دولت نمی‌خواست پرونده اختلاس پیگیری شود

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» رییس سازمان بازرسی کل کشور:

مصطفی پورمحمدی٬ رییس سازمان بازرسی کل کشور٬ از “مقاومت دولت” در برابر “مطرح شدن پرونده اختلاس و پیگیری آن” خبر داد. در حالی که طی سال گذشته٬ محمود احمدی‌نژاد و حامیانش به دست داشتن در برخی از پرونده‌های فساد مالی متهم شده اند٬ عضو سابق کابینه احمدی نژاد گفت که “از نظر برخی ما هر کسی را هم بگیریم تا حتی رئیس‌جمهور مملکت هم بگیریم می‌گویند دانه درشت نیست حتماً پشت سر این دانه درشت‌هایی باید پیدا شود “.وی افزود: “از وزیر، رییس بانک و نماینده مجلس و پولدار 3 هزار میلیاردی مگر دانه درشت‌تر هم پیدا می‌شود؟”

پیش از این محمود احمدی‌نژاد در سال‌های نخست ریاست‌جمهوری خود بارها اعلام کرده بود که نام برخی از مفسدان بزرگ اقتصادی و “دانه‌درشت‌ها” را در اختیار دارد و‌ آن‌ها را به قوه قضاییه داده تا با آن‌ها برخورد شود.

اما مسوولان قوه‌قضاییه اعلام کرده بودند که پرونده‌های مورد اشاره احمدی‌نژاد یا به این قوه نرسیده٬ یا اگر رسیده٬ حجم تخلفات بسیار کوچک‌تر از ادعای احمدی‌نژاد بوده است.

اطرافیان محمود احمدی‌نژاد ـ بخصوص اسفندیار رحیم‌مشایی و گروهی که از سوی اصول‌گرایان جریان انحرافی نامیده می‌شوند ـ سال گذشته به دست داشتن در پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی متهم شده بودند.

 مصطفی پورمحمدی٬‌ که پیش از این معاون وزیر اطلاعات دردوران قتل‌های زنجیره‌ای بود - درباره پرونده اختلاس و نحوه فرار خاوری٫ مدیرعامل بانک ملی٬ گفت: “دولت هم حساس بود و کلی مقاومت می‌کرد برای اینکه اصلاً پرونده مطرح نشود، علنی نشود، این‌جور پیگیری جدی نشود”.

وی درباره دلایل مقاومت دولت افزود: “با این استدلال که نظام اقتصادی مختل می‌شود، نظام بانکی و پولی کشور آسیب می‌بیند و جبرانش سخت است؛ از این دست استدلال‌ها که کردند و می‌کنند”.

وی همچنین خاوری را متهم کرد که “از قبل پرونده‌های دیگری داشت، در سازمان بازرسی دراطلاعات، در حد تخلف، یا سوءاستفاده، اما این سوء‌استفاده‌اش چقدر است، حجمش چقدر است، آیا حاضر است به خاطر این از ریاست بانک ملی برود، فرار کند؟ چون او خیز برای مقاصد بالاتر داشت، یعنی تلقی ما این بود که به خیلی‌ها امتیاز و رانت می دهد”.

پورمحمدی همچنین درباره نقش دولت در پرونده اختلاس گفت: “رئیس شعبه یکی از شعبات بانک صادرات کیش، در دادگاه گفته بود انگار تمام کشور بسیج شده بودند که کار این آقا پیش برود، یعنی آقای خسروی تمام کارهایش پیش برود، یک همچنین اتفاقی احتیاج به ارتباطات قوی دولتی دارد، دولت و مدیران ارشد دولتی تا چه حد در این پرونده دخیل بوده. حتی نام یکی از نزدیکان رئیس‌جمهور هم برده شد در دادگاه. اینکه دولت از این گروه حمایت کرده هیچ تردیدی نیست؛ از آقای رئیس‌جمهور، رئیس دفترشان، وزرا و بانک‌ها. اینها همه روشن است یک گروه بزرگ اقتصادی بودند از حمایت دولت و رانت دولت هم استفاده کردند در این هیچ تردیدی نیست”.

پیش از این چندین تن از اطرافیان محمود احمدی‌نژاد در پرونده اختلاس بازداشت شده بودند. از آن جمله می‌توان به یکی از بستگان اسفندیار رحیم‌مشایی و قائم‌مقام بانک مرکزی اشاره کرد. محمود احمدی‌نژاد آن زمان، این بازداشت‌ها را “نامردی” خوانده و گفته بود که “این نامردی‌ها جواب دارد”. وی همچنین در یک سخنرانی گفته بود که جهرمی٬ مدیرعامل بانک صادرات٬ عامل اصلی اختلاس است و با استفاده از نفوذ دفتر رهبر جمهوری‌اسلامی کارها را پیش می‌برد.

در این پرونده٬ چند تن از نمایندگان مجلس نیز بازداشت یا احضار شده بودند و حتی صلاحیت برخی از آن‌ها به همین دلیل برای انتخابات مجلس نهم٬ رد شد.

مصطفی پورمحمدی درباره پرونده اختلاس افزود که حداقل یک معاون وزیر نیز در این پرونده بازداشت شده و جز متهمان است.

وی همچنین درپاسخ به اظهارت احمدی‌نژاد درباره لزوم برخورد با “دانه درشت‌ها” گفت: “از وزیر، رییس بانک و نماینده مجلس و پولدار 3 هزار میلیاردی مگر دانه درشت‌تر هم پیدا می‌شود؟”

وی تصریح کرد: “شما از من می‌پرسید از دادستان می‌پرسید از قاضی‌اش می‌پرسید؛ مقامات بالا دخیل بوده‌اند؟ جواب می دهیم بله حمایت کردند و داریم می‌گوییم این را”.

پورمحمدی اضافه کرد: “اگر دستور خلاف هم داشته باشد مجلس مسئول آن است. نهایتاً خواهید گفت که چرا آقای رئیس‌‌جمهور حمایت کرده است!؟ اگر هم ثابت شود تخلفی انجام شده، مجلس مسئول تخلف است”.

سخنان پورمحمدی درباره لزوم برخورد مجلس با تخلفات احمدی‌نژاد در حالی است که در روزهای پایانی گذشته محمود احمدی‌نژاد برای پاسخ به سوالات نمایندگان درمجلس حاضر شده بود. نحوه پاسخ‌گویی وی باعث اعتراضات نمایندگان شد. برخی از نمایندگان نیز خواستار مطرح شدن استیضاح وی شدند.

این در حالی است که پیش از این برخی اصول‌گرایان درباره دچار شدن احمدی‌نژاد به عاقبتی چون بنی‌‌صدر هشدار داده بودند.