بمبی که دختر مصری منفجر کرد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» برهنه شدن بلاگرهای ایرانی در حمایت از علیاماجده المهدی

برخی وب سایت‌های نزدیک به اصولگرایان جمهوری اسلامی، اقدام جنجال برانگیز دختر جوان مصری دراعتراض به افراطی گرایی در مصر را “تلاش برای انحراف بیداری اسلامی” توصیف کرده‌اند؛ در برابر دو بلاگر ایرانی در حمایت از انتشار عکس‌های برهنه علیاء ماجده المهدی عکس‌های برهنه خود را در وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی تکثیر کردند.

علیا ماجدة المهدی، دختر جوان مصری با انتشار عکس‌های برهنه خود در وبلاگش تحت عنوان “یادداشت‌های یک دختر انقلاب” یکی از بزرگ‌ترین جنجال‌های مصر بعد از سرنگونی حسنی مبارک را رقم زد؛پس از آن بود که از یک سو زنان اسراییلی در حمایت از وی دست به کار مشابهی زدند، کمپین‌های بیشماری در موافقت با اقدام او در سراسر دنیا راه اندازی شد، و از سوی دیگر در حالیکه تعداد بازدید کنندگان وبلاگ وی به طور ثانیه ای افزایش می یافت،مخالفان این عمل در مقام اعتراض برآمدند و یک نهاد صنفی هم در مصر برای او تقاضای “حد شرعی” کرد.

 

عملی “شجاعانه” یا “الحادی”؟

علیا ماجدة المهدی که دانشجوی “رشته علوم ارتباطات دانشکده امریکایی قاهره” است، در توضیح علت انتشار عکس‌هایش نوشته که این کار را به خاطر دفاع از آزادی بیان و اعتراض به سانسور انجام داده است.

افزایش نفوذ بنیادگرایان و فشار آن‌ها بر زنان از جمله ایجاد محدودیت برای رعایت “حجاب اسلامی” از دیگر دلایلی است که علیا ماجدة المهدی، ۲۰ ساله، در توجیه اقدام خود به آن‌ها اشاره کرده است. او علاوه بر انتشار عکس‌های خود، عکس برهنه‌ یک مرد جوان مصری را هم که گیتاری در دست دارد منتشر کرده که گفته می‌شود متعلق به دوست پسر اوست.

در عکس‌های منتشر شده در وبلاگ “مذکرات ثائره” زن جوانی دیده می‌شود که جز یک جوراب ساق بلند و کفش پوشش دیگری ندارد.

علیا ماجدة المهدی عنوان “هنر برهنه” را برای توضیح این عکس‌ها در وبلاگش برگزیده و اقدام خود را “جنبش آزادی آنلاین” نامیده است. او در مصاحبه با تلویزیون سی ان ان هم گفته است: “این عکس برای من نوعی بیان بودن است. من بدن انسان را بهترین فضای بازنمایی هنری این موضوع می‌بینم.”

او توضیح داده است عکس را شخصاً با استفاده از تایمر دوربین گرفته و رنگ‌های قوی قرمز و مشکی روی وی تاثیر گذار بوده‌اند.

این اولین بار است که زنی در کشورهای عربی به عنوان اعتراض، اقدام به انتشار اسم واقعی و تصاویر برهنه اش در اینترنت می‌کند. بلافاصله بعد از انتشاراین عکس ها، آمار بازدیداز وبلاگ علیا ماجدة المهدی افزایش یافت طوریکه گفته می‌شود این وبلاگ با سه بازدید کننده در ثانیه رکورد بازدید از وبلاگ‌ها و سایت‌های جهان عرب را شکسته است.

در مدت کمتر از چند ساعت، موضوع انتشار عکس‌های برهنه این زن جوان عرب به موضوع اول رسانه‌های مصر و دنیای عرب تبدیل شد؛ شماری اقدام او را “شجاعانه” توصیف و تعدادی دیگر آن را با عنوان “الحاد” تقبیح کرده‌اند.

از جمله به نوشته بی‌بی سی فارسی “شورای عمومی فارغ التحصیلان رشته‌های حقوق و شریعت” بامداد پنجشنبه (۱۷ نوامبر) در بیانیه‌ای از مقام های رسمی مصر تقاضا کرد که علیا ماجدة المهدی و دوست پسر او کریم عامر را به خاطر “تشویق مردم به فسق و فجور و توهین به ادیان” مطابق ماده ۹۸ قانون جزایی مصر، به مجازات برسانند.

