لیلاز:برنده اصلی در مذاکرات ایران است

نویسنده

سعید لیلاز درباره اظهارنظر اخیر وزیر خارجه کشورمان مبنی بر این که ۱+۵ مثل سال ۲۰۰۵ فرصت را از دست ندهد، گفته محمد جواد ظریف را صحیح دانست و گفت: «تا قبل از انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور زمان به سود غرب و زیان ایران بود. هم‌چنین معتقدم آقای ظریف تحول در مواضع و موقعیت‌هایی که در ایران پدید آمده است را بازتاب می‌دهند. »

وی با بیان این که شرایط در ایران در حوزه‌های مختلف به سرعت در حال بهبود است و موفق شدیم آن چه به دروغ، به جامعه جهانی تعریف می‌شد را بشکنیم، افزود: «هرگز، هرگز، هرگز اجماع جامعه جهانی دیگری در مورد ایران تکرار نخواهد شد. کشورها و دولت‌ها تا زمانی که خودشان نخواهند، نمی‌تواند اجماع جهانی علیه‌شان صورت گیرد. »

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت:« قبول ندارم توانایی دفاعی ایران موضوع مذاکره هسته‌ای قرار گیرد و یا موضوع حقوق بشر در مذاکرات وارد شود. دولت نباید بر سر مسائل غیرهسته‌ای وارد بحث با غرب شود. »

لیلاز تصریح کرد: «از بدیهیات است که دو طرف خواسته‌های حداکثری دارند و سعی دارند در مذاکرات به حداکثر آن دست یابند. خطوط کلی یک مصالحه شرافتمندانه تا جایی که از شواهد متوجه می‌شوم صورت گرفته است و به نظر من برنده اصلی ایران بوده است، چون اجماع بین‌المللی را با تحریم‌ها یا بدون تحریم‌ها شکستیم. »

ادامه خبر در ایسنا