ملت از حقش دفاع می کند

نویسنده
شیرین کریمی

» واکنش احمدی ن‍ژاد به تحریم ها و تهدیدها

در حالی که اعمال تحریم ها علیه نفت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی، تاثیر چشمگیری بر اقتصاد کشور گذاشته، احمدی نژاد از قول “ملت” گفته ایرانیان خودشان از حق خود دفاع می کنند و تحریم ها را “ بی اثر” خوانده است. همزمان وی معاون اول خود را به عراق فرستاده تا این کشور سیاست های نفتی عربستان را تکرار نکند.این در شرایطی ست که در ادامه تنش ها بین جمهوری اسلامی و دیگر کشورها، وزارت دفاع ایالات متحده یک ناوبر دیگر به خلیج فارس اعزام کرده است تا با عبور از تنگه هرمز “پیامی مستقیم” به حاکمیت جمهوری اسلامی دهد.

“تحریم‌ها اثری بر ملت ایران نخواهد داشت.” در آشفته بازار اقتصاد ایران، محمود احمدی نژاد روز شنبه روبروی دوربین تلویزیون “تلویزای مکزیک نشست تاهمانند دیگر سران حاکمیت از مقاومت جامعه در برابر تحریم های اقتصادی جامعه بین المللی علیه جمهوری اسلامی سخن به میان آورد. او گفت: “تحریم‌های ناعادلانه سلطه‌گران علیه جمهوری اسلامی ایران اثری بر ملت ایران نداشته و نخواهد داشت.”

این اظهارات در حالی مطرح می شود که اواخر ماه آذر رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی برای توصیف شرایط دشوار کشور در صورت ادامه این تحریم ها گفته بود: “باید پیش بینی آن را داشته باشیم که اگر این تحریم ها روی داد بتوانیم یکی دو سال یا بیشتر کشور را حفظ کنیم؛ انگار در شعب ابی طالب هستیم.

گرچه حالا کار سخت تر نیز به نظر می رسد؛اتحادیه اروپا دومین مشتری نفت ایران کم کم دارد به زمزمه های تحریم بخش انرژی جمهوری اسلامی جامعه عمل می پوشاند. هفته گذشته آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه گفته بود وزرای خارجه اتحادیه اروپا احتمالا امروز (دوشنبه) به توافق نهایی در مورد تحریم خرید نفت از دولت محمود احمدی نژاد و انسداد دارایی‌های بانک مرکزی این کشوردست خواهند یافت؛ توافقی که از هم اکنون شرایط بازار داخلی را ملتهب تر کرده و قیمت دلار را به بالاتر از 2000 تومان و سکه را فراتر از یک میلیون تومان رسانده است.

 

ملت از خود دفاع می کند

با این همه احمدی نژاد که در دو سال گذشته بارهاتوسط معترضین جنبش سبز به “عدم مشروعیت” قانونی و “سرقت رای” متهم شده است، می گوید “ملت” از حق خودش دفاع خواهد کرد. او در مصاحبه اخیر خود صراحتا ایالات متحده را مخاطب قرار داد و پاسخ جمهوری اسلامی به تنش های اخیر میان تهران و واشنگتن را چنین بازخوانی کرد :” تاریخ هم نشان داده است کسانی که قصد تجاوز به ایران را داشته‌اند ناکام مانده و از اقدامات خود پشیمان شدند؛ البته اگر دولت آمریکا یا هر کس دیگری بخواهد به ایران تجاوز کند و حق ملت ایران را تضییع نماید ملت ما متناسب با آن از خودش دفاع خواهد کرد.”

جمهوری اسلامی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متهم به تلاش به فعالیت های غیر صلح آمیز اتمی است؛ اتهامی که جمهوری اسلامی آن را رد می کند. با این حال شورای امنیت تاکنون چهار بار با تصویب قطعنامه های تنبیهی، تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه چهره های حقوقی و حقیقی وابسته به حکومت وضع کرده است. همزمان ایالات متحده و اسرائیل گفته اند برای متوقف کردن تهران، گزینه نظامی را نیز روی میز قرار داده اند.

اما محمود احمدی نژاد در پاسخ به تهدیدهایی که به ویژه از پاییز امسال اوج گرفته، می گوید بر این باور است که در آمریکا “عقلایی” وجود دارند که از “اقدامات جنون آمیز عده‌ای” جلوگیری کنند.

او در گفتگو با شبکه تلویزیونی مکزیکی از تبدیل پرونده هسته ای جمهوری اسلامی به یک “ موضوع کاملا سیاسی” هم سخن گفته و افزوده است: “بر همگان روشن است که آمریکا و متحدین وی به دنبال بهانه‌ای برای جلوگیری از پیشرفت ملت ایران هستند، چرا که آنها قصد دارند به طور کامل بر خاورمیانه مسلط شده و رژیم صهیونیستی را تثبیت کنند و ایران را مانع این گونه اهداف خود می‌دانند.”

 

اعزام ناو هواپیما بر با پیامی مستقیم

گفتنی است از اوایل ماه گذشته همزمان با آغاز رزمایش ولایت 90 و تهدید سران نظامی و سیاسی حاکمیت به بستن تنگه هرمز در صورت تحریم نفتی ایران، تنش ها میان طرفین دعوا به بالاترین سطح در شش ساله گذشته رسیده است.

