عرب ها از ایران اتمی می ترسند

نویسنده

» مقاله ای از میامی هرالد

فریدا قیتیس

 

یکی از رازهای گشوده شده درباره برنامه هسته‌ ای ایران، این است که همسایگان عرب این کشور بیش از بقیه از بمب ایرانی می‌ ترسند.

سال‌هاست که رهبران کشورهای عرب به مهمانان خارجیشان می‌گویند که نمی‌توانند ایران مسلح به سلاح هسته‌ای را بپذیرند، چرا که برای آنها و منطقه فاجعه بار خواهد بود. در جلوی انظار اما آنها همیشه با واژه‌های آشتی جویانه‌ صحبت می‌کنند؛ می گویند که مایل به مذاکره‌ اند و به ایران تلگراف می‌زنند که فقط یک راه حل مسالمت آمیز مورد نظر آنهاست. اکنون نگرانی اعراب از برخورد آینده‌ شان با ایران اتمی  به نحو فزاینده‌ ای افزایش یافته است.

سفیر امارات متحده عربی، در یک چرخش چشمگیر از سناریوی دیپلماتیک کشورهای عربی، در انظار عمومی و در برابر میکروفون به واشنگتن گفت که دولت او از ایالات متحده می‌خواهد که برای متوقف کردن ایران از زور استفاده کند.

یوسف العتیبه، سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن در فستیوال ایده‌های اسپن، تصدیق کرد که حمله آمریکا موجب بروز شورش‌ ها و اعتراض‌ ها در ایران خواهد شد. اما وی در ادامه افزود: اگر از من بپرسید که بین این وضعیت و زندگی در کنار ایران هسته‌ای، کدام را ترجیح می ‌دهم، پاسخ من هنوز همان است که گفتم: «ما نمی ‌توانیم در کنار ایران هسته‌ ای زندگی کنیم.»

العتیبه که کشورش کمتر از 100 مایل با سواحل ایران فاصله دارد، گفت که ایران برای امارات متحده عربی خطر بزرگ‌ تری است تا برای ایالات متحده آمریکا. وی گفت اگر کشورهای عرب منطقه، اطمینان کافی از رودرویی آمریکا با ایران نداشته باشند، به تدریج به سمت ایران حرکت خواهند کرد.

العتیبه در سخنان خود، زیرکانه، بخش دیگری از سناریوی سنتی اعراب را که اسرائیل را هم یک خطر می ‌شناسد، نادیده گرفته و می ‌گوید: هیچ خطر دیگری وجود ندارد، هیچ کشور دیگری در منطقه نیست که خطری برای امارات متحده عربی به شمار آید.

به گفته العتیبه، فکر مهار کردن ایران او را عصبی می ‌کند. او ادامه می ‌دهد: اگر رفتار ایران اکنون قابل کنترل نباشد، چرا باید فکر کنیم بعد از اینکه آنها به سلاح اتمی دست یافتند، ما در مهار کردن آنها بیشتر موفق خواهیم بود؟

هیچ کس تاکنون به صراحت العتیبه حرف نزده بود اگرچه پیش‌ تر حرف‌هایی در لفافه در این مورد شنیده بودیم.

هنگامی که وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در ماه فوریه از واشنگتن دیدار کرد، در سخنانش، از روند دیپلماتیک در مورد ایران حمایت کرد. اما وی هشدار داد که تاریخ نشان می ‌دهد که اگر اسلحه‌ ای در خاورمیانه معرفی شد، حتما مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به گفته وی تحریم، رویکردی بلند مدت است و “ما به راه حل فوری نیاز داریم تا راه حل تدریجی.”

وزارت امور خارجه امارات متحده عربی، سخنان العتیبه را تکذیب کرد و گفت که این حرف‌ها، غیر دقیق و خارج از زمینه نقل شدند اما واقعیت این است که حرف‌های آقای سفیر ضبط شده و قابل شنیدن است. واکنش ایران به این سخنان خشمگینانه بود. ایران هشدار داد که پاسخ «دندان شکنی» به امارات خواهد داد.

یکی ازمواردی که برای آن تکذیبیه عجیبی منتشر شد، زمانی بود که در ماه گذشته روزنامه تایمز لندن افشا کرد که عربستان سعودی به جنگنده‌های اسرائیلی اجازه داده از کریدور هوایی این کشور برای حمله به ایران استفاده کنند. البته سعودی‌ها باید، فراهم کردن تسهیلات برای حمله به خاک یک ملت مسلمان دیگر را انکار می کردند.

با این حال، اکنون، این باور که ایران، رقیب تاریخی اعراب، بیش از هر کشور دیگری خطری برای اعراب به شمار می ‌رود، باوری فراگیر شده است.

عیده القرنی روحانی مشهور عربستان سعودی در یادداشتی با عنوان « آه عرب‌ ها، ایرانی ‌ها دارند می‌آیند»، نوشت که غرب نمی تواند جلوی دستیابی ایران به سلاح‌ اتمی را بگیرد، سلاحی که ایران آنها را در نهایت به سمت اعراب نشانه خواهد گرفته نه اسرائیلی ها.

در نخستین روزهای انقلاب، جمهوری اسلامی، به دشمنی میان اعراب و ایرانیان دامن زد و از مردم کشورهای عربی خواست که علیه حاکمانشان شورش کنند. 30 سال قبل، آیت‌الله خمینی گفت: “مکه اکنون در دست یک مشت کافر است” و عربستان سعودی نیز در پاسخ گفت که ایران در دست “یک مشت فاسد و دزد است که سلاخ خانه به راه انداخته‌ اند.”

کم کم تنش میان رهبران عرب و ایران افزایش می یابد، اما ایران خیلی جسور و مطمئن به نظر می آید  درحالی که اعراب، آشفته به نظر می ‌رسند.

یک روزنامه کویتی افشا کرد که مقامات دولت کویت، حلقه جاسوسی ایران را در کویت کشف کرده‌ اند. اما برای آرام کردن وضعیت، دولت خبر رسانی در این مورد را ممنوع کرد. عبدالرحمان الراشد، نویسنده سرشناس عرب در روزنامه الشرق ‌الاوسط نوشت: اوباما و امتناعش از به کارگیری قوه قهریه به روش درست، همه و نه فقط ایران را متقاعد کرد که هیچ چیز نمی تواند برنامه هسته‌ ای ایران را متوقف کند.

زمان برای استراتژی اوباما و نتیج ه‌گیری او به شدت تنگ ‌تر و خطرناک‌ ترین منطقه جهان روز به روز بی ثبات‌ تر می ‌شود.

 

میامی هرالد، 20 ژوئیه