حکم حکومتی یا رای اعتماد؟

نویسنده
نازنین کامدار

» مهلت سرپرستی وزارت ورزش و جوانان پایان یافت

با پایان یافتن مهلت تمدید حکم سرپرست برای وزارت ورزش و جوانان، رسانه های مخالف دولت، زمزمه لزوم صدور حکم حکومتی از سوی آیت الله خامنه ای را سر می دهند و این در حالی است که در جلسه یکشنبه مجلس چهارمین وزیر پیشنهادی دولت بخت خود را برای کسب رای اعتماد می آزماید.

بر اساس این گزارش، گمانه زنی ها در خصوص جلسه رای اعتماد امروز از سوی برخی نمایندگان حاکی از اخذ رای اعتماد از سوی محمود گودرزی است و تحلیل گران نیز انتصاب “رستم قاسمی” به سمت مشاور اسحاق جهانگیری را با هدف جلب نظر اعضای تندروی جبهه پایداری برای موافقت با گزینه چهارم وزارت ورزش و جوانان می دانند.
بنابراین گزارش، پایان مهلت تعیین سرپرست در حالی با جلسه رای اعتماد همزمان شده که رسانه های مخالف دولت بر گزینه “حکم حکومتی” اصرار دارند. در همین باره خبرگزاری فارس و سایت مشرق در مطلبی مشترک نوشته اند: “از 26 مرداد ماه سال جاری که مسعود سلطانی فر نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد تا امروز این وزارتخانه با سرپرست اداره شده است. یک بار سرپرستی این وزارتخانه به رضا صالحی امیری سپرده شد و بعد از آنکه مجلس به او هم رای نداد سرپرستی وزارتخانه به محمد شریعتمداری واگذار شد. اما به لحاظ قانونی مهلت سرپرستی این وزارتخانه امروز تمام شده و سرپرست وزارت ورزش و امور جوانان امروز دیگر امکان هیچ اقدامی در این وزارتخانه را ندارد و
امضاهای وی غیر قانونی است. در صورتی که مجلس امروز به وزیر پیشنهادی ورزش و امور جوانان رای اعتماد ندهد، ادامه فعالیت سرپرست این وزراتخانه نیازمند مجوز و حکم حکومتی از سوی رهبر انقلاب است”.
اما در کنار این گزینه، برخی نمایندگان از جمله علی مطهری، نسبت به جلسه امروز خوشبین اند و معتقدند که کار به صدور حکم حکومتی نمی رسد. به گزارش سایت “سلام نو”، علی مطهری درباره جلسه امروز گفته است: “در خصوص گودرزی مقداری تحقیق کردم، به نظر من ایشان گزینه مناسبی برای وزارت ورزش و جوانان است چون از نظر تئوری و عمل، تجربه خوبی در ورزش دارند و از طرفی میان جنبه فرهنگی ورزش و مسائل جوانان ارتباط خوبی برقرار کرده اند. فکر می کنم در جلسه رای اعتماد هم مشکل اساسی نداشته باشند”.
او بده بستان پست بین مجلس و دولت برای دادن رای اعتماد را تایید کرده و با انتقاد از این رویه گفته است:” حدس می زنم که مسئله رد و بدل پست بوده باشد و آقای روحانی در این خصوص نظر داشته و نظرش در عدم استفاده از نمایندگان در پست وزارت و یا استانداری ها درست است زیرا مجلس را نباید ناقص کرد، درست نیست که نماینده یک حوزه انتخابیه را از مجلس بیرون بیاورند، چه برای وزارت و چه برای استانداری، خصوصا که معمولا این نیرو ها نیرو های کیفی مجلس هستند”.
این سخنان او در حالیست که روز گذشته، وزیرنفت سپاهی دولت احمدی نژاد از سوی اسحاق جهانگیری به سمت مشاور منصوب شد و گمانه ها در خصوص انتصاب مصلحتی را افزایش داد.
