مجازات عاملان تفرقه با توقیف حیات نو!

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» همزمان با فعالیت مجدد هواداران طرح وحدت

پس از آن که هاشمی رفسنجانی روز پنجشنبه گذشته بار دیگر تاکید کرد که “امروز جای مخفی کردن نیست، واقعا مشکل اختلاف، جدی است”، برخی از شخصیت های محافظه کار بار دیگر به روش های مرسوم خود از طرح “وحدت” استقبال کرده اند. این درحالی است که  دیروز،  روزنامه اصلاح طلب حیات نو به خاطر “القای تفرقه” در کشور از طریق چاپ اظهارات رفسنجانی توقیف شد.

در اظهار نظری مرتبط، روز گذشته آیت الله مکارم شیرازی در گفت و گویی با سایت اینترنتی جماران با دسته بندی معترضان و جناح حاکم به دو گروه  “اقلیت و اکثریت” تاکید کرد: “باید اگر یکجا هم برخلاف نظام بود بنشینیم مذاکره کنیم و سرانجام به جایی برسیم، اگر به جایی هم نرسیدیم احترام قانون را نگه داریم. غالبا در جاهایی که بین دستگاه های بالا اختلافاتی است راه حل وجود دارد و اگر بنشینند کم و زیاد کنند راه حل پیدا می کنند. اما اگر خدای نکرده کسانی با صراحت قانون را دور بزنند و یا یگویند ما قانون را اجرا نمی کنیم این ارزشی برای قوه های دیگر باقی نمی‌گذارد.”
او در این اظهاراتش  با اشاره به این که “باید نشست و مذاکره کرد” تلویحا از محمود احمدی نژاد انتقاد کرده و گفت: “هرچه قانون شکنان موقعیت مهم تری داشته باشند خطر آن قانون شکنی بیشتر می شود. اگر در یک کشور رییس جمهوری باشد و بگوید قانونی را که مجلس تصویب کرده، من اجرا نمی کنم، معنی‌اش این است که مجلس جایگاهی ندارد؛ دستگاه قضایی بگوید قانونی که مجلس تصویب کرده، قابل اجرا نیست، این هم یعنی اینکه قانون جایگاهی ندارد؛ یا دستگاه قضایی چیزی را قبول کند ادارات بگویند ما نمی توانیم پشت این قضایا بیاستیم، این چیزی جز آنارشیسم و هرج و مرج نخواهد بود.”

درهمین حال محمد غروی یکی از اعضای ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با تاکید بر این که “باید سوء‌تفاهم‌ها برطرف شده و گلایه‌های کسانی که به نظام پایبندی دارند رفع شود” درباره راهکارهایی نظیر طرح وحدت برای برون رفت از بحران در کشور گفت: “زمانی در این هدف موفقیت به دست می‌آوریم که مهره‌های درشت و رهبرانی که زمینه‌ساز ایجاد اختلاف شدند به توافق برسند و دیگران در درجه بعدی قرار دارند. “

غروی در ادامه اظهاراتش در این باره خاطرنشان کرد: “اگر اتفاقات اخیر خوب مدیریت می‌شد وضعیت کشور به این سو نمی‌رفت در نتیجه همه باید دست در دست هم دهیم و به اختلافات دامن نزنیم.”

همچنین آیت الله عباس واعظ طبسی از روحانیون نزدیک به آیت الله خامنه ای و متولی آستان قدس رضوی نیز روز گذشته با تاکید بر لزوم “وحدت” در کشور گفت: “قدرت‌ها تمام شدنی است، دیر یا زود همه ما می‌رویم و دیگران مدیریت می‌کنند، پس نگذاریم نسل آینده به ما دشنام بدهند.”

در اظهار نظری دیگر، دیروز محمد نبی حبیبی دبیر کل جمعیت موتلفه و اسلامی تاکید کرد: “باید کمک کنیم در تصمیم سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به همگرایی برسیم و اتحاد خود را در انتخابات آینده حفظ کنیم.”

پیش از وی نیز علی لاریجانی رییس مجلس هشتم اظهار داشته بود: “روز اگر کسی بخواهد نگاه انقلابی به وضع فعلی داشته باشد، باید به سمت وحدت و همگرایی برود و کسانی که به هر دلیل کوچکی از ادبیات تحقیر آمیز و تهمت به مردم استفاده می‌کنند، کار خائنانه انجام می‌دهند و باید با آنان برخورد شود.”

این تاکیدات درشرایطی مطرح می شوند که هاشمی رفسنجانی روز پنجشنبه ضمن تاکید دوباره مواضع پیشین اش مبنی بر “پاسخ دادن به تردید ها، آزاد کردن زندانی ها و دلجویی از آسیب دیدگان و مردم” گفته بود: “بنده فکر می‌کنم غیر از رهبری انقلاب دیگران نمی‌توانند وحدت را ایجاد کنند و همه باید به رهبری کمک کنیم تا فضای همدلی به وجود بیاید تا رضایت مردم فراهم شود.”

 

مخالفان “طرح وحدت”

در شرایطی که بنا بر اخبار منتشر شده طرح موسوم به “وحدت” علاوه بر هاشمی رفسنجانی از سوی برخی از چهره های اصولگرا شامل حبیب عسگراولادی، مصطفی میرسلیم، محمدرضا باهنر، مرتضی نبوی، حسین مظفر و غلامعلی حدادعادل مطرح و دنبال شده است، حامیان محمود احمدی نژاد همواره با رد “وحدت با معارضان نظام” به مخالت با آن پرداخته اند.

محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران درهمین باره گفته است: “هرگز با قانون شکنان و مخالفان آرای ملت نمی‌توان طرح وحدت ریخت. این افراد اول باید از ملت عذرخواهی و به آرای مردم تمکین کنند. هدف از مطرح کردن چنین طرح‌هایی توقف روشنگری‌ها است.”

همچنین، حسین شریعتمداری نماینده رهبری در موسسه کیهان چندی پیش با خائن خواندن معترضان و همچنین مطرح کنندگان “طرح وحدت” در روزنامه تحت مدیریتش نوشت: “نهایی که قانون را زیرپا گذاشته و علناً به حقوق مردم تعدی کرده و مرزهای نظام را زیرپا گذاشتند، عده ای مجرم اند که باید مقابل مردم و قانون پاسخگو باشند. باید با آنان برخورد قضایی شده و تحت تعقیب قرار گیرند. در هیچ کجای دنیا با مجرم و قانون شکن دست دوستی نمی دهند.”

در آخرین اقدام عملی متحدان احمدی نژاد در ارتباط با مساله “وحدت”، روز گذشته روزنامه “حیات نو” را که روز شنبه اظهارات هاشمی رفسنجانی و علی لاریجانی درباره وجود جدی اختلافات در کشور و لزوم اجرای طرح وحدت را منتشر کرده بود، توقیف شد.

نکته قابل تامل در توقیف روزنامه حیات نو این است که در کنار سه روزنامه دیگرآفتاب یزد، اسرار و اعتماد از سوی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل نوع انعکاس اظهارات هاشمی رفسنجانی و علی لاریجانی تذکر کتبی دریافت کرده بود.

معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اسلامی  دولت محمود احمدی نژاد درباره  دلیل تذکر کتبی به این روزنامه ها و اینک توقیف حیات نو اعلام کرده که “روزنامه‌های یادشده با انتخاب تیتر و مطالب در صفحه اول و دوم خود به گونه‌ای اقدام کرده که شائبه القای تفرقه و بزرگ‌نمایی اختلافات میان مسئولان را در خوانندگان ایجاد می‌کند.”