شروع تهیه پیش‌نویس توافق نهایی هسته‌ای

نویسنده

» گزارش رویترز

به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری ایرنا، ایران و قدرت‌های غربی تدوین پیش‌نویس توافق طولانی‌مدت بر سر برنامه هسته‌ای ایران را در نشست ماه آینده متخصصان در نیویورک آغاز خواهند کرد.

عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران گفت، قدرت‌های جهانی و ایران در دیدار ۵ تا ۹ ماه مه، “نوشتن پیش‌نویس توافق جامع را که کاری پیچیده و سخت خواهد بود” آغاز خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل اداره امور سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه ایران، رئیس گروه ایرانی در مذاکرات حاشیه‌ای اجلاس کمیته مقدماتی بازبینی پیمان منع تکثیر سلاح هسته‌ای خواهد بود.

آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس، چین، روسیه و ایران توافق کرده‌اند که ۲۰ ژوئیه به سمت توافق جامع گام بردارند که متعاقب آن تمام تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران برداشته خواهد شد.

ایران این اتهام را که از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای برای ساخت سلاح استفاده می‌کند، رد کرده است و گفته، از غنی‌سازی اورانیوم فقط برای تولید برق بهره می‌گیرد.

طبق توافق اولیه که از ۲۰ ژانویه اجرایی شد، ایران بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای خود را، در عوض کاهش محدود تحریم‌های بین‌المللی، علیه اقتصاد این کشور تولیدکننده نفت، متوقف کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نقش موثری در تایید پایبندی ایران به توافق دارد، در گزارش ماهیانه خود گفت، این کشور تا به این‌جا اقدامات توافق‌شده برای کاهش برنامه هسته‌ای خود را انجام داده است.

منبع: رویترز - 20 آوریل 2014