اجماع اصلاح‌طلبان بر سر حسن روحانی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» کرباسچی اعلام کرد:

به نظر می‌رسد که دود سفید در ائتلاف اصلاح‌طلبان بالاخره دیده شده است. غلام‌حسین کرباسچی خبر از آن داده که شورای مشورتی ده نفره، حسن روحانی را به عنوان کاندیدای نهایی برگزیده و محمدرضا عارف نیز گفته است که به تصمیم ائتلاف با محور خاتمی تمکین خواهد کرد.

شورای مشاوران خاتمی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که “ضمن سپاس فراوان از جناب آقای دکتر عارف که شجاعانه و بیدارگرانه در عرصه حضور داشتند و بیانگر مواضع ارزنده اصلاح طلبان بودند و در این موقعیت حساس و به منظور جلوگیری از تفرقه و پراکندگی نیروها، اخلاق و مصلحت جمعی را بر همه چیز دیگر ترجیح می دهند، اعلام می نماید که نامزد واحد ما درعرصه انتخابات جناب آقای دکتر روحانی خواهد بود”.

شورای مشاوران خاتمی متشکل از افرادی چون معصومه ابتکار، عبدالله نوری، مسعود ادیب، جواد اطاعت، مرتضی الویری، جمشید انصاری، مجید انصاری، حمیدرضاجلایی‌پور، اسحاق جهانگیری، علی‌محمد حاضری، نجف‌قلی حبیبی، سید صفدرحسینی، احمدحکیمی‌پور، سیدمحمدرضا خاتمی، هادی خانیکی، محسن رهامی، امین سازگارنژاد، محمد ستاری‌فر، محمد سلامتی، داوود سلیمانی، تقی شامخی، محمد شریعتی ‌دهاقان، علی شکوری‌راد، صالحی، محمد صدر، محمدرضا ظفرقندی، غلامعلی عابدی، رحیم عبادی، فریدون عموزاده‌خلیلی، علی‌محمدغریبانی، محمدتقی فاضل‌میبدی، محمد فاضلی کیا، حسین کاشفی، غلامحسین کرباسچی، مرتضی مبلغ، محمد محمدی‌گرگانی،حسین مرعشی، احمد مسجدجامعی، آذر منصوری، عبدالواحد موسوی‌لاری، عبدالله ناصری، محمدعلی نجفی، محمد نعیمی پور، سعید نورمحمدی، سیدرضا نوروززاده و حسین واله است.

غلام‌حسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران، در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر، گفته است: “شورای 10 نفره مشورتی که آقای خاتمی تشکیل داده بودند اطلاعیه داده است که روحانی را به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان انتخاب کرده اند البته ضمن احترامی که به عارف دارم این اتفاق افتاده و آقای عارف و روحانی نیز گفته اند که تابع نظر بزرگان هستند”. وی نظر این شورا را “ نهایی” دانسته و با اشاره به کناره‌گیری عارف، اضافه کرده که “اگر این اتفاق بیفتد چون مجموعه اصلاح طلبان و نیروهای مرتبط یک کاندیدا خواهند داشت کمک بزرگی برای آقای روحانی خواهد بود. نظر خودم این است که روحانی می تواند در دور اول برنده شود و بر اساس بعضی از نظرسنجی هایی که سراغ داریم رای روحانی بسیار بالاست و احتمالا با کناره گیری عارف این وضعیت بهتر نیز خواهد شد”.

این اتفاق پس از آن رخ داد که خبرگزاری فارس اعلام کردشورای نگهبان قصد دارد صلاحیت حسن روحانی را مجددا مورد بررسی قرار دهد؛ خبری که البته از سوی سخنگوی شورای نگهبان تکذیب شد.

پیش از این قرار بود روز یکشنبه جلسه‌ای با حضور مشاوران خاتمی و هاشمی و همچنین محمدرضا عارف و حسن روحانی تشکیل شود تا بحث ائتلاف میان این دو کاندیدا حل و اصلاح‌طلبان در نهایت با یک نامزد وارد صحنه انتخابات شوند. اتفاقی که البته رخ نداد. در ابتدا قرار بود که این جلسه با حضور 17 نفر که شامل مشاوران خاتمی، هاشمی‌فسنجانی، سیدحسن خمینی و ناطق‌نوری بود، برگزار شود که حسین خمینی و ناطق‌نوری نمایندگان را به جلسه نفرستادند.

طی روزهای بعد هم اختلافاتی میان دو طرف به وجود آمد. فرشید گلزاده، از مشاوران محمدرضا عارف، در این زمینه نوشت که “ بداخلاقی های چند روز گذشته و بخصوص روز شنبه و یک شنبه که شایعه کنار رفتن دکتر عارف به نفع آقای روحانی به صورت گسترده دامن زده شد و حتی از ایمیل ها و تماس های جعلی از طرف دفتر دکتر عارف صورت گرفت. نظرسنجی دیروز را تحت تاثیر قرار داد”.

