از چادر گوینده تا تهدید داعش

نویسنده

» چهره‌ها و خبرها

به خاطر چادر آزاده نامداری

تهیه‌کننده و کارگردان فیلم سینمایی نسیم تصمیم گرفتند فیلم‌نامه‌شان را تغییر بدهند و آزاده نامداری مجری صدا و سیما را در نقش یک زن چادری جلو دوربین بفرستند!

پس از انتشار تصویر گریم آزاده نامداری در فیلم نسیم به کارگردانی پرویز شهبازی که با حجاب روسری بود، طرفداران این مجری در صفحه‌ی شخصی‌اش در سایت اینستاگرام به او معترض و باعث شدند نامداری در جلسه‌ای، کارگردان و تهیه کننده را راضی بکند که نقشش را تغییر بدهند تا او با چادر جلو دوربین برود!

سازنده‌گان این فیلم که ترجیح می‌دادند پروژه‌شان تا زمان اکران جنجالی نداشته باشد، خیلی زود در برابر این خبر واکنش نشان دادند و مشاور رسانه‌ای “نسیم” در مصاحبه‌ای با ایسنا بدون تکذیب صریح این اتفاق گفته “ مطابق فیلم‌های قبلی پرویز شهبازی، بازیگران اطلاع دقیقی از روند فیلم نامه ندارند و بر این اساس به بازیگران اجازه داده نمی‌شود تا به فضای فیلم‌نامه وارد شوند و در آن دخالت کنند.” فیلم‌برداری نسیم هم‌اینک در سکوت خبری و در تهران ادامه دارد و آزاده نامداری و آذرخش فراهانی-برادر گلشیفته فراهانی- به عنوان بازیگر جلو دوربین رفته‌اند.

 

دیدار هنرمندان دولتی با سیدحسن خمینی

سیدحسن خمینی امروز در حسینیه جماران با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی از هنرمندان دیدار و از علی جنتی وزیر ارشاد فعلی به عنوان مظلوم‌ترین وزیر ارشاد یاد کرد.

سیدحسن خمینی نوه روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری‌اسلامی، در مراسم تجدید میثاق مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی از هنرمندان با آرمان‌های پدربزرگش در محل حسینیه جماران از علی جنتی به عنوان «وزیر مظلوم ارشاد» نام برد. در ابتدای این مراسم و پیش از سخنان نوه آیت‌الله خمینی، جهانگیر الماسی و رسول نجفیان در خصوص اندیشه‌های خمینی و همچنین تاثیر او در هنر ایران صحبت کردند. الماسی با اشاره به دو دیدار حضور با آیت‌الله خمینی، گفته “امام با انقلاب خود عزت انسانی را به ملت ایران هدیه کرد.” رسول نجفیان هم با اشاره به اینکه آتش شیطانی در حال سیطره به دنیا است، گفت:” ما همه باید دست در دست هم با اتحاد پیش رویم و تلاش کنیم تا این آتش شیطانی از بین برود، زیرا هیچ فردی به سادگی به هدف خود نخواهد رسید.”

در این دیدار به جز علی جنتی و مدیران وزارت ارشاد، سینماگرانی مثل محمود بصیری،
رضا میرکریمی، مازیار میری، رضا ناجی، منوچهر محمدی، همایون اسعدیان، کمال تبریزی
و… حضور داشتند.

 

بازگشت به ایران با توسل به امام رضا!

فرامرز آصف، آوازخوان ساکن لس‌آنجلس و قهرمان پیشین پرش سه گام ایران، اعلام کرده که دوست دارد به ایران بازگردد.

آصف که بیش از ورزشکار به عنوان آوازخوان ترانه‌های شاد در بین ایرانیان مشهور است، در مصاحبه با هفته‌ی نامه اطلاعات هفته‌گی- چاپ ایران و زیر مجموعه‌ی موسسه‌ی اطلاعات- ضمن انتقاد از رژیم پیشین ایران به خاطر بی‌توجهی به او و پرده برداشتن از اعتقاد مذهبی و توسلش به امام رضا، گفته “مگر از من تکنیکی‌تر در ایران وجود داشت؟ تا همین امروز هم به من پیشنهادی نداده‌اند. خرج من بیشتر است یا آن مربی روس؟ کدام مربی روس خوبی، کشورش را رها می‌کند و برای حقوق بسیار ناچیز به ایران می‌آید؟ چه فردی بهتر از من که ایرانی هستم، وطنم را دوست دارم و کارم به همه اثبات شده است می‌تواند برای ورزشکاران ایرانی مفیدتر باشد؟”

