پشت پرده استعفای نجفی

نویسنده
فیروزه متین

» بیماری قلبی یا اصرار در افشای فساد دوره بقایی

با اعلام پذیرش استعفای محمد علی نجفی، معاون حسن روحانی و یکی از چهره های برجسته جناح اصلاح طلب در کابینه دولت یازدهم، چندین روایت متفاوت از علت کناره گیری وی از سوی سایت های اصوگرا منتشر شده است.

بر اساس این گزارش، آنچه که به طور رسمی در استعفای محمد علی نجفی به عنوان علت کناره گیری ذکر شده بیماری قلبی اوست، اما روز گذشته روایت هایی از “پشت پرده” استعفای وی منتشر شد که نشان می دهد این اقدام چندان ارتباطی به سلامتی جسمی او نداشته است.

 در میان اصولگرایان دو روایت از علت واقعی کناره گیری او منتشر شده است. از یکسو طرفداران احمدی نژاد، علت اصلی استعفای وی را ناشی از تلاش آنچه که “باند مرکز تحقیقات استراتژیک” می نامند، دانسته اند و از دیگر سو سایت بولتن نیوز مدعی شده است که وی به دلیل تلاش برای افشای فساد دوران بقایی در سازمان میراث فرهنگی، مجبور به استعفاء شده است.

گزارش بولتن نیوز را سایت اعتدالگرای بهار نیوز نیز نقل کرده و می نویسد: “گویا ورود نجفی به موضوع فساد در سازمان میراث فرهنگی و سعی ایشان برای دفاع از این بخش مهم از تاریخ ایران را نمی توان بی ارتباط با استعفای ایشان دانست و شاید فشارهای بخش فاسد مرتبط با فسادهای میراث فرهنگی عاملی بوده باشد در استعفای نجفی و قبول کردن این موضوع از سوی روحانی”.

بولتن نیز افزوده است: “جراید پیش تر به نقل از کارکنان مرکز اسناد و کتابخانه سازمان میراث فرهنگی از مفقودشدن ۴۷هزار عنوان کتاب و گزارش های باستان شناسی به همراه نقشه های اوزالیدی محوطه های تاریخی و باستانی کشور و همچنین پژوهش های باستان شناسی در ماجرای جابه جایی ناگهانی پژوهشگاه و مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی به شیراز در دوره مدیریت بقایی در سازمان میراث فرهنگی خبر داده بود.البته در نهایت اسناد و کتابخانه و پژوهشکده باستان شناسی کشور با اسکورت نیروی انتظامی به تهران بازگردانده شد تا براساس آنچه جلیل گلشن، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده است به تدریج تحویل کتابخانه مرکزی سازمان میراث فرهنگی، پژوهشکده حفاظت و مرمت و پژوهشکده باستان شناسی شود”.

این گزارش به قید “گویا” تاکید کرده؛ این اسناد با کامیون بدون اسکورت به شیراز منتقل شده بود تا در آنجا مورد بهره برداری و حراست قرار گیرد والبته حتما افرادی که دستور انتقال اسناد را داده بودند خیلی مواظب بوده اند که قبل از تحویل به میراث فرهنگی شیراز، از نقشه های گنج این اسناد ملی، خدایی نکرده، اصلا کپی نگیرند!

گزارش این سایت با اشاراتی مبهم به تهدیدهایی به پایان می رسد “نجفی از میراث فرهنگی رفت و اینکه پشت پرده های رفتن او چیست و چرا یکباره تصمیم به این کار گرفته شد موضوعی است که شاید در آینده پشت پرده های بیشتری از آن آشکار شود. اما امیدواریم که نجفی در هر مسئولیت جدیدی که قرار می گیرد مانند میراث فرهنگی از اموال بیت المال حراست کند و دستان فاسدین را رو کند. البته نجفی حی و زنده برای ما هم ارزش بیشتری دارد تا نجفی قاب شده در اتاق میراث فرهنگی”.

در برابر این روایت، عبدالرضا داوری، مشاور محمود احمدی نژاد در دولت دهم در صفحه شخصی اش در فیس بوک روایت دیگری از پشت پرده استعفاء ارائه داده و می نویسد: “این یک تحلیل نیست، یک خبر است. حذف محمدعلی نجفی از سازمان میراث فرهنگی، در راستای تحکیم جایگاه «حلقه مرکز بررسی های استراتژیک» در دولت یازدهم صورت گرفت. مسعود سلطانی فر که جانشین نجفی شده است، از همکاران نزدیک روحانی در مرکز بررسی های استراتژیک بود. محمدعلی نجفی یکی از ژنرالهای جریان اصلاح طلب و مسئول شورای هماهنگی اصلاحات است. او نتوانست طوق تبعیت از اعضای حلقه مرکز بررسی های استراتژیک را بر گردن افکند. حسن روحانی هرچه جلوتر میرود تلاش دارد تا دولتش را یکدست تر کند. این روند احتمالا در سال ۹۳ دامن رحمانی فضلی، طیب نیا و سایر افراد ناهماهنگ با حلقه مرکز بررسی ها را خواهد گرفت”.

