درگیری بر سر تعهدات در مذاکرات هسته ای

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» "تهدید امنیت ملی" از سوی عضو جبهه پایداری

اظهارات محمود نبویان، نماینده مجلس و عضو جبهه پایداری، درباره توافق تیم مذاکره کننده هسته‌ای برای مذاکره پیرامون فعالیت‌های موشکی ایران، با تکذیب یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مواجه شد که گفته های وی را تهدیدی علیه امنیت ملی خواند.

ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران، به نقل از یک “عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای” جمهوری‌اسلامی، بدون ذکر نام،نوشت که سخنان این نماینده مجلس درباره “پرداختن به بحث موشکی در مذاکرات، ناصحیح” است.

این عضو تیم مذاکره کننده اضافه کرده: “این‌گونه سخنان در چار چوب موارد تهدیدزای جدی برای امنیت ملی کشور تلقی می‌گردد”.

نبویان هفته گذشته در گفتوگویی با وبسایت رجانیوز، ضمن اشاره به به بحث مذاکرات هسته‌ای، به نقد عمل‌کرد دولت روحانی و تیم مذاکره‌کننده پرداخته و گفته بود: “یک خبرنگاری از خانم شرمن می پرسد که خانم شرمن رهبر ایران، آیت‌الله خامنه‌ای گفته است که پرداختن به بحث موشکی ایران ابلهانه و احمقانه است، شرمن با خون‌سردی تمام می‌گوید چی ابلهانه است؟ چه چیزی احمقانه است؟ ظریف و عراقچی آمدند تعهد کردند و امضا کردند که ما باید به بحث موشکی ایران بپردازیم”.

اشاره نبویان به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در اردیبهشت سال جاری است. رهبر ایران در دیدار از “نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران”، گفته بود: “من همواره طرفدار ابتکار در سیاست خارجی و مذاکره بوده و هستم و توصیه همیشگی من به مسوولان این بوده که در سیاست خارجی و مبادلات بین‌المللی هرچه تلاش و ابتکار وجود دارد به کار بندند، اما نباید نیازمندی‌های کشور و برخی مسایل هم‌چون تحریم‌ها، به مذاکره گره زده شود. مسوولان باید موضوع تحریم را به طریق دیگری حل کنند… آن‌ها درحالی توقع محدود شدن برنامه موشکی ایران را دارند که دایما در حال تهدید نظامی ایران هستند، بنابراین چنین توقعی، احمقانه و ابلهانه است”.

نبویان در گفت‌وگوی خود ضمن تاکید بر این سخنان آیت‌الله خامنه‌ای‌، گفته بود: “مقام معظم رهبری تصریح فرمودند که پرداختن به بحث موشکی ایران احمقانه است. زیرا ما اگر موشک نداشته باشیم دیگر برای برخورد نظامی با ما مکث نمی‌کنند و این موشک‌ها است که دشمن را سر جایش نشانده. البته آن‌ها آمدند دست گذاشتند که این موشک‌ها باید از بین برود”.

اصول‌گرایان تاکنون چندین بار گفته‌اند که طرف غربی به دنبال مطرح کردن بحث برنامه موشکی ایران در مذاکرات است و از این‌که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تن به چنین کاری دهد، ابراز نگرانی کرده بودند. مساله‌ای که همواره با تکذیب مقام‌های دولتی مواجه شده بود.

در یکی از آخرین موارد از این دست، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، پس از پایان مذاکرات وین، در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرد و توضیحاتی در این زمینه به نمایندگان داد.

پس ازپایان این جلسه، غلام‌علی جعفرزاده، نماینده رشت، به نقل از ظریف، به خبرگزاری خانه ملت گفت که هیات مذاکره‌کننده ایران در جریان این مذاکرات اجازه ندادند که مسایلی مانند بحث حقوق‌بشر یا برنامه موشکی ایران مطرح شود.

این نخستین بار نیست که نبویان به انتقاد از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای می‌پردازد. او تاکنون چندین بار ضمن انتقاد از دولت روحانی، سخنانی از آیت‌الله خامنه‌ای درباره مذاکرت هسته‌ای و توافق ژنو را - که ظاهرا در جلسات خصوصی بیان شده بود - را نقل کرده بود.

وی همچنین سال گذشته خبر از آن داده بود که در جلسه غیرعلنی مجلس با برخی وزرای کابینه محمود احمدی‌نژاد، برخی از وزرا نزد نمایندگان مجلس “از فشار تحریم‌ها اشک می‌ریختند”.

این نقل‌قول‌ها از سوی نبویان و سخنان او، در نهایت باعث شد که شورای عالی امنیت ملی از وی شکایت کند. شکایتی که البته با اعتراض اصول‌گرایان مواجه شده بود.

نبویان پیش از این در یک سخن‌رانی گفته بود که آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با سران سه قوه، “انتقادهای اساسی” به توافق‌نامه ژنو وارد کرده و آن را مغایر استقلال ایران دانسته است.

وی همچنین چند ماه پیش فاش کرده بود که دولت حسن روحانی در یک سال گذشته “با اصرار زیاد تلاش کرده است تا از طرف نظام مجوز بگیرد تا خصوصی با آمریکا… جلساتی را در زمینه بررسی بحث هسته ای برگزار کند” و از آن زمان تاکنون “بیش از ده جلسه خصوصی با آمریکا در رابطه با مذاکرات هسته ای برگزار شده”، اما “باید بررسی کرد که حاصل این جلسات چه بوده است”.