قاچاق سیگار مارلبورو توسط نزدیکان دولت

نویسنده
مهشید برومند

» افشاگری در میانه اختلافات

در ماجرای اختلافات اخیر احمدی نژاد با سیدعلی خامنه ای، پرده ها از برخی فسادهای اقتصادی دولتی همچون جابجایی تعرفه ها، رانت خواری در پروژه های نفتی، واگذاری شرکت های متعلق به بیت المال به افراد خاص و این آخری ها  قاچاق سیگار مارلبورو کنار رفت. اینک بنا به گفته نمایندگان مجلس روشن شده وابستگان “ولایت مدارترین و اسلامی ترین  دولت پس از انقلاب” بر قاچاق سیگار مارلبورو به ایران سلطنت می کنند.

 در همین راستا نایب رییس کمیسیون اصل 90  با اشاره به “آسیب پذیر بودن نظام اقتصاد کشور از بحث قاچاق کالا” پرونده  قاچاق سیگار مارلبورو از سوی نزدیکان دولت را که از سال 87 در رسانه ها مطرح و در روزهای پایانی اردیبهشت ماه دوباره مطرح شده بود، بار دیگر به صورت رسمی گشوده است.

حجت الاسلام حسین اسلامی در این باره گفته: “طبیعتا وقتی سیگار به صورت واقعی واردمی شود، عوارضی باید به دولت داده شود ؛ مارلبورو از جمله سیگارهایی است که دستی نمی گذارد قانونی وارد کشورشود و به صورت قاچاق وارد کشورمی شود. حجم مصرف این سیگار در سطحی است که ماهانه 10 میلیارد تومان عوارض پرداختی دولتی این سیگار است و کسانی که پشت این قضایا هستند و نمی گذارند این واردات قانونی شود ؛همان کسانی هستند که از قاچاق این سیگار و ارقام بالای آن بهره مند می شوند.”

وی در ادامه اظهاراتش افزوده: “شخصی به نام آقای «میزان» از شرکت فیلیپ موریس نمایندگی مادام العمر سیگار مارلبورو را در ایران اخذ کرد و باید طبق قانون از شرکت دخانیات ایران نمایندگی اخذ می کرد تا اجازه قانونی فعالیت در ایران به وی داده می شد. این آقا استعلامات لازم را از سیستم اداری جمهوری اسلامی کسب کرده است و نتیجه آن بلامانع اعلام شده تا جایی که کار برای اتمام به هیات مدیره دخانیات برای تنظیم قرارداد می رود ولی با یک تماس تلفنی از وزارت صنایع به آقای ابطحی مدیر عامل وقت دخانیات، از وی خواسته می شود به علت مشکوک بودن این شرکت به وابستگی به صهیونیست ها، عملیات اعطای مجوزمتوقف شود.”

این عضو کمیسیون اصل 90 مجلس در ادامه به نقش شرکت “انتظار ایرانیان” در این ماجرا پرداخته و گفته: “سئوال اینجاست  اگر این شرکت صهیونیستی است پس چگونه امکان دارد بلافاصله با تاریخ چند روز بعد شرکتی به نام “انتظار ایرانیان” ثبت و اقدام به گرفتن مجوز برای ورود این سیگار می کند؟”

حسین اسلامی سپس با اشاره به مخالفت شرکت تولید کننده سیگار مارلبورو با فروش نمایندگی به این شرکت تحت مدیریت نزدیکان دولت گفته است: “شرکت «انتظارایرانیان» نگذاشت سیگار مارلبورو به صورت قانونی وارد کشور شود و خودشان وارد این ماجرا شدند؛ در اینکه این افراد سیگار را به صورت قاچاق واردمی کنند، اطلاعات ندارم اما شواهد نشان می دهد که اینها در قاچاق سیگار به کشور دست دارند.”

