جنگ پنهان بر سر آینده رهبری

نویسنده
جلال یعقوبی

» در انتخابات خبرگان نباید بی تفاوت باشیم

آیت الله موحدی کرمانی نماینده کرمان در مجلس خبرگان رهبری چند روز پیش گفت: “گلایه هایی از افراد بسیاری وجود دارد که سبب تفرقه و جدایی در جامعه روحانیت مبارز می شوند اما اکنون باید وحدت جامعه روحانیت مبارز حفظ شود؛ در انتخابات خبرگان نباید بی تفاوت باشیم اما بنده حتی در خود کرمان نگران نیستم ولی شما تلاش خود را انجام دهید و افراد واجد شرایط را به مردم معرفی کنید.”

به گزارش خبرگزاری رسا، وابسته به حوزه علمیه قم، او تاکید داشت: “ستاد مرکزی تصمیم می گیرد که چه کسی برای کرمان شرکت کند یا در تهران باشد اما در زمان خود مشخص می شود؛ می گویند افرادی تحصیل کرده با تفکر خاص و بدون سوء سابقه می آیند و تلاش می کنند تا در تبلیغات رأی بیاورند اما بنده نگران و بی تفاوت نیستم.”

این خبرگزاری چندی پیش هم از قول حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، جانشین سابق نماینده خامنه ای در سپاه پاسداران، نوشته بود: “کسانی که می ‌دانند تا کنون نتوانسته‌اند در رهبری و مسیر امام تغییری ایجاد کنند و کسانی که در کسوت روحانیت در مقام رییس جمهوری قرار گرفتند و گفتند که ما روی نظرات امام درباره ولایت فقیه حرف داریم یا کسانی که حتی ولایت فقیه را قبول نداشتند چه رسد به ولایت مطلقه فقیه اما می‌گفتند به خاطر ترس از امام جرأت بیان نداشیم، حالا به میدان آمده‌اند. ” او گفته بود: “برخی سال‌ها است دارند آدم سازی می‌کنند و ستاد تشکیل داده‌اند که تنها راه ایجاد تغییرات مد نظرشان که آرمان‌های امام است را از سر راه بردارند و امروز برای رسیدن به این اهداف خود به دنبال تصرف خبرگان هستند.”

راستگرایان ایران از ماه ها پیش نسبت به تغییرات در انتخابات خبرگان آینده هشدار داده اند. شاید اولین بار آیت الله جنتی بود که نسبت به خطر خبرگان هشدار داد. دبیر شورای نگهبان در اواسط بهمن ماه سال گذشته طی سفری به گیلان گفته بود: “بعضی‌ها برای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی دارند طراحی می‌کنند و نقشه می‌کشند، باید مراقب بود که به اهداف شوم خود نرسند.” او همزمان تاکید داشت: “شورای نگهبان با اقتدار در چارچوب قانون به وظایف خود عمل می‌کند.”

بعد از آن راستگرایان خطر “فتح سنگر خبرگان” را بارها بیان کردند. حجت الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران چندی پیش طی مراسمی در شهر بابل گفت: “از ابتدای انقلاب عده ای نفوذی خودشان را در بین نیروهای انقلاب جای دادند و سعی کردند تا خود را همراه آن نشان بدهند اما به تدریج ماهیت خود را علیه این نظام و ملت و ولایت فقیه نشان دادند.” او سپس با اشاره به آنچه “نقشه های دشمنان برای نفوذ بیشتر در انقلاب” می نامید تاکید داشت: “برای مجلس خبرگان آینده نقشه های خطرناک زیادی دارند؛ از این باید هوشیار باشیم.” آیت الله محسن مجتهد شبستری، امام جمعه تبریز نیز اخیرا طی سخنانی گفته است: “فتنه گران که ادعا میکنند ما مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی را فتح خواهیم کرد، مسلما این آرزو را به قبر خواهند برد.” او خواستار همراهی سپاه پاسداران در دفع فتنه شده و تاکید داشت: “وقتی میگوییم سپاه بازوی روحانیت است پس باید وارد میدان شده و مبارزه کند.”

روزنامه اعتماد در همان روزها طی گزارشی با عنوان “اصولگرایان نگران انتخابات مجلس خبرگان” نوشته بود: “علت نگرانی و هشدار‌های پی در پی پیران اصولگرا در مورد انتخابات مجلس خبرگان چیست؟ این روزها اصولگرایان به‌شدت مشغول برنامه‌ریزی برای انتخابات مجلس دهم هستند. آنقدر مشغول هستند که فراموش کرده‌اند اصلا انتخابات دیگری به نام انتخابات مجلس خبرگان هم وجود دارد. حالا پیران اصولگرا که از این غفلت‌های اصولگرایان همواره آسیب دیده‌اند دل‌نگران هستند تا مبادا این‌بار هم اصولگرایان غفلت کنند و یک فرصت دیگر از دست داده شود.”