وی اضافه کرد: “ آقای دکتر عارف با شجاعت، گذشت، صداقت و مردانگی اعلام کرده است که نظر نهایی خاتمی را هرچه باشد می پذیرد. ولی تا کنون هیچ اعلامی از سوی آقای خاتمی صورت نگرفته و شایعات منتشر شده از سوی افراد مختلف نظیر آقای یونسی از سوی دفتر آقای خاتمی به شدت تکذیب شده است”.

توییتر ستاد عارف نیز به نقل از فرزند وی چنین نوشت: “متاسفانه جوی از سوی افراد اصلی ستاد آقای روحانی از هفته گذشته راه افتاده است و سعی در تاثیر گذاری بر رای آقای خاتمی داشت که تنها سود این جریان ضربه زدن به اصلاح طلبی است، بدین دلیل آقای عارف اعلام نمودند تا پایان در صحنه حضور داشته وحاضر به هیچگونه ائتلافی نمی باشند”.

با این حال خود عارف در سخنانی که در میتینگ انتخاباتی خود بیان کرد، خط بطلانی بر همه‌ی گمانه‌زنی‌ها کشید. وی گفت: “ اصلاح طلبان با محوریت خاتمی به هر اجماعی برسند از آن تمکین می کنم در حاکمیت اصلاح طلبی حاکمیت قانون مداری مطرح است. امیدوارم در روزهای آینده خاتمی نظر خود را اعلام کند و هرچه نظر ایشان باشد تمکین می کنم و خودم را خدمت گذار می دانم و بر عهدم پایبندم”.

در این میان، تنها نگرانی‌ای که برای برخی از نیروها وجود دارد، آن است که هنوز شخص سیدمحمد خاتمی سخنی درباره ترجیح خود در این ائتلاف نگفته است. به همین دلیل و با توجه به اتفاقات روزهای گذشته، این هراس وجود دارد که این ائتلاف به نتیجه نرسد.

روز دوشنبه، حسین شریعتمداری، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در موسسه کیهان، در سرمقاله‌ی این روزنامه نوشته بود: “تلاش گسترده و فشرده‌ای در جریان است تا آقای عارف به نفع آقای روحانی از کاندیداتوری ریاست جمهوری یازدهم کنار گذارده شود. چرخه‌ای که برای این منظور تدارک دیده‌اند به گونه‌ای است که به احتمال نزدیک به یقین، استعفای آقای عارف- بخوانید برکناری ایشان- را در پی خواهد داشت… آقایان هاشمی و خاتمی به این نتیجه می‌رسند که آقای عارف در نظرسنجی‌ها رای کمتری از آقای روحانی دارد و تصمیم به برکناری ایشان می‌گیرند”.

این روزنامه امروز نیز در ستون اخبار ویژه خود، اعلام حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی را باعث “دلخوری و اعتراضات گسترده در جبهه اصلاحات” توصیف کرد.

هم‌زمان اما حمایت گروه‌های مختلف از حسن روحانی نیز  بیشتر شده است. جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران، به دبیرکلی زهرا مصطفوی، فرزند آیت‌الله خمینی، با صدور بیانیه‌ای، درباره انتخابات چنین گفته است: “اعضای این نهاد مدنی، ضمن آن که خود را موظف به مشارکت فعال در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می دانند، از میان همه نامزدهای محترم، جناب آقای دکتر حسن روحانی را نامزد اصلح دانسته، معتقدند در شرایط دشوار فعلی، ایشان، به دلایل متعدد، از جمله سوابق درخشان در حوزه دیپلماسی، سیاست گذاری امور اجرایی، منطقی و کارآمد و نیز منش اعتدالی در رفتار با جناح ها و گروه های مختلف سیاسی، که ناشی از تدبیر، درایت و تعهد وی به اعتلای ارزش های انقلاب؛ آزادی، استقلال ملی است، می تواند کشور را از ادامه روند نامناسب فعلی بازداشته، به سوی فردایی بهتر برای همه مردم ایران هدایت کند”.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز در گزارشی پیرامون حمایت احتمالی مجمع روحانیون مبارز از روحانی – که عضو جامعه روحانیت مبارز است - نوشته: “روحانی که اکنون به عنوان کاندیدای جبهه اصلاحات و مجمع روحانیون مبارز انتخاب شده است، از دیر باز به عنوان طیف راست جامعه روحانیت مبارز محسوب شده و تاکنون عضو شورای مرکزی این تشکل به شمار می آید. اگر چه جریان چپ و مجمع روحانیون مبارز طی چند دهه به لحاظ معرفتی و تشکیلاتی دچار دگرگونی های متعددی در مقاطع مختلف شده است، اما این نخستین بار است که به دلیل بحران هویت مجبور به انتخاب و معرفی فردی از تشکل رقیب سنتی خود به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است که حتی برخلاف هاشمی رفسنجانی(در دهه 60) در هیچ مقطعی از فعالیت سیاسی خود گرایشی به جریان و دیدگاه چپ نداشته و همواره به عنوان یک چهره راست سنتی شناخته شده است”.