محمود کریمی، مداحِ با سلاح

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» ابهامات و شایعات حادثه تیراندازی در اتوبان بابایی

پیش از این محمود کریمی را با مداحی‌هایش می‌شناختند و فایل‌های صوتی و تصویری فراوانی از او در اینترنت به اشتراک گذاشته شده بود اما حالا کافی است تا عبارت “تیراندازی در اتوبان” را جستجو کنید تا به نام محمود کریمی برسید. ماجرای تیراندازی او آن چنان در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشت که به خبرگزاری‌های رسمی کشور هم راه یافت و روز یکشنبه، جانشین فرمانده نیروی انتظامی هم ضمن انتقاد از پرداختن “بیش از حد” به این ماجرا، مجبور به توضیحاتی در مورد آن شد. به گفته سردار رادان، محمود کریمی مجوز حمل سلاح داشته است.

 

رادان: بیش از حد به ماجرا پرداختند

ماجرای تیراندازی محمود کریمی از ابتدا به دو شکل کاملا متفاوت روایت شده است. ابتدا وبسایت آینده از “هفت‌تیر کشی” یکی از “مشهورترین و گران ترین مداحان تهران” خبر داد و این گونه نوشت: “یکی از مداحان مشهور تهران که صدا و سیما در روزهای عزاداری، نوحه خوانی های او را مدام پخش می‌کند، ساعت ۳ بامداد روز ۵ دی ماه در اتوبان بابایی با یک خودروی ۲۰۶ تصادف می کند. این تصادف که می‌توانست مانند صدها نمونه دیگر مثل آن با کروکی و مراجعه به بیمه حل شود به مشاجره و درگیری لفظی می‌کشد.”

به گزارش این وبسایت، کریمی و همراهش در پی مشاجره با زوج جوانی که سرنشین پژو ۲۰۶ بودند، ۵ تیر به سمت ماشین آنها شلیک می‌کنند. سرنشینان ۲۰۶ به کلانتری شکایت می‌برند و شکایت ثبت و به دادسرا ارسال می‌شود اما مداح تیرانداز در جلسه دادرسی حضور پیدا نمی‌کند.

یک روز بعد، وبسایت امنیتی ندای انقلاب، از قول “یک منبع نزدیک به محمود کریمی” از “حمله اراذل و اوباش به مداح معروف تهرانی” و “سناریوی از پیش طراحی شده رسانه های معاند برای تخریب چهره های هیاتی و مذهبی” خبر داد. در روایت این وبسایت، محمود کریمی به همراه خانواده‌اش در ماشین بوده که چند خودرو با ویراژ دادن، او را مجبور به توقف می‌کنند. سپس “این مداح برای دفاع از خانواده خود و دور کردن اراذل و اوباش اقدام به شلیک هوایی می‌کند که این کار هم نتیجه نمی‌دهد و نهایتا کریمی یک گلوله به سمت لاستیک ماشین یکی از این افراد مزاحم شلیک می کند که این گلوله به گلگیر خودرو اصابت می کند و نهایتا اراذل و اوباش از اطراف ماشین کریمی فاصله می‌گیرند.”

وبسایت آینده در پاسخ به این گزارش که در رسانه‌های اصولگرا مورد استقبال قرار گرفته بود، مطلب دیگری منتشر کرد و این بار از حضور سید حسن میرکاظمی معروف به حسن رعیت -که پیش از این عکس‌های او به همراه بابک زنجانی و در سرکوب اعتراضات خیابانی سال ۸۸ منتشر شده بود- در ماشین مداح تیرانداز خبر داد. (عکس: 1 و 2 و 3 )

“آینده” طرح سئوال کرده بود که “این چه اراذل و اوباشی بوده‌اند که به خودروی مداح مشهور حمله کرده‌اند، اما به جای اینکه آنها مسلح باشند، طرف مقابل مسلح بوده و تیراندازی کرده است؟ اگر طرف مقابل اراذل و اوباش بوده‌اند، چرا به جای اینکه فرار کنند، به کلانتری مراجعه کرده‌اند و اقدام به گزارش حادثه و شکایت نموده‌اند؟”

تاکنون تنها اظهار نظر رسمی تایید کننده تیراندازی، مربوط به سردار احمدرضا رادان، جانشین فرماندهی ناجا بوده است. او روز یکشنبه، ۱۵ دی ماه با بیان اینکه “ بعضی اوقات به برخی مسایل بیش از حد می‌پردازیم” بر داشتن “مجوز قانونی” برای حمل سلاح از سوی مداح تاکید کرد و گفت که در این مورد پرونده‌ای تشکیل و به مرجع قضایی ارسال شده است.

