دومین روحانی اهل سنت ترور شد

نویسنده

سامناک آقایی

چند روز بعد از ترورابوبکر تینا، روحانی اهل سنت و امام جماعت یکی از مساجد مهاباد توسط افراد مسلح ناشناس، ابوبکر قادریانی یکی دیگر از روحانیون اهل سنت در شهرستان پیرانشهر نیز به ضرب گلوله از پای درآمد. همزمان منابع محلی کردستان از احضار امام جماعت یکی از مساجد اهل سنت در شهرستان سردشت به وزارت اطلاعات این شهرستان خبر دادند.

بر اساس خبرهای منتشره دو روز بعد از عید فطر، ابوبکر قادریانی، روحانی اهل سنت و امام جماعت یکی از مساجد شهرستان پیرانشهر، در مقابل منزل خود به ضرب گلوله دو شخص ناشناس ترور شد. به نوشته این منابع ابوبکر قادریانی از فعالین مذهبی بود که با مجوز مراجع صلاحیت دار به تدریس مسائل مذهبی ویژه اهل سنت در این شهرستان اشتغال داشت؛او پیش از این چندین بار توسط دادگستری شهرستان مهاباد احضار شده بود.

احضار این روحانی ترور شده به دادگستری موجب بروز اختلاف بین این روحانی با دادگستری مهاباد شده بود؛چرا که مقامات دادگستری به دلایل احضار وی اشاره ای نکرده بودند.

در ارتباط با ترور این روحانی اهل سنت هنوز هیچ یک از مقامات محلی پیرانشهر اظهار نظری نکرده اند. همچنین تاکنون هیچ شخص و یا گروهی مسئولیت ترور وی را به عهده نگرفته است. منابع آگاه درخصوص وضعیت این شهر کوچک مرزی و واکنش مردم به ترور این روحانی می گویند:اگر چه مردم این شهر و روحانیون اهل سنت تاکنون هیچ واکنشی از خود نشان نداده اند، اما وضعیت شهر در سه روز گذشته ملتهب بوده و نیروهای دولتی در سطح شهر، به ویژه در اطراف مسجد جامع این شهر در حالت نیمه آماده باش اوضاع را تحت نظر گرفته اند.

برخی دیگر از اخبار حاکی از آن است که همزمان با ترور این روحانی اهل سنت در پیرانشهر، وزارت اطلاعات در شهرستان سردشت یکی از روحانیون این شهرستان را به دلیل اینکه روز سه شنبه را روز عید فطر اعلام کرده بود، احضار کرده و به وی هشدار داده است.

برخی شنیده ها و اخبار تائید نشده حاکی ازآن است که در هفته آخر ماه رمضان بسیاری از روحانیون سرشناس اهل سنت در مناطق کردنشین، در اقدامی کم سابقه و به دلایلی نامشخص از سوی یک گروه ناشناس تهدید به مرگ شده بودند.

تاکنون هیچ شخص و یا گروهی مسئولیت ترور این دو روحانی اهل سنت درکردستان را برعهده نگرفته اما دو روز بعد از ترور روحانی مهابادی یک منبع آگاه به نقل از فرمانداری این شهر خبر از دستگیری چهارتن به ظن دست داشتن درترور وی داد. اما پس از آن مقامات محلی و استانی در قبال این دو حادثه تروریستی سکوت کامل اختیار کرده اند.