چندی پیش، بهرام افشارزاده مدیر فعلی باشگاه استقلال تهران در مصاحبه با سایت خبرآنلاین گفته بود “آصف چون خوب مدیریت نشد و نتوانستیم حفظش کنیم، از ایران رفت و بعد در غربت تبدیل شد به خواننده!” آصف بعد از حبیب محبیان که با دعوت اسفندیار رحیم مشایی به ایران بازگشت و موفق به دریافت اجازه کار و فعالیت هم نشد، دومین آوازخوان ساکن لس‌آنجلس است که به صورت رسمی و عمومی از تمایلش به بازگشت حرف زده.

لینک در هنر روز

 

تهدید به مرگ از سوی داعش

امیرحسین شریفی تهیه‌کننده‌ی سینما که فیلم‌هایی نظیر ضیافت، پری و آشوبگران را تهیه کرده، مدعی شده به خاطر ساخت جدیدترین فیلم‌ش “آوازهای سرزمین من” که تصویرگر جنایات گروه داعش است، از سوی این گروه به مرگ تهدید شده.

امیرحسین شریفی که سابقه‌ی همکاری با داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی را به عنوان تهیه‌کننده دارد؛ درباره‌ی تازه‌ترین فیلم تولیدی‌اش به نام “آوازهای سرزمین من” گفته:” من برای ساخت این فیلم جسارت به خرج دادم و همین الان ۱۸۰۰ کامنت دارم که داعش مرا تهدید به مرگ کرده است که چرا چنین فیلمی ساختم و همین ۱۸۰۰ کامنت برای من بس است!”

شریفی درباره‌ی عدم اکران این فیلم در ایران گفته “ما یک نویسنده از لبنان را به ایران دعوت کردیم تا فیلمنامه را به فضای داعش نزدیک کند اما متاسفم از اینکه به سینمای دفاع مقدس و مقاومت بهایی داده نمی‌شود. با وجود این‌که علی جنتی و حجت‌الله ایوبی، وزیر ارشاد و معاونت سینمایی‌اش، فیلم را در نمایش خصوصی پسندیده‌اند اما اجازه‌ی ورودش به جشنواره فیلم فجر داده نشد؛ چون هیات انتخاب می‌ترسیدند گرین کارت‌شان را از دست بدهند!”

 

کنسرت جیپسی کینگ فمیلی هم ممنوع

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره‌ی برگزاری گروه جیپسی کینگ فمیلی در ایران گفته “پاسخ استعلام از اداره‌ی اماکن برای حضور این گروه در ایران منفی بود.”

کنسرت گروهی موسوم به جیپسی کینگ فمیلی که ارتباطی با بند مشهور جیپسی کینگ ندارد، با مخالفت اداره اماکن روبه‌رو شده. پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در این رابطه گفته “ پاسخ استعلام از اداره‌ی اماکن برای حضور این گروه در ایران منفی بود.” ارجمند پیش از این گفته بود که حضور این گروه اواسط خردادماه در تهران قطعی است اما حالا با اعلام مخالفت اداره اماکن گفته است که “ در حال حاضر برگزاری این کنسرت را شرکت دیگری به عهده گرفته و قرار است که اجرای این گروه به شکلی متفاوت همراه با سخنرانی و با همراهی یک گروه ایرانی اجرا بشود که جزییات آن به زودی اعلام خواهد شد.”

بار اول پیروز ارجمند خبر این کنسرت را تحت عنوان کنسرت گروه جیپسی کینگ در ایران اعلام کرده بود اما خیلی زود اعضای این گروه در مصاحبه با روزنامه‌ی شرق اجرای برنامه در ایران را تکذیب کردند و باعث شدند مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد در توضیحی تکمیلی گروه دعوت شده به ایران را با عنوان جیپسی کینگ فمیلی معرفی بکند.

 

اولین آلبوم موسیقی جهان تشیع!

نخستین آلبوم موسیقی بین‌المللی جهان تشیع به تهیه کنندگی و پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، رونمایی و منتشر شد. این آلبوم با نام “ پیشتاز ” حاوی ۹9 آهنگ است و در آن امام حسین به عنوان پیشتاز در صلح و دوستی و اقتدار اسلامی معرفی می‌شود.