نگرانی از پیروزی اصلاح طلبان در مجلس خبرگان موجب شد که حتی درباره ترکیب سنی این مجلس و پیشنهادهای مطرح شده برای جوانگرایی در مجلس آینده نیز مقاومتهایی صورت گیرد. گفته می شد، با افزایش احتمال ورود چهره های جدید به مجلس خبرگان، آیت الله مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان جوانگرایی در این مجلس را رد کرده و تاکید کرده بود: “مجلس خبرگان، مجلس تجربه و اعتبار است. مجلس ریش سفیدانی است که سال‌های متمادی را در راه ترویج اسلام و قرآن و انقلاب گذرانده‌اند. جوانگرایی در مشاغلی که نیاز به کار میدانی و تلاش و دوندگی دارد، خوب است اما مجلس خبرگان جای دوندگی نیست، محل اعتبار و تجربه و سابقه درخشان در ترویج معارف اسلامی است.”

چندی پیش سایت صراط وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی مدعی شد که هاشمی رفسنجانی برای انتخابات خبرگان لیستی تهیه کرده است. این سایت نوشته بود: “هاشمی رفسنجانی جزو اولین افرادی است که برنامه خود را برای حضور در انتخابات آینده مجلس خبرگان آغاز کرده و در همین خصوص شنیده ها حاکی از برنامه ریزی گسترده آیت الله برای ورود به عرصه انتخابات مجلس خبرگان است. بر همین اساس طیف هاشمی در تهران لیست انتخاباتی مجلس خبرگان با نام مجتهدان مصلح و معتدل را تهیه کرده و در حال تکمیل آن در شهرستان ها نیز هستند. در همین خصوص گفته می شود احتمالاً از حسن روحانی، هاشمی رفسنجانی، محقق داماد، سید حسن خمینی و مجید انصاری برای تکمیل این لیست استفاده شود. ” این سایت چند روز بعد در گزارشی دیگر با عنوان “ورود شیخ حامی فتنه به انتخابات مجلس خبرگان” نوشته بود: “یوسف صانعی به اصلاح طلبان توصیه کرده است با تمام توان در انتخابات خبرگان شرکت کنند.” در ادامه این گزارش آمده بود: “مهم ترین هدف اصلاح طلبان و حامیان دولت در دوره آتی مجلس خبرگان، بازگرداندن هاشمی رفسنجانی به صندلی ریاست مجلس خبرگان است. زمینه سازی برای این اقدامات تا جایی پیش رفت که حتی شایعه عدم حضور ایت الله مهدوی کنی در انتخابات آتی خبرگان نیز منتشر شد.”

جنگی پنهان بر سر انتخابات آینده مجلس خبرگان در جریان است. مشخص نیست که با وجود شورای نگهبان، راستگرایان چرا نگران تغییر ترکیب مجلس خبرگان شده اند. اینکه در پشت صحنه این رقابت آشکار چه تغییری ممکن است بوجود آید مشخص نیست. اما نتیجه تغییر ترکیب مجلس خبرگان میتواند تاثیری جدی در عرصه سیاسی ایران داشته باشد. اوایل فروردین ماه امسال، دبیر شورای نگهبان این تغییر نگران کننده را بطور کامل شرح داده بود.

آیت الله جنتی در “همایش اعضای کاروانهای راهیان نور دفاتر نظارت شورای نگهبان در شهرستانهای خراسان رضوی” در مشهد گفته بود: “امروز عده ای که سنگر اول را فتح کرده اند در پی تصرف مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی هستند. انتخابات خبرگان رهبری به ستون و اساس انقلاب مربوط می شود و الان عده ای در حال طراحی هستند تا مجلس خبرگان رهبری و بعد شورای اسلامی را تصرف کنند و مقاصد فاسد خود را از این طریق دنبال نمایند.”

او تاکید داشت: “آنها نقشه های خطرناکی می کشند لذا مقابله با این بصیرت می خواهد که از جمله آنها تقویت بصیرت در میان اعضای شورای نگهبان و ناظرین است. در این میان مجلس خبرگان رهبری اهمیت ویژه ای دارد که اهمیت آن با مجلس شورای اسلامی قابل قیاس نیست زیرا این مجلس پایه است. الان آنان می خواهند مجلس خبرگان رهبری را تصرف کنند زیرا تنها نهادی است که می تواند درباره رهبری تصمیم بگیرد. همین مجلس که رهبر را تعیین می کند اگر در طول تاریخ خود دریابد رهبری که تعیین کرده است شرایط لازم را از دست داده می تواند وی را عزل کند. این مجموعه می تواند قدرت رهبری را هم محدود کند و امروز اینان قصدشان از در اختیار گرفتن این مجلس همین است.”