دو روز پیش لئون پانه تا که در میان جمع کثیری از خدمه ناو هواپیما بر “یو اس اس اینترپرایز” سخنرانی می کرد از اعزام این ناو به خلیج فارس خبر داد؛ ناوی که قرار است از تنگه هرمز نیز عبور کند تا به گفته وزیر دفاع ایالات متحده “پیامی مستقیم به ایران ” باشد. وی صراحتا “تنش با ایران” را دلیلی دانسته مبنی بر اینکه “ناوهای عظیم ” تا چه اندازه برای امنیت ملی آمریکا مهم هستند.

این ناو پس از آن اعزام می شود که دی ماه گذشته سرلشکر عطاء الله صالحی در پایان رزمایش ارتش در شرق تنگه هرمز “توصیه و هشدار” خود خطاب به ناو “جان سی استنیس” را چنین مطرح کرده بود: “این ناو به منطقه سابق خود در خلیج فارس برنگردد چرا که ما عادت نداریم تذکر را تکرار کنیم و فقط یک بار تذکر می دهیم.”

این ناو هواپیمابر غول آسای سیصد متری ماه پیش از تنگه هرمز گذر کرد تا برای ماموریت حمایت از نیروهای ناتو در افغانستان به سمت شرق برود. جان سی استنیس” قرار است در ماه مارس ( اسفند یا فروردین) به خلیج فارس باز گردد و به ناو “یو اس اس اینترپرایز” بپیوندد.

 

فرانسه: فرصت رو به پایان است

تهدیدات سران نظامی جمهوری اسلامی – همزمان در سپاه و ارتش- علیه منافع غرب فضا را چنان ملتهب کرده است که نیکولا سارکوزی هم برای چندمین در ماه های اخیر بار دیگر نسبت به درگیری نظامی هشدار داد. رئیس جمهور فرانسه، در جمع دیپلمات های این کشور در پاریس از “ فرصت رو به پایان” برای پرهیز از اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی سخن گفته اما تصریح کرده است: “به همین دلیل فرانسه نهایت تلاش خود را خواهد کرد تا از مداخله نظامی جلوگیری کند.”

سارکوزی در عین حال خواستار افزایش تحریم ها علیه تهران شده؛ خواسته ای که رامین مهمانپرست آن را بی پاسخ نگذاشته است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی گفته است: “سارکوزی راه های دیگری به غیر از صلح و امنیت پایدار و عادلانه در منطقه حساس خاورمیانه و خلیج فارس را دنبال می کند.”

سخنگوی وزارت خارجه معتقد است فرانسه قطعاً راه به جایی نخواهد برد.

فرانسه همزمان چین و روسیه دو قدرت جهانی را که در شورای امنیت از حق وتو برخوردار هستند تشویق کرده تا با حمایت از تحریمها علیه ایران “به تضمین صلح در جهان کمک کنند.

روسیه هفته گذشته به طور صریح مخالفت خود با تحریم های نفتی علیه جمهوری اسلامی را اعلام کرد. سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور می پندارد تحریم هایی جدید قصد فلج کردن اقتصاد جمهوری اسلامی را دارد. وی انگیزه غرب را چنین توصیف کرده است: “مردم علیه حکومت جمهوری اسلامی دست به شورش بزنند.”

روسیه البته در میان 9 مشتری اصلی نفت ایران قرار ندارد و ناظران می گویند مخالفتش با تحریم نفتی جمهوری اسلامی اهداف دیگری را مد نظر دارد.چین، اتحادیه اروپا، ژاپن، هند، کره جنوبی، ترکیه، آفریقای جنوبی، سریلانکا و تایوان اصلی ترین خریداران نفت ایران به شمار می آیند.

پیشتر سردار رستم قاسمی که تابستان امسال از قرارگاه خاتم سپاه به وزارت نفت نقل مکان کرده است در یک کنفرانس خبری گفته بود: “نبود ایران به عنوان یکی از کشورهای عمده تولید کننده نفت، بازار جهانی را به هم می‌ریزد”.

 

عربستان و شیر فلکه ها

از سوی دیگر علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی گفته آل سعود آماده است در صورت تحریم نفتی ایران، ظرف چند روز جای خالی آن را در بازار پر کند. ناظران می گویند وی با گفتن این جمله که “تنها کافی است شیرفلکه ها( نفتی) را باز کنیم” گام بزرگی در رفع نگرانی های غرب و تشویق آن ها به تحریم نفت جمهوری اسلامی برداشته است.

 

رحیمی در عراق

در همین حال، محمود احمدی نژاد معاون اول خود را به عراق فرستاده است تا به دیدار عبدالکریم اللعیبی وزیر نفت این کشور بشتابد. تحلیل گران می گویند جمهوری اسلامی نگران است همسایه غربی ایران نیز به مواضع نفتی عربستان سعودی نزدیک شود و پشت وزارت نفت جمهوری اسلامی را خالی کند. محمدرضا رحیمی دیروز در دیدار با اللعیبی گفته است دو کشور باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا در حوزه نفت، انرژی و همکاری‌های مشترک درباره تأمین امنیت منطقه، ایران و عراق به کشورهای “آسیب‌ناپذیر” منطقه و جهان تبدیل شوند.

وی که از تحریم نفت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی به عنوان راه انداختن “بازی جدید” در برابر تهران یاد کرده، با تکرار مواضع رئیس دولت مستقر گفته است: “روشن است که ما در برابر این زیاده‌خواهی‌ها و ظلم و تجاوز مستکبران ایستادگی خواهیم کرد.”