هشدار تازه رهبر به معترضان

نویسنده

» مقاله واشنگتن پست در باره بحران ایران

توماس اردبرینک

رهبر ایران روز جمعه به گروه‌های مخالف هشدار داد، در صورت ادامه آنچه وی مسیر مقابله‌جویانه علیه حکومت توصیف کرد، با “واکنش شدیدی” روبرو خواهند شد.

به گزارش تلویزیون ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای در مراسم نمازجمعه گفت مدارا با دشمنان مهم است. اما وقتی صبر تمام شد تنها گزینه برخورد است.

خامنه‌ای که بالاترین مقام را در جمهوری اسلامی داراست گفت، کسانی‌که با دولت موافق نیستند تحمل می‌شوند اما با کسانی‌ که نظام را به چالش می‌طلبند و “شمشیرشان را از رو بسته‌اند” برخورد خواهد شد.

وی که بصورت غیرمستقیم نامزدهای شکست‌خورده ریاست جمهوری میرحسین موسوی و مهدی کروبی را که جنبش مخالفت با نتایج آرای انتخابات خرداد ماه را رهبری می‌کنند مورد نصیحت قرار می‌داد، خطی بین انتقاد قابل قبول و غیر قابل قبول کشید.

“سیستم در مقابل کسانی که درون چارچوب نظام حرکت می‌کنند، به خشونت متوسل نمی‌شوند، آرامش جامعه را به هم نمی‌زنند و اقدامات غیرقانونی نظیر منتشر کردن دروغ و شایعه انجام نمی‌دهند، مقابله‌ای انجام نمی‌دهد.”

خامنه‌ای از موسوی و کروبی نام نبرد اما به وضوح نشان داد که منظورش آنها هستند و آنها را اعضای دایره داخلی سیاسی ایران خواند. آیت‌الله گفت: “امیدوارم آنها همین‌طور باقی بمانند.” موسوی هشت سال در دهه هشتاد میلادی در سمت نخست‌وزیر بود و کروبی که یک روحانی  است مدتی رئیس مجلس بوده است.

این دو رهبر مخالفان خواستار تظاهرات علیه محمود احمدی‌نژاد که رسما خود را پیروز انتخابات اعلام کرد شده‌اند و ادعا کرده‌اند که نیروهای امنیتی به معترضان تجاوز کرده و آنها را کشته‌اند. همچنین آنها روحانیون تندرو و فرماندهان سپاه پاسداران را متهم به تلاش برای خفه کردن کشور کرده‌اند.

احمدی‌نژاد و هوادارانش در میان فرماندهان سپاه پاسداران، ائمه جمعه و نمایندگان مجلس این اتهامات را رد می‌کنند. آنها مکررا خواستار دستگیری و محاکمه موسوی و کروبی برای آنچه آنها تلاش برای آغاز شورش با حمایت خارجی‌ها قلمداد می‌کنند شده‌اند.

روز سه‌شنبه مقامات امنیتی دو تن از نزدیکان هر دو را بازداشت و شواهدی را که این افراد در مورد ادعاهای مبتنی بر تجاوز و قتل در زندان و میزان بالای مرگ در ناآرامی‌های اخیر بود توقیف کردند. موسوی و کروبی ادعا می‌کنند که افراد بیشتری توسط نیروهای امنیتی در تظاهرات نسبت به آنچه دولت گزارش داده است کشته‌ شده‌اند. کروبی روز پنجشنبه در نامه‌ای شکایت‌آمیز به رئیس قوه قضائیه گفت آنها از پرونده شاهدان نسخه دیگری هم دارند.

هشدار خامنه‌ای پس از درخواست کروبی از مردم برای ادامه اعتراض نسبت به دولت در تظاهرات حمایت از فلسطین در جمعه آینده صورت گرفت.

موسوی گفت بازداشت‌های اخیر بدشگون هستند. وی در وب‌سایت وابسته به خود  هشدار داد که “روزهای خطرناکی پیش رو هستند.”

منبع: واشنگتن پست، 12 سپتامبر