در همین راستا عده‌ دیگری از منتقدان با “افراطی و غیرمسئولانه” دانستن این اقدام، گفته‌اند که انتشار این تصاویر به سود جنبش دموکراسی خواهی در مصر نیست و حتی آب ریختن به آسیاب اسلامگرایان محسوب می شود.

در برابر تعدادی از جریان‌های نواندیش جامعه مصر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی جسارت و شهامت علیا را ستوده‌اند؛ اقدامی که در برخی دیگر از کشور‌ها نیز تکرار شده و زنان و دختران جوان تا درج عکس‌های برهنه خود و انتشار آن در فیس بوک و توئیتر از این زن جوان مصری حمایت کرده‌اند؛ هر چند مشخص نیست که این عکس‌ها متعلق به این کاربران هست یا خیر.

 

واکنش‌ها در ایران

در میان کاربران ایرانی اینترنت، دستکم دو بلاگر با انتشار تصاویر برهنه خود از علیا ماجدة المهدی حمایت کرده‌اند.

دادابیس، گرداننده وبلاگ “پابلیک دادا” با انتشار یک عکس برهنه که او را بدون لباس در وان حمام نشان می‌دهد، نوشته است: “من تصمیم گرفتم که با به اشتراک گذاشتن عکس لخت خودم نه تنها از کار این بلاگر حمایت کنم بلکه با ارائه بدن معمولی خود عمل این بلاگر زیبا، جوان و مونث را زیر ذره بین انتقاد قرار بدهم.”

آرش دکلان، نویسنده وبلاگ “خاستگاه آگاهی” نیز با اقدامی مشابه عکسی برهنه از خود را منتشر کرده است. در این عکس یک مرد جوان بدون هیچ پوششی در حالی که یک دست به کمر دارد و یکی از پا‌هایش را روی یک صندلی چوبی است دیده می‌شود. در یک مقایسه اجمالی با عکس پروفایل نویسنده وبلاگ، به نظر می‌رسد که هر دو عکس متعلق به یک نفر است.

 این بلاگر ایرانی که عکس برهنه خود را در پستی با عنوان “علیای مصری نیازی به دفاع ندارد!” منتشر کرده، در بخشی از توضیحات زیر عکس نوشته است: “تمام آنهایی که عمل علیا را کلاً زیر پرسش می‌کشند اشتباه می‌­کنند، اما آنهایی که با علیا مخالفتی ندارند، اما جرأت تکرار عمل او را هم ندارند از نظر اخلاقی فاسد هستند.”

کاربران ایرانی فیس بوک نیز یک صفحه اینترنتی با عنوان “کمپین حمایت ایرانیان از علیا ماجده المهدی دختر آزادی خواه مصری” راه اندازی کرده‌اند که تاکنون نزدیک به ۲۰۰۰ نفر به عضویت آن در آمده‌اند.

همزمان شماری از فعالان حقوق زنان نیز با نوشت یادداشتهایی به مخالفت و موافقت با اقدام این بلاگر ۲۰ ساله مصری کرده‌اند.

مانا نیستانی، کارتونیست ایرانی نیز در طرحی با عنوان “برهنه” که در وبسایت رادیو زمانه منتشر شده، نسبت به اقدام علیا ماجده واکنش نشان داده است. در این طرح دختر جوان برهنه‌ای دیده می‌شود که با دست‌هایش سعی دارد دو طرف دهان یک تمساح که نمادی از حجاب است و تن او را بلعیده، باز کند و بیرون بیاید.

انتشار تصاویر برهنه علیا ماجدة المهدی در میان رسانه‌های داخلی کشور بازتاب چندانی نداشته و جز معدودی از وب سایت‌های حکومتی واکنشی نسبت به این موضوع دیده نمی شود.

در این میان جهان نیوز با انتشار مطلبی با عنوان “اقدام غیراخلاقی دخترمصری که محافل غربی آنرا انقلاب نامیدند” نوشته است: “اقدامات خلاف شرع در کشورهای مسلمانی که به تازگی از چنگ عوامل صهیونیسم و غرب‌‌ رها شده‌اند از جمله راهکارهایی است که حامیان دیکتاتورهای سرنگون شده عرب از آن بهره می‌گیرند تا انقلاب‌های مردمی را در مسیر دلخواه هدایت و ذائقه مردم را به موضوعات سطحی و سست کننده عادت دهند و خود هدایت فرمان را به عهده بگیرند؛ واقعیتی که انقلابیون تاکنون آن را درک کرده‌اند.”

جهان نیوز همچنین حمایت از اقدام زن جوان مصری را تلاش برای “انحراف بیداری اسلامی” توصیف کرده است.