شبکه اجتماعی، راه دور زدن سانسور

ای بی سی نیوز
ای بی سی نیوز

» گزارش ای‌بی‌سی نیوز از ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها

ایران تصویر زنان ایرانی استرالیایی حاضر در میان هواداران فوتبال در جام ملت‌های آسیا را به خاطر پوشش نامناسب سانسور می‌کند. در ایران زنان اجازه حضور در مسابقات فوتبال را ندارند تا به این ترتیب از اختلاط زنان و مردان در میان جمعیت جلوگیری شود.

طلیعه، روزنامه‌نگار ایرانی استرالیایی، در کشور خود علاقه زیادی به رفتن و دیدن بازی فوتبال نداشته، تا این‌که فهمید این کار ممنوع است. او به ای‌بی‌سی می‌گوید: “وقتی از رسیدن به چیزی منع می‌شوید، بیشتر دلتان می‌خواهد آنرا داشته باشید.” اولین تجربه او از استادیوم فوتبال مختلط، بازی هفته پیش بین ایران و قطر بود. می‌گوید: “دیدن شادی مردم خیلی خوب بود و همچنین جامعه ایرانی اینجا در استرالیا خیلی متفرق هستند. اما در این رویداد می‌توانستید اتحاد این جامعه را ببینید. برای همین خیلی خوب بود.”

ایران مدت‌هاست از حضور زنان در استادیوم‌ها، خصوصا فوتبال، جلوگیری می‌کند. گیسو نیا، معاون کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید، وزارت ورزش و جوانان به این نتیجه رسیده که “حضور مختلط در رویدادهای ورزشی غیراسلامی است و نظم جامعه را بر هم می‌زند.”

خانم نیا گفت: “یک توجیه دیگر این است که این موضوع زنان را در معرض رفتار حتاکانه هواداران مرد قرار می‌دهد.”

رژیم ایران تلاش بسیاری می‌کند تا تصویر زنان ایرانی استرالیایی را از تلویزیون خود پخش نکند.

وحید، از ایرانیان مقیم استرالیا می‌گوید؛ در بازی‌های جام جهانی برزیل، وقتی دوربین روی زنان تماشاچی می‌رفت، تلویزیون ایران جمعیت بازی رئال مادرید را نشان می‌داد. او می‌گوید: “آنقدر خوب این کار را می‌کنند که بیشتر وقت‌ها مردم متوجه نمی‌شوند. پس از ۲۰ سال مردم ایران فهمیده‌اند چه اتفاقی می‌افتد. همه می‌دانند و می‌خندند. عادت کرده‌اند.”

اما حالا از طریق رسانه‌های اجتماعی، تصاویر سانسورنشده به دست زنان ایران می‌رسد.

خانم نیا می‌گوید، زنان ایران تاسف می‌خورند که چرا آزادی زنان کشورهای دیگر را ندارند. وی می‌گوید: “[رسانه‌های اجتماعی] کار را برای مقامات ایران سخت کرده… می‌توانید به اینستاگرام بروید و به صفحه #teammelli بروید و تصاویر سلفی بسیاری از هواداران از جمله زنان را ببینید. آن‌ها روی صورتشان پرچم ایران را رنگ کرده‌اند، ساپورت‌هایی با رنگ پرچم ایران پوشیده‌اند و از پرچم برای خود لباس درست کرده‌اند. در استادیوم هستند و حسی از چیزی ممنوعه را ایجاد می‌کنند. اینکه شما نمی‌توانید به استادیوم بروید و این واقعا خیلی به چشم می‌آید.”

بسیاری از زنان ایرانی تلاش کرده‌اند برای تماشای بازی‌ها به استادیوم بروند، اما تبعات آن می‌تواند شدید باشد.

سال گذشته غنچه قوامی ایرانی - بریتانیایی، به خاطر اعتراض مسالمت‌آمیز علیه ممنوعیت حضور زنان در مسابقات والیبال زندانی شد.

خانم نیا می‌گوید، با این‌که همه مقامات ایرانی مخالف حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیستند، اما این اعتراضات نتوانسته نظر مقامات را تغییر دهد. “بعضی از نمایندگان مجلس احساس می‌کنند زنان نیز باید بخشی از این جریان باشند، اما اجازه نمی‌دهند. بحث‌های زیادی در این زمینه پا بگیرد. متاسفانه در شرایطی نیستیم که زنان اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را داشته باشند.”

منبع: ای بی سی نیوز -  23 ژانویه 2015