به نام جنبش سبز با چماق بسیج

نویسنده
نازنین کامدار

» تشنج در امیر کبیر

ابراز خشنودی دانشجویان هوادار جنبش سبز از انتصاب احمد معتمدی، وزیر ارتباطات دولت اصلاحات و یکی از نزدیکان به میرحسین موسوی به سرپرستی دانشگاه امیر کبیر موجب شد تا طیف اعتدال گرا و راستگرا، این دانشجویان را به “افراط گری” متهم و در اخبار مشابهی با عنوان “تنش و درگیری در مراسم معارفه رئیس دانشگاه امیر کبیر”، ادعا کنند که این دانشجویان قصد بر هم زدن مراسم را داشته اند؛مراسمی که طی آن درگیری هایی رخ داده و از جمله یکی از استادان زخمی شده است.

این ادعا در حالی هم در خبرگزاری راستگرای مهر و روزنامه اعتماد، هوادار دولت مطرح شده که روزنامه شرق به نقل از چند فعال دانشجویی، دلایل بر هم خوردن نظم در زمان برپایی مراسم را تراکم شدید جمعیت و تلاش عوامل بسیج برای متشنج کردن مراسم دانسته است. مهر و اعتماد گزارش خود را بر اساس گفته های فردی به نام “محمدحسین قائدشرف”دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر(طیف شیراز و نزدیک به بسیج دانشجویی) تنظیم کرده و به نقل از وی نوشته اند: “اتفاقی که افتاد این بود که در ورودی ساختمان فارابی توسط تعدادی از دانشجویان شکسته شد البته این اتفاق دو سال پیش نیز افتاده بود و در دفتر ریاست نیز توسط این دانشجونماها شکسته شده بود. متاسفانه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر یک تعداد دانشجوی محدود حضور دارند که اگر کارنامه درسی آنها هم بررسی شود بد نیست. این افراد از هر فضایی برای برهم‌زدن نظم دانشگاه استفاده می‌کنند و برای آنها فرقی نمی‌کند چه فضایی باشد، تغییر ریاست یک بهانه بود”.

ادعاهای مطرح شده در اعتماد و مهر مبنی بر برهم زدن مراسم از سوی “دانشجونماها” در حالی بود که روزنامه شرق معتقد است: “اظهارات دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تنها یک روی سکه این مراسم بود. زیرا بخش دیگری از دانشجویان، روایت دیگری از این مراسم داشتند”.

این روزنامه، به نقل از یکی از شاهدان عینی در این مراسم و از دانشجویان مدافع ریاست احمد معتمدی در دانشگاه امیرکبیر می نویسد: “دانشگاه امیرکبیر دارای سالن‌های اجتماع بسیار بزرگ و متنوعی است اما متاسفانه مسوولان سابق دانشگاه امیرکبیر به عمد این مراسم را در یکی از کوچک‌ترین سالن‌های دانشگاه برگزار کردند چراکه به نظر می‌رسید تمایلی به حضور دانشجویان در این مراسم نداشتند”.

او افزوده است: “به دلیل کوچک‌بودن سالن، بخش زیادی از دانشجویان پشت درهای بسته ماندند که تجمع و فشار جمعیت باعث شکسته‌شدن درهای دانشگاه شد. اما نکته حایز اهمیت برای ما این بود که حراست دانشگاه دخالتی و برخوردی با دانشجویان نکرد و بعد‌ها متوجه شدیم دکتر معتمدی مانع برخورد حراست با دانشجویان شده است. حضور دانشجویان مخالف آقای معتمدی در این جلسه برای بسیاری از دانشجویان بسیار امیدبخش بود و نشان می‌دهد ایشان تحمل شنیدن صدای مخالفان خود را نیز دارد”.

سها مرتضایی، یک فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم به شرق گفته است: “رییس سابق دانشگاه، ‌با اطلاع از ورود دانشجویان به ساختمان فارابی، محل مراسم را ترک کرده است. به نظر می‌رسد رییس سابق دانشگاه به علت ناتوانی از پاسخگویی به دانشجویان و روبه‌روشدن با آنها مراسم را ترک کرده است. در پایان مراسم، دکتر معتمدی، ‌سرپرست فعلی دانشگاه در جمع دانشجویان منتقد حضور یافت و با دفاع از منش انتقادی دانشجویان، از آزادی آنها برای فعالیت دانشجویی دفاع کرد و در عین حال اعتقاد خود را به حدی از نظارت بر فعالیت‌های دانشجویی بیان کرد”.