نخستین آلبوم موسیقی بین‌المللی جهان تشیع به تهیه کنندگی و پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، رونمایی و منتشر شد. کوروش عزیزی معاون فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این باره گفته “اکنون که تمام دشمنان اسلام و تشیع با کینه و عداوت همه امکانات خود را به‌کار بسته‌اند تا با ایجاد جاذبه‌های کاذب در بخش‌های موسیقی و فعالیت‌های هنری، بنیان‌های حقیقی دین اسلام را تخریب کنند، همه دستگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه‌ها که بیشترین ارتباط را با جوانان دارد، موظف به انجام اقدامات شاخص فرهنگی هستند.” این آلبوم با نام “ پیشتاز ” حاوی 9 آهنگ است و در آن امام حسین به عنوان پیشتاز در صلح و دوستی و اقتدار اسلامی معرفی می‌شود.

آوازخوان این آلبوم موسیقی دانیال راد نام دارد و دارای تحصیلات حوزوی است و برای داشتن مخاطب غیرفارسی‌زبان، آهنگ‌ها را به زبان انگلیسی اجرا کرده است!

 

نماز جماعت به جای کنسرت

کنسرت‌های شهر ماهشهر در دو روز گذشته با حضور امام جمعه‌ی این شهر و گروه انصار حزب‌الله لغو و در محل برگزاری کنسرت، نماز جماعت اقامه شد.

مسعود شعاری و حسین علی‌شاپور که با گرفتن مجوز از وزارت ارشاد اسلامی قرار بود در ماهشهر کنسرت تلفیقی ایرانی هندی برگزار کنند، در روز موعود، با حضور امام جمعه‌ی این شهر و عده‌ای روبه‌رو شدند که به برگزاری کنسرت‌های مختلط در ماهشهر معترض بودند. امام جمعه‌ی ماهشهر در میان جمع پنجاه شصت نفری حزب‌الله گفته “با این وضعیت قطعا بعد از مدتی شاهد این خواهیم بود که زنان هم برای ما آواز بخوانند و آرام آرام رقص و اباحه گری هم اضافه شود. متدینین و خانواده شهدا دلشان از این گونه برنامه‌ها به درد می آید. بنده نظر خودم را از این تریبون مقدس عرض کردم و می‌گویم این مسائل به هیچ وجه با ایده‌های حضرت امام و مقام معظم رهبری و دین اسلام همخوانی ندارد اگر چه وزارت خانه‌ای هم مجوز داده باشد لکن مجوز وزارت خانه وحی منزل نیست و هرگونه تبعاتی که در اجرای این برنامه‌ها رخ دهد را خود مسئولین باید پاسخگو باشند.”

بعد از این سخنان، گروه انصار حزب‌الله در حالی که شعار می‌دادند “کنسرت‌های مختلط تعطیل باید گردد.” به مردم اجازه‌ی حضور در سالن را ندادند و از آن‌جا برای برگزاری نماز جماعت استفاده کردند. منظور طیف مذهبی معترض از کنسرت‌های مختلط، کنسرت‌هایی است که تماشاگران زن و مرد کنار هم می‌نشینند و به اجرای موسیقی گوش می‌دهند. چندی پیش در کشور مالزی هم سازمانی موسوم به توسعه‌ی اسلامی از دولت خواسته بود جلو برگزاری کنسرت‌های مختلط را بگیرد و جای‌گاه زنان و مردان در این
برنامه‌ها را جدا بکند.

 

بودجه ۲۲۰ هزار میلیاردی و سریال فاخر

محمد سرافراز در تازه‌ترین مصاحبه‌اش گفته “بودجه‌ی ۲۲۰ هزار میلیاردی صدا و سیما که از طریق آگهی و کمک‌های دولتی تامین می‌شود، فقط به اندازه‌ی پرداخت حقوق هفتاد درصد از پرسنل سازمان است.”

سرافراز در این گفت‌وگو با اشاره به مشکلات مالی صدا و سیما گفته: “کمک دولت به رسانه ملی در سال ۹۴ چیزی حدود هزارمیلیارد تومان است. در سفر رئیس‌جمهور به گیلان برای احداث ۱۱ کیلومتر اتوبان منجیل تقریبا ۹۰۰ تا هزارمیلیارد تومان بودجه تخصیص‌ یافته است. یعنی کمک دولت در یک سال به رسانه ملی، به اندازه بودجه احداث ۱۱ کیلومتر اتوبان محلی است. ” رئیس سازمان صدا و سیما بودجه‌ی ۲۲۰ هزار میلیاردی فعلی را که از طریق پخش آگهی و کمک‌های دولتی تامین می‌شود را به اندازه‌ی پرداخت حقوق هفتاد درصد از پرسنل سازمان‌ش دانسته و ساخت فیلم‌ها و سریال‌های فاخر را با این بودجه منتفی اعلام کرده.