بحث قاچاق سیگار مارلبورو توسط نزدیکان دولت محمود احمدی نژاد در حالی مطرح می شود که دیگر سیگارهای  آمریکایی مانند “وینستون” یا  “مور” با انعقاد قرارداد قانونی در داخل کشور و از سوی دخانیات ایران تولید می شوند.

 

برکناری ابطحی و انتصاب حسین طلا

مدیرعامل وقت دخانیات ایران در نیمه دوم سال 88 در گفت وگو با خبرگزاری ها و روزنامه های کشور از فعالیت‏های غیر قانونی عده ای که از آنها به نام مافیای سیگار یاد کرده بود، پرده برداشت. سید محمود ابطحی در مجموعه گفتگو هایش از وجود جریاناتی حول محور دخانیات سخن گفته و آنها را سهم خواهان بازار معرفی کرده بود.

وی همچنین مدعی شده بود که مجموعه تحت مدیریت وی توانسته تمامی آن جریانات را حذف کند؛ اما درعین حال تاکید کرده بود که  “تنها یک مجموعه باقی مانده که ما را گرفتار کرده است، آن هم مجموعه ای است که به طور خاص به قاچاق سیگار مارلبورو مبادرت می ورزد”.

پس از این اظهارات، مدیرعامل شرکت دخانیات در 2 خرداد سال گذشته از سوی علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن  برکنار  و فردی به نام “حسین طلا” جایگزین وی شد.

سید محمود ابطحی پیش از برکناری در آخرین گفت و گویش با خبرنگاران اظهار کرد  طی مدت اخیر شرکت دخانیات به علت تغییر تعرفه واردات متحمل ضرری 1350میلیارد تومانی شده است.

 

شرکت انتظار ایرانیان

برکناری مدیرعامل دخانیات به دلیل انتقاد از یک مجموعه خاص که به قاچاق سیگار مارلبورو اقدام می کند در شرایطی صورت گرفت که خبرگزاری فارس در آبانماه 87 در خبری اعلام کرد: “شرکت «انتظار ایرانیان» با ریاست هیات مدیره “سید حسن موسوی” در حال مذاکره با شرکت دخانیات برای واردات و تولید سیگار مارلبورو شرکت فیلپ موریس که بخشی از سهام آن در اختیار رژیم صهیونیستی است، می‌باشد.”

فارس همچنین نوشته بود که “شرکت انتظار ایرانیان که در تاریخ 23 اردیبهشت ماه سال جاری به ثبت رسیده است و خانم ویدا لاهوتی مدیرعامل و سید حسن موسوی رئیس هیات مدیره این شرکت است، چندی پیش تقاضایی را به دولت ارائه داده است تا برای جلوگیری از قاچاق سیگار مارلبورو متعلق به شرکت فیلیپ موریس، از مجاری قانونی و تحت نظارت شرکت دخانیات ایران اقدام به واردات این سیگار کند.”

این خبرگزاری وابسته به نهادهای امنیتی البته درعین حال از مخالفت دخانیات ایران با این درخواست خبرداده و علت آن را نیز مشکوک به صهیونیستی بودن شرکت تولید کننده سیگار مارلبورو عنوان کرده بود.

 در همان زمان خبرگزاری رسمی دولت ـ ایرناـ  نیز با انتشار مقاله ای بدون اشاره به گزارش خبرگزاری فارس درباره صهیونیستی بودن شرکت تولید کننده سیگار مارلبورو، در حمایت از در خواست شرکت انتظار ایرانیان نوشت: “دلالان و قاچاقچیان عمده مارلبورو که نگران «منبع مالی انتخاباتی» خود هستند، می خواهند با حاشیه سازی جلوی واردات قانونی این سیگار را بگیرند.”

سیدحسن موسوی سید حسن موسوی معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و مشاور اسفندیار رحیم مشایی در مرکز جهانی شدن بود. او همچنین از چهره های نزدیک دولت  به شمار می رود. خبرگزاری فارس در 31 فروردین ماه سال جاری طی مصاحبه ای با او خبر ریاستش بر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را تکذیب کرده بود.