گرانی صدای مرجع تقلید و کیهان را هم درآورد

نویسنده
نازنین کامدار

» احمدی نژاد: کشور به خوبی اداره می شود

گرانی و تورم روزهای اخیر اعتراض رسانه های راستگرا را هم در پی داشته و کار را به جایی رسانده که حسین شریعتمداری و آیت الله مکارم شیرازی نیز در مورد گرانی، ابراز نگرانی کرده اند.از سوی دیگر اگر چه مجلس اسلامی تصمیمات خود علیه اقدامات غیرقانونی احمدی نژاد رابه طور مرتب نقض می کند، اما ماجرای گرانی های بی سابقه  داد اعضای مجلس را نیز در آورده  تا جایی که برخی از آنها خواستار توضیح وزرای اقتصادی کابینه در اینباره شده اند؛درخواستی که معلوم نیست با وضعیت ویژه مجلس که به موضوع پیامک های طنز شهروندان تبدیل شده، با اعتنای اعضای کابینه مواجه شود.

 در میان اعتراضات به گرانی روزهای اخیر که زندگی عادی شهروندان را با اخلال جدی همراه کرده، حسین شریعتمداری، در سرمقاله روز گذشته روزنامه کیهان، بدون ذکر نام و عنوان محمود احمدی نژاد، وی را به بی توجهی به گرانی و تبعات خطرناک آن متهم کرد و با “نا مردمی” نامیدن وی نوشت: “گرانی لجام گسیخته و در بسیاری از موارد، غیرمنطقی و مصنوعی، به یکی از دغدغه های جدی مردم تبدیل شده و در این میان، مخصوصا اقشار مستضعف و کم درآمد یعنی همانها که به قول امام راحل ما(ره) «ولی نعمت» مسئولان هستند، فشار سنگین و مضاعفی را به دوش می کشند. تردیدی نیست که «گرانی» پدیده پیچیده ای است و عوامل فراوانی در پیدایش آن نقش دارند و این نکته نیز بدیهی است که برخی از این عوامل، نظیر تورم جهانی و الزامات ضروری برای فراهم آمدن مقدمات یک جهش اقتصادی و… بیرون از دایره اختیار و اراده مسئولان محترم است. اما شواهد غیرقابل انکاری نیز حکایت از آن دارند که گرانی لجام گسیخته، جهشی و مصنوعی برخی از کالا و خدمات ضروری، ناشی از بی توجهی و مسئولیت ناشناسی شماری از مسئولان و مراکز تصمیم ساز و سیاست پرداز است. مسئولانی که با جرأت- و یا با عرض پوزش- می توان گفت از حوزه دغدغه های مردم دور شده و به مرز «نامردمی»! رسیده اند”.

وی افزوده است: “نکته قابل توجه و صد البته تاسف آور آنکه برخی از مسئولان محترم، اگرچه نسبت به گرانی لجام گسیخته این روزها کم توجه- نمی گوئیم بی توجه- هستند اما اکثریت قریب به اتفاق آنها از سلامت نفس و دست های پاک برخوردارند و بسیاری از ناهنجاری ها، از جمله گرانی مورد اشاره را کسانی به مردم و مخصوصا اقشار مستضعف جامعه تحمیل می کنند که در میانه این میدان به بازی ناجوانمردانه مشغولند. این عده از فرصتی که مسئولان بی توجه برای آنان فراهم می آورند و با سوءاستفاده از فقدان نظارت و بازرسی، مردم را سرکیسه می کنند و نتیجه آنکه سختی معیشت به مردم تحمیل می شود، بی اعتمادی و نارضایتی نصیب مسئولان نظام می شود ولی ثروت های بادآورده و نامشروع به کیسه بی انتهای غارتگران می ریزد”.

خبرگزاری فارس نیز که از جمله رسانه های  نزدیک به نهادهای نظامی امنیتی است، از گرانی های اخیر ابراز نگرانی کرده و در گزارش اصلی صفحه اقتصادی خود نوشته است: “نابسامانی بازار و افزایش بی ضابطه قیمت ها به حدی آزار دهنده شده است که صدای خرده فروشان و برخی عمده فروش را هم درآورده، حال کلافه شدن مردم از این وضعیت جای خود دارد. اگر دولت مدعی است که هیچ مجوزی برای گرانی کالاها نداده است، پس یا نظارت را در بازار به طور کامل رها کرده است و یا اینکه ناظران دولتی دیگر توان کنترل را ندارند و به عبارتی کنترل بازار از دست دولت خارج شده است که در هر دو حالت مسئولان باید پاسخ ناتوانی خود را بدهند. البته حالت سومی هم متصور است و آن اینکه دولت احتمالا در واقع مجوز ها را برای افزایش قیمت صادر کرده است ولی در ظاهر انکار می کند”.