امسال برای اولین بار، بودجه‌ی صدا و سیما به صورت یک طرفه از سوی دولت تعیین شده و برای همین ساخت پروژه‌های مذهبی و به اصطلاح فاخر و گران‌قیمت فعلا متوقف شده که به عنوان نمونه می‌توان به سریال موسی نوشته‌ی فرج‌الله سلحشور اشاره کرد که بودجه‌اش نزدیک به ۱۸۰ میلیارد برآورد شده و به گفته‌ی کارگردانش قرار است پاسخی به جنایت
صهیونیست‌ها باشد!

 

هنرنمایی سردار قاسم سلیمانی

مستند “مثلث مرگ” که تصویرگر عملیات عاشورا به فرماندهی قاسم سلیمانی در عراق است، شنبه ۹ خرداد از شبکه‌ی یک سیما پخش شد.

مستند “مثلث مرگ” به تهیه کننده‌گی و کارگردانی مرتضی شعبانی درباره عملیات عاشورا در عراق است که منجر به آزادسازی منطقه جرف الصخر از اشغال نیروهای داعش و القاعده شد. این مستند شنبه شب از شبکه‌ی یک سیما پخش می‌شود. عملیات عاشورا توسط قاسم سلیمانی فرماندهی می‌شده و طبق روایت رسانه‌های حکومتی در آن ۴۰ نفر از نیروهای آموزش‌ دیده داعش و بیش از۲۰۰ عنصر میدانی این گروه کشته شدند و۲۳۰ کارت نیروهای نفوذی آنها کشف و لیست رابط‌های داعش برای ۱۳۶ بمب‌گذاری نیز افشا شد.

قاسم سلیمانی پیش از این هم علاقه‌اش را به حضور در دنیای تصویر و هنر نشان داده بود و با نوشتن نامه‌ای به ابراهیم حاتمی‌کیا از او بابت ساخت فیلم “چ” تقدیر کرده بود و به عنوان مشاور فیلم‌نامه با پروژه‌ی “صدام” هم‌کاری دارد. سردار سلیمانی چندی پیش در نامه‌ای به یک مستندساز بسیجی خواسته بود درباره‌اش فیلمی ساخته نشود اما حالا مستندساز
دیگری فیلمی سی دقیقه‌ای درباره‌ی او را آماده‌ی پخش کرده.

 

مصطفی عزیزی؛هشت سال زندان

مصطفی عزیزی‌، نویسنده و تهیه‌کننده سابق صدا و سیمای ایران، روز دوشنبه به تحمل هشت سال زندان محکوم شد.

مصطفی عزیزی که به عنوان نویسنده و تهیه‌کننده سریال‌هایی مثل مسافر، راه بی‌پایان و گاو صندوق را در کارنامه دارد، در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی به هشت سال زندان محکوم شد. این تهیه‌کننده سابق صدا و سیما به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور (در داخل و خارج از ایران) ‌به تحمل ۵ سال زندان و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی (از طریق فعالیت در فضای مجازی)‌ به یک سال زندان و به اتهام توهین به رهبر ایران به دو سال زندان محکوم شده.

مصطفی عزیزی که شهروند کشور کانادا محسوب می‌شود، در چند سال زنده‌گی خود در این کشور، فعالیت خاصی انجام نمی‌داد و به نظر می‌رسد حکم دادگاه ناظر بر فعالیت‌های سایبری اوست که دیگر در دسترس نیستند. این نویسنده و تهیه‌کننده که برای دیدار با خانواده‌اش به ایران برگشته بود، در حالی ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ دستگیر شد که یکی از ساخته‌هایش- سریال گاو صندوق- از شبکه‌ی رسمی آی فیلم بازپخش می‌شد.

 

نشان درجه یک هنری به همه!

