تلاش برای بهتر کردن وجهه جهانی

نویسنده

» نگاه پاریزین از تلاش های دولت روحانی

شفافیت در رابطه با پرونده اتمی، محکوم کردن هولوکاست، تبریک سال نوی یهودی. رییس جمهور حسن روحانی و اطرافیانش به واقع تصمیم گرفته اند به شکلی متفاوت از دوران انعطاف ناپذیر احمدی نژاد عمل کنند.

روز جمعه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در اولین سخنان خود پس از دریافت مسؤولیتش برای مذاکرات اتمی با کشورهای غربی خاطرنشان کرد که ایران قصد دارد “نگرانی های بین المللی را در رابطه با برنامه هسته ای اش برطرف سازد”.

او پس از مذاکره تلفنی با کاترین اشتون که قرار است در اواخر سپتامبر نیز با او دیدار کند، گفت: “برطرف کردن نگرانی های بین المللی به نفع ماست، زیرا داشتن تسلیحات اتمی جزو سیاست های جمهوری اسلامی نیستند.” به نظر می رسد که این رویکرد جدید توسط آقای ظریف که یک شخصیت میانه روست، مطرح شده باشد. او در رشته حقوق بین المللی در ایالات متحده تحصیل کرده.

علی اکبر صالحی، دیگر مسؤول ایرانی که ریاست سازمان انرژی اتمی را برعهده گرفته نیز بسیار سازش پذیر ظاهر شد. او که دارای مدرک دکترا در علوم اتمی از ایالات متحده است تأکید کرده که ایران نگرانی های جامعه بین المللی را “درک می کند”.

او گفت: “ما حاضریم نگرانی ها را با رعایت تمامی مقررات، آیین نامه ها و مکانیسم های بین المللی برطرف سازیم.” وی تصویب احتمالی پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش را رد نکرد. براساس این پروتکل، از مراکز اتمی ایران بازرسی های سرزده انجام خواهد شد.

ولی او خاطرنشان ساخت که “طرف دیگر نیز باید حقوق اتمی ما را به رسمیت بشناسد”. ایران بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ مفاد پروتکل الحاقی را پذیرفت، ولی پس از اینکه این پرونده در سال ۲۰۰۵، پس از به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد، به شورای امنیت فرستاده شد، آن را اجرا نکرد.

 

“سال نوی یهودی مبارک “

آقای ظریف جدا از مسأله اتمی، تلاش های دیگری نیز برای بهبود وجهه ای که محمود احمدی نژاد از ایران در جهان برجای گذاشت انجام داده. او در صفحه فیس بوکش نوشته است: “ما کشتار یهودیان توسط نازی ها و همچنین کشتار فلسطینی ها توسط صهیونیست ها را محکوم می کنیم.”

او می افزاید: “ما هیچ خصومتی با یهودیان و مذهب شان نداریم، ولی به صهیونیست ها اجازه نمی دهیم که در تبلیغات شان ایران را به عنوان یک کشور ضدیهود و جنگ طلب معرفی کنند تا بتوانند به سرکوب مردم فلسطین ادامه دهند […] و جنایات خود را کم رنگ جلوه دهند.” این درحالی است که جمهوری اسلامی موجودیت اسراییل را به رسمیت نمی شناسد.

به علاوه، آقای ظریف برای یهودیان آرزوی سال نوی خوبی را کرد و در توئیتر خود نوشت: “سال نوی یهودی مبارک”.

تمامی این تلاش ها نشان از خواست ایران برای بهتر کردن وجهه خود در سطح بین المللی و پایان بخشیدن به بحران اتمی دارد. درحال حاضر ایران در صحنه بین المللی منزوی شده و تحریم های نفتی و بانکی بسیاری، به ویژه ازسوی ایالات متحده و کشورهای اروپایی، علیه این کشور اعمال شده است.

آقای روحانی که در تاریخ ۴ اوت منصب خود را تحویل گرفت، اخیراً اعلام کرده که سیاست خارجی و اقتصاد “دو اولویت” او محسوب می شوند.

منبع: پاریزین، ۶ سپتامبر