استخراج و صادرات گاز، بین زمین و هوا

نویسنده

» مقاله میدل ایست آنلاین در باره آثار اولیه تحریم ها

ایران دومین طرح تولید گاز طبیعی مایع (ال ان جی) را که قرار بود توسط شرکت توتال، غول انرژی فرانسه به سامان برسد لغو کرد؛ این خبر روز دوشنبه و بعد از اقدام مشابهی در باره پروژه شرکت انگلیسی-هلندی رویال داچ شل هلند اعلام شد.

محسن خجسته مهر، معاون وزیر نفت ایران  گفت که اکنون هدف آن است که “گاز فاز های 11، 13 و 14 پارس جنوبی به میادین نفتی و شبکه گاز ملی تزریق شود” که معنی آن این است که پروژه تولید گاز مایع که می بایست در فاز 11 پارس جنوبی پیاده می شد لغو شده است.

شرکت انگلیسی-هلندی شل، در نظر داشت یک تاسیسات جدید تولید گاز مایع در فاز های 13 و 14 ایجاد کند که لغو  آن هفته قبل توسط مقامات بلند پایه نقتی اعلام شد.

این خبر در حالی منتشر می شود که تعدادی از شرکت های بزرگ انرژی بین المللی ایران، این دومین کشور با ذخایربزرگ گاز دنیا را یا ترک کرده اند و یا قصد دارند ترک کنند.

قرار داد گاز قبلا با شرکت توتال فرانسه منعقد شده بود ولی این شرکت به دنبال  دور چهارم تحریم های سازمان ملل، که شورای امنیت در ماه ژوئن به تصویب رساند، این قرارداد را لغو کرد. شرکت شل نیز پیش از تحریم ها اقدام مشابهی انجام داده بود.

خجسته مهر گفت: “برخی از کشورها سیاست مذاکرات طولانی و اتلاف وقت را برای پروژه های پارس جنوبی در پیش گرفته بودند.”

این اظهارات دو روز بعد از آن عنوان می شود که یک مقام  بلند پایه نقتی ایرانی گفته بود این کشور در حال تجدید نظر درسیاست های انرژی خود است و قصد دارد تمرکز خود را از تولید ال ان جی به تولید گاز برای خط لوله صادرات گاز انتقال دهد.

احمد قلعه بانی، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گفت تجدید نظر در سیاست گازی منجر به نادیده گرفتن کامل تولید گاز مایع نخواهد شد زیرا این تولید در آینده “سود آور” خواهد شد.

وی در توضیح منطقی بودن تمرکز بر صادرات گاز از طریق لوله گفت: “صادرات گاز از طریق لوله ارزان تر و سریع تر می تواند انجام شود، در حالیکه صادرات گازمایع نه تنها نیاز به سرمایه گذاری های عظیم و فن آوری پیچیده دارد بلکه زمان بر هم هست.”

پروژه سوم تولید ال ان جی ایران که توسط شرکت ملی گاز ایران و با استفاده از تکنولوژی آلمان بر پا شده است  همچنان کار می کند و ایران در آن بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است.

تهران علاوه بر تحریم های سازمان ملل از تحریم های یک جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا نیز ضربه دیده است.

هدف این تحریم ها نظام بانکداری ایران، بخش مالی و انرژی کشور است تا ایران را وادار به رها کردن برنامه غنی سازی اورانیوم خود کند؛ برنامه ای که کشورهای غربی نگرانند پروژه ساخت سلاح اتمی توسط ایران را از نظر پنهان کند.ایران این اتهامات را تکذیب می کند.

ایران، که دارای بزرگترین ذخایر گاز جهان است، در حال حاضر بخش عمده ای از تولید خود را که نزدیک به 600 میلیون متر مکعب در روز است در داخل مصرف می کند.

تهران امیدوار است تولید گاز خود را ظرف 5 سال آینده از طریق میادین گازی پارس جنوبی دو برابر کند و به یکی از صادر کنندگان عمده گاز دنیا تبدیل شود.

 

منبع: میدل ایست آنلاین- 9 اوت