استانداری: یک واحد نظامی مقصّر بود

نویسنده
حسین محمدی

» علیرغم تکذیب سپاه در "شلیک توپ" به پارک

با گذشت حدود یک هفته از اصابت گلوله توپ به پارکی در حومه شهر اصفهان و علیرغم تکذیب سپاه درباره‌ی نقش این نهاد نظامی در این واقعه، استان‌داری اصفهان در بیانیه‌ای از “خطای یک واحد نظامی” به عنوان علت این حادثه نام برد.  

روابط عمومی استانداری اصفهان در اطلاعیه خود نوشت که “هیاتی مرکب از کارشناسان خبره و مجرب از تهران” این حادثه را بررسی و پس از “مذاکره با فرماندهان واحدهای نظامی مستقر در منطقه‌ی سپاهان شهر” تایید کرده‌اند که علت این حادثه”شلیک خطای یک گلوله ی آموزشی توسط یکی از یگان های نظامی مستقر در منطقه” بوده که “برخوردهای لازم” نیز صورت گرفته است. براساس این اطلاعیه استاندار اصفهان دستور داده است که آموزش‌های نظامی میدانی در منطقه به شکل کامل متوقف شود. در این اطلاعیه اشاره‌ای به نام این “واحد نظامی” و کیفیت “برخوردهای لازم” نشده است.
هفته گذشته رسانه‌ها خبر داده بودند که دو گلوله توپ به یکی از پارک‌های حومه اصفهان شلیک شده است. ایرنا - خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی که وابسته به دولت است - آن زمان نوشته بود که برخورد این گلوله توپ به زمین چاله‌ای به عمق ۳۰ سانتی‌متر و قطر ۸۰ سانتی‌متر در زمین ایجاد کرده، اما تلفات جانی نداشته است.
 ایرنا همچنین پیرامون محل وقوع این حادثه نوشته بود: “در شعاع چند کیلومتری سپاهان شهر که در جنوب شهر اصفهان وابتدای جاده شیراز اصفهان قرار دارد، یگانهایی از ارتش و سپاه مستقر هستند”.
پس از این حادثه، اخبار مختلفی درباره علت آن منتشر شد. رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان ـ- از جمله تابناک -ـ نوشته بودندکه دلیل این مساله شلیک توپ از “قرارگاه شهید زین‌الدین سپاه پاسداران” بوده. حسین‌علی حاجی‌دلیگانی، از اعضای مجمع نمایندگان استان اصفهان، دلیل این حادثه را “اشتباه در تشخیص گراها” و در جریان “یک مانور نظامی” دانسته بود.
با این حال تمام این اخبار توسط سپاه پاسداران تکذیب شد. رمضان شریف، سخن‌گوی سپاه پاسداران، در این زمینه گفته بود: “هیچ یک از مجموعه‌ها و واحدهای نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز نه تمرین نظامی داشته‌اند و نه هیچگلوله‌ای شلیک کرده‌اند… از انتشار دهندگان این خبر کذب به شدت گله‌مند هستیم”.
همان زمان روابط عمومی سپاه صاحب الزمان استان اصفهان نیز در بیانیه‌ای نوشت: “شلیک اشتباهی این گلوله توپ ازسوی هیچ‌کدام از یگان‌های نظامی و پادگان‌های سپاه استان نبوده و هر گونه شایعه مبنی بر عاملیت یگان‌های نظامی سپاه استان در این حادثه تکذیب می‌شود”.
مجتبی فدادقایقی، جانشین فرمانده سپاه صاحب‌الزمان نیز با تکذیب نقش این واحد در شلیک گلوله توپ گفته بود: “رسما اعلام می‌کنیم که سپاه صاحب‌الزمان طی چند روز گذشته و امروز هیچ‌گونه رزمایش یا آزمایش نظامی نداشته واخبار اعلام شده مبنی بر شلیک هرگونه گلوله جنگی از قرارگاه شهید زین‌الدین سپاه و یا بخش‌های دیگر سپاه کذب محض است و تیم‌های بررسی باید علت آن را ارزیابی کنند”.
ایرنا پس از وقوع این حادثه به نقل از یک “منبع آگاه در ارتش” نوشته بود: “چند تیم تحقیقاتی در حال بررسی این واقعه هستند و نتیجه از سوی معاونت اجتماعی و ارشاد فرماندهی انتظامی استان اصفهان اعلام خواهد شد”.