زندانیان بین سلول ها و زندان ها جا به جا می شوند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» وضعیت دشوار دانشجویان زندانی

وضعیت دشوار دانشجویان زندانی در روزهای اخیر، نگرانی بسیاری از فعالان و نهادهای حقوق بشری را برانگیخته است؛موضوعی که در کنفرانس حقوق بشر در ژنو نیز خود را نشان داد و اعتراضات زیادی را برانگیخت.

در هفته گذشته، هم زمان با آزادی عده ای از فعالان دانشجویی، خبر آزادی سلمان سیما، عضو کمیته سیاسی سازمان ادوار و از فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد نیز اعلام شد. قرار بود سلمان سیما با سپردن وثیقه از زندان آزاد شود اما این امر هنوز عملی نشده است. بعضی از خبرگزاری ها، علت آزاد نشدن سلمان سیما را عدم موافقت بازپرس با آزادی وی اعلام کرده اند.

در آخرین خبرهای رسیده، اعلام شده که سلمان سیما، به بند 350 زندان اوین منتقل شده است. هنوز علل انتقال سلمان سیما به این بند هم مشخص نشده است.

سلمان سیما، از فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد، از روز 23 آبان در بازداشت به سر می برد و آن گونه که اعلام شده در این مدت تحت شکنجه قرار داشته است.

 

وضعیت نامناسب مهدیه گلرو

خانواده مهدیه گلرو، دانشجوی محروم از تحصیل بازداشتی، بعد از ملاقات با وی از بیماری و ضعف جسمانی شدید او خبر دادند. به گفته خانواده این فعال دانشجویی، وی که ماه گذشته به عفونت شدید روده مبتلا شده بود، به آنفولانزا دچار شده و بیش از ۱۲ کیلو کاهش وزن داشته است.

گلرو گفته مسئول بهداری برای دیدن او به اتاق‌شان آمده است و با بیان اینکه حال وی اورژانسی نیست، از بردن او به بهداری خودداری کرده است. گلرو در حال حاضر در اتاقی کوچک به همراه ۲۷ نفر دیگر نگهداری می‌شود که شرایط تغذیه و گرمایش آنان بسیار نامناسب است.

مهدیه گلرو به همراه همسرش وحید لعلی‌پور، از تاریخ دوازدهم آذر ماه در بازداشت به سرمی‌برد.پیش از این، بازجویان شرط آزادی همسر مهدیه گلرو را همکاری وی با بازجویان اعلام کرده بودند.

 

سورنا هاشمی و علی رضا فیروزی در سلول انفرادی

علیرغم دستور دادستان تهران مبنی بر انتقال علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی به بند عمومی، این دو دانشجو همچنان در سلول‌های انفرادی زندان اوین هستند. هفته‌ی گذشته دادستان تهران بعد از اعلام اینکه علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی در زندان اوین هستند، دستور انتقال این دو دانشجوی زندانی به بند عمومی زندان اوین را داد. با این وجود و بعد از گذشت یک هفته از این دستور هنوز این دو دانشجو به بند عمومی زندان اوین منتقل نشده‌اند. خانواده‌های این دو فعال دانشجویی به علت قطع تلفن‌های زندان اوین تصور می‌کردند که دستور جعفری دولت‌آبادی اجرا شده و به خاطر این قطع ارتباط تلفنی فرزندان‌شان تماسی نگرفته‌اند. اما با برقراری مجدد ارتباط تلفنی از صبح دیروز در زندان اوین، خانواده‌ی فیروزی و هاشمی از عدم این انتقال مطلع شدند.

به گزارش بامداد خبر، خانواده‌ علیرضا فیروزی با مراجعه به دادستانی تهران، خواستار رسیدگی به پرونده‌ی این دانشجویان شدند، اما به دلائل نامعلوم اجازه‌ی دیدار با دادستان را پیدا نکردند و این دیدار به چهارشنبه موکول شده است.

 لازم به یادآوری است که علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی از روز ۱۲ دی ماه در راه سفر به شهر ارومیه ناپدید شده بودند و تا هفته‌ گذشته هیچ خبری از آنان نبود. مراجعات مستمر خانواده‌ این دو به زندان اوین و دادگاه انقلاب ثمری نداشت و مسئولان زندان اوین و دادگاه انقلاب از وجود این دانشجویان اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند. سرانجام بعد از گذشت ۵۰ روز دادستان تهران از بازداشت این دو دانشجو در زندان اوین خبر داد. این در حالی است که هم‌چنان خانواده‌ این دو با فرزندان‌شان نه ملاقاتی داشته‌اند نه امکان ارتباط تلفنی برای آنان به وجود آمده است.طبق اطلاعات به دست آمده به خبرگار رهانا، علیرضا فیروزی در بند ۲۴۰ زندان اوین است.