حذف اظهارات نماینده سپاه از خبرها

نویسنده

» گزارش رادیو فردا از گفته‌های فرمانده سپاه در مورد سوریه

خبرگزاری فارس اظهارات یکی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که گفته بود ایران در سوریه فعالیت نظامی دارد، از سایت خود ‌حذف کرد. تهران اخیرا این ادعا را که نیروهای جنگی ایران در کنار بشار اسد در سوریه می‌جنگند رد کرده است.

حسین همدانی گفته بود: “امروز ما در سوریه برای منافعی چون جمهوری اسلامی می‌جنگیم. دفاع ما در حد دفاع مقدس است.” دفاع مقدس توسط مقامات ایرانی برای توصیف جنگ هشت ساله با عراق بکار می‌رود.

فارس گزارش داده که همدانی این سخنان را روز ۴ ماه مه در استان همدان عنوان کرده است. این خبرگزاری که نزدیک به سپاه است چند ساعت پس از انتشار آن را از وب سایت خود حذف کرد.

این فرمانده سپاه گفته است که ایران تجربیات جنگی خود را در اختیار سوریه می‌گذارد. فارس به نقل از همدانی گزارش داد: “در این درگیری، بدون هیچ انتظاری، تجربیات منتقل و به سوری‌ها آموزش داده می‌شود. آموزش‌های ما شامل جدا کردن نیروهای نظامی از مردم و کاهش تلفات است.”

همچنین فارس گزارش داده که رژیم سوریه دیگر در معرض خطر سقوط قرار ندارد. همچنین همدانی، فرمانده سابق شاخه رسول‌الله سپاه گفته که جمهوری اسلامی یک “حزب‌الله دوم” در سوریه تشکیل داده است. وی گفته: “نخست‌وزیر اسرائیل در زمانی‌که آمریکا آماده بود که به سوریه حمله کند گفته بود، بیایید حزب‌الله را تضعیف و دست ایران را کوتاه کنیم. اما ایران یک حزب‌الله دوم در سوریه تشکیل داده.”

وی همچنین ادعا کرد که ۱۳۰ هزار عضو آموزش‌دیده بسیج ایران آماده ورود به سوریه هستند. مقامات ایران ادعا می‌کنند که تهران فقط کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی و همچنین تکنیکی به رژیم اسد می‌رساند.

در سال ۲۰۱۲، فرمانده سپاه، محمدعلی جعفری، بطور بی‌سابقه تایید کرد که ایران در سوریه حضور نظامی دارد ولی نیروهای ایرانی فقط کمک‌های غیرنظامی به رژیم سوریه می‌رساند. جعفری در یک کنفرانس خبری گفت: “تعدادی از اعضای نیروی قدس در سوریه حضور دارند اما این شامل حضور نظامی نمی‌شود.”

جعفری گفت اگر سوریه مورد حمله قرار بگیرد،‌ ایران می‌تواند سیاست خود را تغییر بدهد و به شکل نظامی درگیر جنگ شود. در ماه‌های اخیر رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که چندین ایرانی در درگیری‌ها کشته شده‌اند. بنا بر این گزارش ها بعضی از جنگجویان کشته‌شده ایرانی برای دفاع از اماکن مقدس در حومه دمشق به آن‌جا رفته‌ بودند.

ایران رژیم سوریه را متحد استراتژیک خود در منطقه و بخشی از “محور مقاومت” علیه اسرائیل و کشورهای عرب می‌شمارد. همدانی اشاره کرده که “سوریه در جنگ تحمیلی به ما کمک زیادی کرد.”

او از ایران، روسیه و چین به عنوان اردوگاه دوستان سوریه نام برد و اضافه کرد که برخی از کشورهای عرب، ترکیه، آمریکا و کشورهای اروپایی سعی کرده‌اند رژیم سوریه را سرنگون کنند.

همدانی گفت اتحاد ایران با سوریه، تشکیل حزب‌الله و تقویت “محور مقاومت” از جمله فاکتورهایی است که بر بحران سوریه تاثیر گذاشته است. وی گفت: “بدون این‌ها،‌ این منطقه برای آمریکا آسان می‌شود.”

منبع: رادیو فردا - 6 مه 2014