امید تهران برای رسیدن به توافق

نویسنده

» نگاه لوپوئن

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز سه شنبه در رم نسبت به نتیجه بخش بودن مذاکرات ابراز امیدواری کرد و رسیدن به توافق را “بسیار ممکن” دانست.

وزیر خارجه ایران در ادامه با اشاره به اینکه “اسراییل درحال مختل کردن روند مذاکرات پیش روست” گفت: “من بسیار مصمم به ژنو خواهم رفت و با یک توافق به کشورم بازخواهم گشت. امکان رسیدن به توافق بسیار بالاست.”

او افزود: “من آماده ام تا پیشرفت های جدی ای را بجای توافق بپذیرم، ولی فکر می کنم که با یک نیت سیاسی حتی به توافق نیز می توانیم برسیم.”

وزیر خارجه ایران این اظهارات را پس از مذاکره با همتای ایتالیایی اش، اما بونینو، بیان کرد.

خانم بونینو دراین خصوص گفت: “ایتالیا اقدامات ایران را با اشتیاق دنبال می کند و ما امیدواریم که به لطف پیشرفت های مورد نظر، امکان ازسرگیری مذاکرات درخصوص برنامه هسته ای تهران ایجاد شود”.

وزیر خارجه ایتالیا همچنین به “فرصت تاریخی” سومین نشست ژنو اشاره کرد.

آقای ظریف به نوبه خود اظهار داشت که سوءقصد انتحاری روز سه شنبه علیه سفارت ایران در بیروت برای همه ما به مثابه یک “زنگ خطر” است.

او گفت: “این تراژدی باید زنگ خطری برای همه ما باشد. نباید آن را فراموش کنیم. اگر آن را جدی نگیریم، ممکن است همه ما را ببلعد.”

او در پاسخ به سؤالی درخصوص اتهامات وارد شده ازسوی تهران علیه اسراییل مبنی بر دست داشتن تل آویو در سوءقصد بیروت گفت: “ما دلایلی داریم که باعث می شود نسبت به هر حرکت آنها مظنون باشیم. هر اقدام آنها باعث ایجاد تنش می شود.”

به گفته او، این حملات نشانه “تندروی”هایی است که در خاورنزدیک، به ویژه در سوریه، اشاعه یافته.

او در ادامه گفت: “ما دلایل خود را برای نگرانی داریم. افراط گرایی تنها به یک کشور مربوط  نمی شود. این مشکلی بسیار جدی است. زمانی که می بینیم تنش در سوریه به راه افتاده، نمی توان آن را در مرز سوریه یا در داخل خاورمیانه محدود کرد.”

به گفته علی حسن خلیل، وزیر بهداشت لبنان، سوءقصد بیروت حداقل ۲۳ کشته و ۱۴۶ زخمی برجای گذاشت. این سوءقصد در “بیر حسن”، محله ای در جنوب بیروت که اکثراً شیعه نشین است و پایگاه حزب الله می باشد، اتفاق افتاده.

این سومین سوءقصدی است که در منطقه حزب الله روی می دهد.

منبع: لوپوئن، ۱۹ نوامبر