب می کند.

 در کارهای سولماز توحید لو هم شاهد این ادعا هستیم.توحید لو د رانتخاب سوژه های خود تلاش می می کند تا بارقه های اصلی زندگی قهرمانانش در قاب ها را با احساس خالصانه ای به تصیور کشد و همه ی فیگورهای به کار آمده را لمس و خلق نماید.در آثار این نقاش فاصله انسان ها با یکدیگرکم و کمتر می شود تا جایی که به هم می رسند. توحید لو در انتخاب جلوه های دیداری آثارش، رنگ را همیشه با عنوان مضمون و محتوا پیاده می کند، نه به خاطر زیباییش؛ رنگ هرجا که آمده یک نقشی را عهده دار است. گرایش آبستره در او هیچ نقشی مستقل پیدا نکرده است. در درگیری درونی اش، همیشه آبستراکسیون به سوی فیگور و در نهایت به نفع مفهوم گرایی عقب می نشیند. در تابلوهای او آنچه در وهله ی نخست به ذهن متبادر می شود این است که سوژه ها در یک فضا و معماری داخلی قرار گرفته اند، که به نظر می آیداین هم ناشی از زندگی چندگانه ی قهرمانان تابلوها است. او تصویرگر جهانی پیچیده و هزار تویی است که انسان محبوبش، جایگاه مطمین و در خور عزت و شوکتش را در آن نمی یابد. پهنه های وسیع بوم، آوردگاه تضاد و تصادمی در هم شکننده اند که در آن انسان و حیوان با شتاب و سراسیمه در جهات مختلف زیر آوار شتک رنگ توده شده قطور مدفون می شود.

در این کارها طبیعت تبدیل به فضایی هنری شده و انسان به فرم‌هایی درقالب همزیستی با این فضا درآمده است. در عین حال از نکات برجسته این شیوه کار فضاسازی، به‌هم‌آمیختن رنگ‌ها، ترکیب‌بندی، نقاشی ذهنی و تجریدی و نمایش فیگورهایی است که به‌تنهایی در عرصه تندیس‌سازی و پیکرنگاری قابلیت اجرایی دارند.

خطوط برای او بهانه‏ای است تا ساختارهای جدید خود را در چهارچوبهء تابلوهایی ساده و بدیهی اجرا کند.مثل هرهنرمند پیشرویی،زیر سطح کارهایش دنیایی عمیقتر را پنهان کرده‏ است و شوخ‏چشمانه ما را به کشف آن دعوت می‏نماید.برای رسیدن به عمق کارهای این نقاش باید که تمامی کارهای او با هم دیده شود و ارتباط بنیانی آنها که چندان هم ساده و روشن نیست،به تأمل درک شود. نقاشی های وی با رویکردی اجتماعی – تاریخی حاصل پیامدهای ذهن نقاش است.

 

 

آثارتوحیدلو ترکیبی انتزاعی- اکسپرسیو و نگاهی مفهومی و مینیمالیستی همه را در بر دارد. پراکندگی عناصر که به عمد در صفحات چیده شده اند اعجازی ایجاد می‌کنند که فضای گنگ وحشت و سلطه سیاهی و ترس را به خوبی القا می‌کنند.او انسان مسخ شده امروزی را به باد انتقاد می‌گیرد از اسطوره و افسانه می‌گوید و قهرمانان را طلب می‌کند، فریادی که به افراطی‌‌گری بی‌حد و حصری منجر می‌شود و گاه از غالب اسطوره قدعلم می‌کند و از پهنه بوم‌هایش خارج می‌شود و آنجا که هنرمندان پیام‌آوران صلح و آشتی‌اند، او از جنگ و نابودی می‌گوید و نویدی دوباره نمی‌دهد.

توحیدلو خود در یادداشتی درباره این مجموعه نوشته است: “پیکره‌های در خود فرو رفته زنان من ،ترس را به تماشا می‌گذارند. این ترس نتیجه خودآگاهی آنها و یادآور ترس‌های پیش‌انگارانه وجود ماست. اینان بخشی از وجود ما هستند که تماشاگر را به جایگاه خود ،حتی شده لحظه‌ای دعوت می‌کنند. ساکت، سنگی و فرو رفته در خاموشی خودخواسته، چهره خود را به زیر نور نمی‌برند،گویی که نقاب صورتشان همیشگی است، با سکوتی پر از معنا، در هیاهوی خشونت بار جهان. صورت‌هایی که در پس پرده تاریکی به انتظار نشسته‌اند، گویی که چیزی دل و اندرونشان را خراشیده است. زنان من، زنان جنسیتی نیستند، زنان تنها‌یی‌اند که به انتظار آوسنه نامعلوم نشسته‌اند.”

سولماز توحید لو متولد سال 1354 و فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. حرفه و کار اصلی وی نقاشی است و در مدت چند سال فعالیت هنری که داشته ، آثارش را در گالری سیحون برای عرضه و فروش به نمایش می گذارد. حدود 30 نمایشگاه انفرادی و گروهی داشته که از این میان10 نمایشگاه انفرادی، 17 نمایشگاه گروهی و 2 نمایشگاه هم در خارج از ایران برگزار کرده است.توحید لو نمایشگاه open art را در کشور فرانسه و در هاسبورگ آلمان برگزار کرده است.این پنجمین سال است که در گالری سیحون نمایشگاهی به صورت انفرادی برگزار می کند.