حمایت این چهره نزدیک به احمدی نژاد از نجفی بی ارتباط با سخنان ماه گذشته نجفی نیست که از عملکرد مشایی در سازمان میراث فرهنگی دفاع کرده بود و گفته بود: “عملکرد چهارساله آقای مشایی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور قابل دفاع است و این صحبت من دفاع از شخص نیست بلکه دفاع از عملکرد وی است”.

ایرج ندیمی، نماینده مجلس هم درباره استعفای نجفی به خبرگزاری فارس گفته است: “آقای نجفی با این استعفا می خواهد پیامی بدهند که این پیام هم داده شد”.

او البته روشن نکرده که مخاطب پیام نجفی چه کسی بوده است.

سرانجام با شایعاتی که از قبل منتشر شده بود و تکذیب هایی که پشت هم منتشر شد روز جمعه اعلام گردید که حسن روحانی، استعفای نجفی را پذیرفت و نوشت: “بسیار علاقمند بودم که این همکاری همچنان ادامه داشته باشد و لذا علیرغم تقاضاهای مکرر شما در هفته‌های گذشته، بر ادامه همکاری پای فشردم ولی در برابر اصرار جناب‌عالی و به دلیل حفظ سلامت جسمی شما، با درخواست استعفایتان موافقت می‌شود”.

در پیام حسن روحانی محمدعلی نجفی به عنوان “مشاور رییس‌جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی منصوب می‌نمایم تا همچنان در کنار دولت تدبیر و امید منشاء خدمات ارزشمند” باشد. هنوز آشکار نیست که آیا نجفی این شغل را پذیرفته است یا نه.

واکنش روزنامه های تهران متفاوت و حاکی از نوعی ناباوری بود. 

نجفقلی حبیبی درباره خبری که در صفحه اول روزنامه های اول هفته آمده بود یعنی استعفای محمد علی نجفی قدیمی ترین وزیر جمهوری اسلامی که به عنوان معاون رییس جمهور در دولت فعلی حضور داشت، در مقاله ای در

آرمان  نوشت: استعفا را در دو گروه مختلف دسته‌بندی کرد؛ یکی اینکه استعفای فرد وقتی به این نتیجه برسد که مناسب نیست و توانایی انجام وظایفی را که بر عهده او گذاشته شده است، ندارد.

به نظر نویسنده مقاله: در چنین شرایطی هم براساس اخلاقیات و هم براساس دستورات دینی باید این فرد استعفا دهد و جای خود را به فرد شایسته‌تری واگذار کند که توانایی انجام این مسئولیت را داشته باشد. اما در حالت دوم که فرد توانایی انجام مسئولیت را دارد اما به قدری فشار زیاد است که به خاطر پیش بردن اهداف آن مجموعه مجبور به استعفا می‌شود.

 اما جواد دلیری صریح تر وارد میدان شد. سردبیر اعتماد  اظهار نظر کرد: چالش موجود نه کناره‌گیری آقای نجفی و نه پذیرش استعفای ایشان است، آنچه آزردگی و ضعف و انتقاد را دربر دارد، نوع اطلاع‌رسانی و روشنگری در این موضوع است. “روحانی” و “نجفی” آنچنان که از تلاش‌های ارجمندشان آگاهی داریم، کاری سترگ برعهده گرفتند و باری بزرگ در این ماه‌ها بر دوش کشیدند. رییس‌جمهور، روزهای نخست کاری خود به درستی اشاره کردند که “دوران مونولوگ رسانه‌یی دیگر سپری شده است، در رسانه باید با مخاطب رابطه دوسویه برقرار شود”.

با این مقدمه نویسنده مقاله پرسیده: اگر دلیل اصلی بیماری ایشان باشد، آقای نجفی از دوران عضویت در شورا مشکل بیماری قلب داشته‌اند پس باید هنگام انتصاب به این نکته توجه می‌شد، اگر ایشان با مدیران میانی خود اختلاف داشتند و به نوعی آنان روسای در سایه بودند که بر اساس اصول مدیریتی، حق باید با آقای نجفی می‌بود و البته شاید آقای نجفی برای سمت دیگری استعفا داده‌اند.

مقاله اعتماد تاکید کرده: هر کدام از این برداشت و تحلیل‌ها درست باشد، آقای رییس‌جمهور و دستگاه اطلاع‌رسانی ایشان باید زودتر از پخش شایعات و شبه‌خبرها عمل می‌کردند. جناب آقای رییس‌جمهور! روشنگری از مرز باریکی بین شایعه و خبر می‌گذرد.