شب گذشته در حاشیه برگزاری مراسم تجلیل از اعضای هیات انتخاب، داوران و همچنین ستاد اجرایی بخش بین‌الملل سی‌ و سومین جشنواره فیلم فجر؛ ۱۸ سینماگر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان درجه یک هنری گرفتند.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دیشب در مراسمی به ۱۸ هنرمند، نشان درجه یک هنری اهدا کرد. هنرمندانی که از لحاظ خط مشی اجتماعی و کیفیت هنری با هم تفاوت‌های چشم‌گیری دارند. در این لیست از یک‌سو به نام هنرمندان قدیمی مثل علی‌رضا زرین‌دست، عبدالله اسکندری و محمدرضا اصلانی برمی‌خورید و از سوی نام افرادی مثل غلامحسین لطفی و جهانبخش سلطانی که بازیگران سریال‌های درجه دو هستند هم به چشم می‌خورد. افراد منتقد دولت پیشین نظیر کیومرث پوراحمد و کیانوش عیاری این نشان را دریافت کرده‌اند و در کنارشان منوچهر محمدی- تهیه‌کننده‌ی نزدیک به سپاه- و احمدرضا درویش- سازنده‌ی پروژه‌های فاخر و میلیاردی دوئل و رستاخیر- هم حضور دارند.

دادن این مدرک که معادل دکترای افتخاری محسوب می‌شود، باید با تقاضای خود هنرمند و بررسی یک شورای سه نفره متشکل از محمدرضا اصلانی، علیرضا رئیسیان و جواد طوسی صورت بگیرد. فهرست کامل هنرمندانی که این مدرک را دریافت کرده‌اند به این ترتیب است: عبدالله اسکندری‌، محمدرضا اصلانی‌، منوچهر اسماعیلی‌، پرویز بهرام‌، کیومرث پوراحمد،‌ هدیه تهرانی، ابوالحسن داوودی، مسعود جعفری جوزانی‌، احمدرضا درویش‌، زنده یاد احمدرسول زاده‌، علیرضا زرین دست‌، خسرو سینایی‌، جهانبخش سلطانی‌، کیانوش عیاری، رضا کیانیان‌، غلامحسین لطفی‌، جلال مقامی‌، منوچهر محمدی‌ و علی معلم.

 

ساز فرهنگ شریف برای فروش


فروغ بهمن‌پور روزنامه نگار و پژوهشگر موسیقی می‌گوید: چندی است که استاد «فرهنگ شریف» در بستر بیماری است و مدتی هم در بیمارستان بستری بود. چند روز پیش که به عیادت ایشان رفته بودم به من گفت که پیگیر وضعیت بیمه من باش.
این روزنامه‌نگار ادامه می‌دهد: فرهنگ شریف مجبور شده برای تامین مخارج درمانش، سازش را بفروشد. دکتر مفاخری برای کم کردن هزینه‌های درمانی فرهنگ شریف او را به خانه منتقل کرده و تیم پزشکی در خانه شریف، او را ویزیت می‌کنند.

 

کیهان کلهر در ایران کنسرت نمی‌دهد

کیهان کلهر اعلام کرد:” دیگر در ایران برنامه اجرا نمی‌کنم!”

او گفت:“کنسرت‌ها دوباره برگزار نخواهد شد. تا زمانی‌ که فرهنگ و هنر ایران گروگان زورگیری و زور آزمایی جناح‌های سیاسی است و خط مشی‌ مشخصی‌ برای اینگونه فعالیت‌ها تعریف و اجرا نشده، بنده از انجام هرگونه فعالیت در ایران خودداری خواهم کرد.”

 

مقام قضایی کنسرت را لغو کرد!

کنسرت “پرواز همای” که قرار بود پس از هشت سال در تهران روی صحنه برود‌، به دستور مقام قضایی لغو شد.

امشب بیست خرداد قرار بود بعد از هشت سال کنسرت پرواز همای در تالار وزارت کشور برگزار بشود اما ساعتی پیش برگزارکننده‌ی کنسرت اعلام کرد که این کنسرت به دستور “مقام قضایی” لغو شده و مبالغ بلیت خریداران تا هفت روز کاری به حساب آن‌ها پس داده خواهد شد.

پرواز همای که از سوی رسانه‌های تندرو با برچسب “ضدانقلاب” معرفی می‌شود، چند روز پیش در یادداشتی به گفته‌ی خودش بابت اشتباهات گذشته‌اش عذرخواهی کرده بود و گفته بود “من فرزند این انقلاب هستم و تا زنده‌ام وفادار به این سرزمین خواهم ماند.” اتهام مورد اشاره در مورد پرواز همای ساخت یک آهنگ به نام “لالایی مردم ایران برای شهیدان” در حمایت از جنبش سبز است.