رادان اما انتساب صفت “اراذل و اوباش” به “ افراد حمله کننده به این مداح” را رد کرد و توضیح داد: “این افراد جزو تعریف هفت گانه پلیس برای اراذل و اوباش نیستند اما باز هم می گویم نباید به این گونه موارد بیش از این پرداخته شود.”

یک عضو کمیسیون امنیت ملی هم ورود به این موضوع را پایین آوردن سطح این کمیسیون دانسته و رسیدگی به آن را خارج از حوزه کاری نمایندگان مجلس معرفی کرده است. منصور حقیقت‌پور گفته است: “مملکت دادگاه و پلیس و کلانتری دارد. ما هم نخود هر آش نیستیم که در هر مساله‌ای ورود کنیم.”

 

از مداحی در حضور رهبری تا تیراندازی در اتوبان

مداحی در “حضور رهبری” در فرهنگ مداحان و پیروان رهبر جمهور اسلامی، مقام بالایی است که بارها و بارها نصیب محمود کریمی شده است. (فیلم: 1، 2 – عکس: در کنار رهبر، در آغوش رهبر) “دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای” هم با او مصاحبه مفصلی درباره “هنر مداحی” انجام داده و او را “ستایشگر اهل‌بیت(ع)” نامیده است. (عکس‌های مصاحبه: 1، 2، 3 ) او خرداد ماه امسال از تذکر آیت‌الله خامنه‌ای در مورد استفاده از آلات موسیقی خبر داده بود: “این بار که من حضرت آقا را زیارت کردم (شام شهادت حضرت صدیقه سلام الله علیها) آقا به من فرمودند: «آقای کریمی دیگه سنج و دمام نزن» و من هم به حضرت آقا عرض کردم چشم”.

کریمی وبسایت شخصی دارد و علاوه بر چندین وبلاگ که منسوب به هواداران و حامیان اوست، در اینستاگرام هم فعال است و صفحه فیس‌بوکی او بیش از ۹ هزار لایک دارد.

خبرگزاری تسنیم، مرتبط با سپاه پاسداران، در تابستان امسال، او را “ ایستاده در میانه دو جریان سنتی و مدرن” توصیف کرد که یک‌تنه تلویزیون را در انحصار مداحی خود درآورده است.

تسنیم همچنین نوشته بود: “ کریمی با وجود محبوبت و شهرت فزاینده تنها مداحی است که در همه این سال‌ها هیچ حاشیه‌‌ای نداشته است و این نه به‌معنای این است که کاری مثلاً به دنیای سیاست نداشته است که موضع‌گیری‌های تحسین برانگیزش در ایام فتنه هنوز در خاطر همه هست.”

کریمی در یکی از معدود مصاحبه‌هایی که در مورد زندگی شخصی‌اش انجام داده، خود را متولد ۱۳۴۷ در یکی از محله‌های مذهبی تهران معرفی می‌کند و می‌گوید که پدرش در جنگ ایران و عراق، “مفقود‌الاثر” شده است. او از داشتن کمربند سیاه دان 2 در رشته جودو و کمربند سیاه دان ۵ در رشته شین ‌ذن کاراته صحبت کرده و زمان شروع به مداحی‌اش را از دوران خردسالی و در حالی که “روی پای مرحوم کافی” نشسته بود، عنوان می‌کند.

او در همین مصاحبه گفته: “اگر زورت برسد و زورنگویی مهم است. اگر چشم داشته باشی و به نامحرم نگاه نکنی مهم است. اگر زور نداشته باشی، یا مثلاً چشم نداشته باشی و بعد بگویی من خودم را کنترل می کنم که هنر نیست”

پس از بر سر زبان افتادن ماجرای تیراندازی او، فیلم یکی از مداحی‌های او مورد توجه قرار گرفت که در آن، برای اشاره به جزییات حادثه کربلا، پیراهن پسر خردسالش را که در مجلس مداحی حضور دارد پاره می‌کند و بر سر او مشت می زند تا جایی که حاضرین مجبور به مداخله می‌شوند.