وزارت علوم؛ سومین گزینه رای می آورد؟

نویسنده
سارا سماواتی

» سومین پیشنهاد دولت در مجلس

فردا دولت روحانی باز باید به مجلس برود تا گزینه محمود نیلی احمدآبادی را برای جایگزینی رضا فرجی دانا، وزیر پیشین علوم که روز ۲۹ مرداد، پس از استیضاح در مجلس رد صلاحیت شد به مجلس بقبولاند؛گزینه ای که براساس واکنش مطبوعات داخلی برای اصلاح طلبان کمی غیرمنتظره و برای اصولگرایان ناخوشایند بوده است.

معرفی محمود نیلی به عنوان وزیر علوم و آموزش عالی در حالی صورت می گیرد که به علت طولانی شدن سرپرستی محمدعلی نجفی بر وزارت علوم ( بیش از ۲ ماه ) و با توجه به اینکه رییس جمهوری اسلامی باید در یک فرصت سه ماهه وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند، اکثر گمانه ها متوجه سرپرست فعلی وزارتخانه بود. به ویژه اینکه نجفی در پاسخ به خبرنگار ایسنا درخصوص اینکه گزینه دولت برای وزارت علوم چه زمانی به مجلس معرفی خواهد شد، گفته بود :“انشاءالله این گزینه خودم خواهم بود”.

 وی البته بعدترگفت در این زمینه “شوخی” کرده، و حالا نیلی احمدآبادی به طور جدی به مجلس پیشنهاد می شود؛ گزینه ای که این بار نمایندگان مجلس آن را “شوخی” می دانند.

الیاس نادران نماینده اصولگرای تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سئوال که ارزیابی شما از فضای پارلمان پیرامون رأی به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری چیست، گفته: آقای روحانی خواسته با مجلس شوخی کند، شما خیلی جدی می‌گیرید!

سایت جهان نیوز از پایگاههای اصولگرایان تندرو هم به نقل از احمد امیر آبادی فراهانی، نماینده اصولگرای قم در مجلس نوشت: “در معرفی وزیر علوم از ابتدا که می نگریم بنظر می رسد وزارت علوم از ابتدا سهمیه اصلاح طلبان افراطی است و این روند در حال ادامه است.”

 امیر آبادی ادامه داده است که “با صحبت هاو واکنش های هفته قبل رئیس جمهور و برخی اعضای مجموعه اصلاح طلبان در ارتباط با طرح آمران به معروف و ناهیان منکر که مراحل قانونی خود را طی می کند، آنها بنوعی می خواهند بین مجلس و دولت تقابل ایجاد کنند.”

 

حداد عادل، عضو کمیسیون آموزش مجلس اسلامی امابا اشاره به اینکه “تا قبل از معرفی این فردبه عنوان سرپرست دانشگاه تهران، شناخت آن چنانی وجود نداشته است و عملکرد سابق وی باید بررسی شود” از اظهار نظر خود داری کرده است.

در جبهه مقابل اما روزنامه اعتماد تیتر یک خود را به این انتخاب اختصاص داده و با عنوان “سناریو نویسی علیه وزیر پیشنهادی علوم” از نیلی دفاع کرده است. روزنامه شرق نیز با انتخاب تیترِ “هفت خوانِ مرد سوم در بهارستان” به دشواری کار نیلی برای کسب آرای مجلسیان اشاره کرده است.

در همین ارتباط یکی از نمایندگان منتسب به اصلاح طلبان در مجلس به “روز” گفت “اینطور نیست که همه نمایندگان اصولگرا مخالف وزیر پیشنهادی باشند، مخالفان جدی محمود نیلی، همچون مورد فرجی دانا مشخصاً نمایندگان وابسته به جبهه پایداری هستند.” این نماینده در عین حال تاکید کرد که نحوه دفاع دولت از وزیر پیشنهادی می تواند اثرگذار باشد.

لاله افتخاری، نماینده وابسته به جناح اصولگرا اما با عنوان کردن این نکته که به شدت در تدارک کار “فردا” است از پاسخ دادن به دیگر سئوالات روز در این زمینه امتناع کرد. شهربانو امانی نیز به این اکتفا کرد که “خیلی بد بین نیست.امکان کسب آرای مجلسیان برای وزیر پیشنهادی وجود دارد البته نه با درصد بالا.”