در ادعاهای “محمدحسین قائدشرف” که روزنامه اعتماد هم آن را بازتاب داده، آمده بود دانشجویانی که مراسم را به تشنج کشیدند “دانشجونما” بودند و عکس مجید توکلی را حمل می کردند و خواستار آزادی او بودند.

مشابه این ادعا را سایت “خبرنامه دانشجویان ایران” که سایت های راستگرای تندرو محسوب می شود، تکرار کرده و نوشته است: “در مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه امیرکبیر، عده ای به طرفداری از مجید توکلی، به سرپرست منتخب وزیر علوم دولت روحانی توهین کردند. این افراد در حالیکه شعارهایی در حمایت از مجید توکلی سرمی دادند، درب ورودی ساختمان فارابی توسط تعدادی از دانشجویان شکسته شد. اتفاق دو سال پیش نیز افتاده بود و در دفتر ریاست نیز توسط این جریان شکسته شده بود. این افراد که بیش تر از دانشجویان فارغ التحصیل و ترم آخری دانشگاه هستند، نتوانستند دانشجویان را باخود همراه کنند. جریانی که دیروز دانشگاه را به آشوب کشید و مراسم معارفه سرپرست وزارت علوم دولت یازدهم را به حاشیه کشید، پیش از این بارها دانشگاه امیرکبیر را به محل سوء استفاده رسانه های ضد انقلاب بدل کرده است. مجید توکلی که بارها بهانه ی برای تجمعات سیاسی و تخریب در دانشگاه شده است، در سالهای حضورش در دانشگاه بارها و بارها به مقدسات دینی توهین کرده است”.

این سایت که نام خود را از نام سایت فعالان دانشجویی امیر کبیر در سال ۸۸ و پس از بازداشت آنان، کپی برداری کرده، در پایان نوشته است: “به نظر می رسد وزارت علوم دولت روحانی اگر مسیر برخوردهای قانونی با این دسته از افراد را در پیش نگیرد، این جریان افراطی که نقشه «عبور از روحانی» را از همان فردای انتخابات کلید زده اند، به وی و دولتش نیز توهین و بی احترامی کنند. چنانچه دیروز در مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه امیر کبیر این اتفاق افتاد!”

سایت تابناک هم روایت دیگری از ماجرا نقل و تاکید کرده است که “تغییر چند تن ازروسای دانشگاه ها در دولت یازدهم که پیشتر واکنش های تند و تیزی همراه آورده بود، واردفاز جدیدی شده است.”

در باره وقایع رخ داده در مراسم معارفه معتمدی، یک شاهد عینی به روز می گوید: “دانشجویان سبز از رفتن رهایی از دانشگاه و پایان دوران ۸ ساله ریاست او که با بسیاری از سختی ها و مشقت ها همراه بود، به شدت خشنودند و حتی برنامه های متعددی برای استقبال از وی گذاشته بودند. اما متاسفانه طیف انجمن اسلامی و معاونت فرهنگی دانشگاه، طوری برنامه ریزی کرده بودند که ما امکان حضور در مراسم را نداشته باشیم و نتوانیم از آمدن دکتر معتمدی ابراز خشنودی کنیم. به این ترتیب، این عوامل بسیج بودند که با توجه به اختیارات زیادی که در این سال ها در دانشگاه به دست آورده اند، توانستند در سالن حضور پیدا کنند و علیه معتمدی شعار دهند و ادعا کنند که دانشگاه امیرکبیر بار دیگر در اختیار سیاست بازها قرار گرفته است. در حالیکه اگر ما امکان حضور در سالن را می یافتیم، اجازه نمی دادیم صدای بسیج آنقدر رسا شود که مراسم را تحت الشعاع قرار دهد. از این بابت ما طیف محافظه کار انجمن اسلامی و معاونت فرهنگی را مقصر می دانیم”.

احمد معتمدی، در مراسم معارفه خود، از لزوم بازگشت فضای باز به محیط دانشگاه سخن گفته است.

به نوشته ایسنا، وی گفته است: “بنا داریم نشاط و شادابی را به دانشگاه برگردانیم. یکی از معضلات این سال‌ها، نبود نشاط در دانشگاه‌هاست که با کمک دانشگاهیان باید نشاط را به دانشگاه‌ها برگردانیم. با توجه به کاهش نشاط و شادابی در دانشگاه‌ها، مهاجرت و خروج نخبگان طی سال‌های گذشته، چندبرابر شده است. باید با همدلی و همکاری دانشگاهیان نشاط را در محیط دانشگاه بیشتر کنیم. فعالیت‌ها باید انجام شود و در کنار آنها حساسیت‌ها نیز رعایت شود. دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر بسیار باهوش هستند، بنابراین می‌توانند شرایط را درک کنند”.