در خبر رسمی این انتصاب ناگهانی که با استقبال سایت رجانیوز مواجه شده، به نقل از جهانگیری خطاب به رستم قاسمی آمده است: “نظر به مراتب تعهد، شایستگی و توانمندیهای شما به موجب این حکم جنابعالی را به سمت «مشاور معاون اول رئیس جمهور» بر می گزینم.با عنایت به اولویت دولت در توسعه روابط اقتصادی دو کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق لازم است با بهره گیری از مجموعه توانمندیهای دو کشور، در جهت رفع موانع و گسترش روابط اقتصادی دو کشور و اعتلای این روابط با همکاری بخش های دولتی و خصوصی اقدام نموده و با رعایت اصول قانونمداری، اعتدال گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید، منشا تحولات و خدمات بیشتری باشید”.
علاوه بر مطهری، گروکشی در مجلس را برخی از نمایندگان در گفت و گو با فرارو تایید کرده اند. به طوری نماینده ای به نام “یوسفیان ملا” به اسن سایت گفته است: “سزاوار نبود که نمایندگان دلخوری خود از دولت را با رای عدم اعتماد به آقای سجادی نشان دهند. چرا که ایشان از هر لحاظ گزینه مناسبی برای وزارت ورزش و جوانان بود که متاسفانه قربانی گروکشی برخی نمایندگان شد.من فکر می‌کنم این رفتارعاقلانه‌ای نیست این رفتار ظلم به مجلس است چرا که می‌تواند از اعتبار و آبروی مجلس بکاهد. نمایندگان اگر بحث و نقدی دارند بهتر از آن را در جای مناسب مطرح کنند. گروکشی نمایندگان خلاف شان و شئون مجلس است. نمایندگان باید وجدانی دست به انتخاب بزنند و امیدواریم که بالاخره این وزارتخانه بی‌وزیر سرانجام سر و سامان بگیرد”.
اما سوای این گمانه زنی ها، توصیه هایی نیز به روحانی در خصوص موفقیت در جلسه امروز مجلس شده است.
از جمله امیر محبیان به خبرگزاری مهر گفته است: “وحانی و برخی از افراد دولتش با سیگنال‌های منفی که به مجلس ارسال کردند به نوع دیگری، رابطه با مجلس را مخدوش کردند.اینان تلاش می‌کردند با روش‌هایی چون موازی‌کاری یا استفاده از تاکتیک‌های مختلف سیاسی نمایندگان را تابع تصمیمات خود کنند که در نهایت خوشایند مجلس واقع نشد. دولت تدبیر و امید هنوز هم این امکان را دارد که از فرصت سوءرفتار احمدی‌نژاد نسبت به مجلس در جهت ارتقای روابط خود با مجلس استفاده کند.هر چه فضا به سمت تعامل حرکت کند به سود همه خواهد بود.در این زمینه نباید از نقش پررنگی که رئیس مجلس می‌تواند ایفا کند نیز به سادگی گذشت”.
مطهری هم به روحانی چنین توصیه می کند: “نطق رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد به سجادی در رای برخی از نمایندگان موثر بود. البته به نظر من نباید این طور باشد. رئیس جمهور چند انتقاد به روش مجلس مطرح کرد که انتقادهای تندی هم نبود. نباید این انتقادات موجب رای عدم اعتماد برخی نمایندگان به وزیر پیشنهادی می شد به طوری که فقط دو رای کم داشت. البته معتقدم روحانی هم نباید این انتقادات را خصوصا در آن جلسه مطرح می کرد. به طور کلی باید از کنار برخی بد رفتاری ها بگذرند تا روش آقای احمدی نژاد تداعی نشود”.
محمود گودرزی چهارمیم وزیر معرفی شده از سوی دولت حسن روحانی برای وزارت ورزش و جوانان است. وزیر پیشنهادی اول محمود سلطانی فر بود که به دلیل وابستگی به ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. وزیر پیشنهادی دوم به نام صالحی امیری نیز با نطق الیاس نادران در خصوص رفتارهای وی در زمان مدیرکلی اطلاعات خوزستان از پیوستن به کابینه باز ماند و هفته گذشته نصرالله سجادی نیز، آنطور که به نظر می رسد به نشانه انتقاد به نطق حسن روحانی رای نیاورد.
هم اکنون محمد شریعتمداری، معاون اجرایی حسن روحانی سرپرست و.زارت ورزش و جوانان است اما مخالفان معتقدند که با پایان یافتن مهلت سرپرستی، احکام صادره از سوی او غیر قانونی است و نیاز به حکم حکومتی یا انتخاب وزیر دارد.