فارس افزوده است: “در شرایطی که دولت برای افزایش تنها 28 هزار تومان به درآمد ماهانه هر ایرانی از ماهها پیش تمام توان رایزنی خود را به کار گرفته، این همه جار و جنجال بین خود و مجلس براه انداخته و حتی کار را به نامه نگاری با مسئولان عالی رتبه نظام و شورای حل اختلاف رسانده است، آیا بهتر نبود به جای این همه هزینه، نیمی از همین توان خود را معطوف به کنترل بازار می کرد و با جلوگیری از افزایش قیمتها، حداقل 28 هزار تومان از هزینه ماهانه این مردم کمتر می کرد. البته در همین مدت چند ماهه حداقل دو سه برابر این 28 هزار تومان به واسطه همین گرانی ها بر هزینه ماهانه مردم اضافه شد که اگر نمی شد چه می شد”.

سایت های جهان نیوز و آفتاب نیز  که در دو طیف سیاسی مختلف قرار دارند، در گزارشی مشترک با عنوان “10 چالش اقتصادی سال 91”، از تورم به عنوان یکی از این چالش ها یاد کرده و نوشته اند: “در سال 91 با توجه به ادامه‌ی تحریم‌های نفتی از یک‌سو و اعمال تحریم‌های بانکی از سوی دیگر، هم‌چنین اجرای احتمالی نامناسب فاز دوم هدفمند شدن یارانه‌ها، در کنار بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی، در صورت عدم استفاده از سیاست‌های ضدتورمی افزایش شتاب تورم دور از انتظار نخواهد بود”.

علاوه بر ابراز نگرانی ها در باره گرانی در رسانه های اصولگرا، حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس نیز خواستار پاسخگویی وزرای اقتصادی درباره گرانی شده و به فارس گفته است: “کمیسیون اقتصادی مجلس که مسئولیت مستقیم در رابطه با مباحث اقتصادی دارد، باید از وزرای مربوطه در رابطه با گرانی‌ها توضیح بخواهد. برای حل شدن مسئله گرانی، دستگاه‌ها باید به صورت قوی وارد شوند و مجلس هم باید از دستگاه‌ها بخواهد که این کار را انجام دهند، همچنین برای مهار گرانی باید زیرساخت‌ها را درست کنیم”.

نگرانی از افزایش قیمت ها حتی باعث شد  روز گذشته، آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید هم درباره گرانی و تورم ابراز نظر کند و آنطور که “مهر” گزارش داده، چنین بگوید: “اگر چه تورم را 21 درصد اعلام می‌کنند؛ اما واقعیت چیز دیگری است؛ ما شاهد قیمت‌هایی هستیم که جهشی بالا می‌روند. مسئولان در محاسبه نرخ تورم چیزهایی را جزو سبد خرید مردم قرار می‌دهند که اینها تأثیری در زندگی روزمره مردم ندارد. مسئله تورم وگرانی یکی از توطئه‌های دشمن است و بهترین شاهد هم این است که ما در حال مذاکره با 1+5 هستیم و در همین مقطع یک تحریم به ایران اضافه می‌شود”.

نگرانی رسانه های اصولگرا، نمایندگان مجلس و البته مراجع تقلید درباره گرانی در روزی ابراز شده که بنا به نوشته خبرگزاری ها روز گذشته قیمت برنج و تخم مرغ هم رکوردهای تازه ای ثبت کردند و به ترتیب هر کیلو 5000 تومان و هر شانه 6000 تومان به فروش رسیدند.

در این شرایط، محمود احمدی نژاد که به هرمزگان رفته، در یک سخنرانی بی اعتناء به نگرانی ها ی ابراز شده گفته است: “کشور به خوبی اداره می‌شود و آرزوی دشمنان به دلشان باقی می‌ماند.متاسفانه اجرای عدالت در داخل کشور نیز بعضی مخالفین دارد. عده‌قلیلی هستند که پیشرفت، رفاه توده‌های مردم، آبادانی کشور و تولید و توزیع عادلانه را به نفع خود نمی‌دانند و با هر قدمی برای عدالت مخالف بوده و سنگ‌اندازی می‌کنند. آن‌ها آشکارا از اینکه حق مردم به خودشان داده شود ناراحت و عصبانی‌اند و مخالفت می‌کنند”.

وی تنها با اشاره ای تلویحی به تلاش ها برای جلوگیری از اجرایی شدن فاز دوم طرح هدفمندسازی که موجب گرانی های افسارگسیخته تر را فراهم خواهد کرد و موجب شده تا علی لاریجانی در این خصوص به آیت الله خامنه ای متوسل شود، گفته است: “ما می‌دانستیم از اول سال آن‌هایی که ضدعدالت هستند و می‌خواهند مفت ببرند با هدفمندی یارانه‌ها مخالفت می‌کنند و دنبال یک فتنه‌گری و اخلال در اقتصاد هستند تا آن را به گردن هدفمندی یارانه‌ها بیندازند و شیرینی این کار بزرگ را که ملت انجام داده و در جهان به عنوان یک ملت بافرهنگ، همبسته، موحد و انقلابی می‌درخشد تلخ کنند”.