اتهام های علنی، دادگاه غیرعلنی

نویسنده

weblognevisan460.jpg

مریم دستگیر

امروزجلسه آخررسیدگی به اتهامات چهارتن ازمتهمان پرونده موسوم به سایت های اینترنتی به نام های روزبه میرابراهیمی، امید معماریان، شهرام رفیع‌‏زاده و جواد غلام‌‏تمیمی در شعبه ۱۰۵۹ دادگاه عمومی تهران برگزار می‌‏شود. این دادگاه علی رغم مخالفت متهمان پرونده غیرعلنی خواهد بود.

نسرین ستوده یکی ازوکلای پرونده درگفت وگو با روز اعلام کرد که این آخرین جلسه ارائه دفاعیات خواهد بود وپس ازآن حکم دادگاه صادر خواهد شد. ستوده ابراز خوش بینی کرد با توجه به مجموعه دفاعیات وحسن نیتی که در سیستم قضایی وجود دارد، روندمطلوبی برادامه بررسی پرونده حکمفرما باشد. نسرین ستوده به همراه دکترمحمد سیف زاده، وکالت امید معماریان را به عهده دارند. همچنین رسیدگی به اتهامات روزبه میرابراهیمی وشهرام رفیع زاده وجوادتمیمی که وکالت آنها را به ترتیب خانم دکترشیرین عبادی ودکتر یوسف مولایی، دکترسیف زاده و دکترنعمت احمدی به عهده دارند، نیزهمزمان صورت خواهد گرفت.

اتهامات چهارروزنامه نگار یاد شده “مشارکت در تشکیل گروه‌ و جمعیت‌‏ در داخل کشور با هدف برهم زدن امنیت کشور”، “عضویت در جمعیت‌‏هایی که در داخل و خارج کشور که با هدف برهم زدن امنیت کشور فعالیت می‌‏کنند”، “فعالیت تبلیغی علیه نظام”، “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق نگارش در روزنامه‌‏ها و سایت‌‏های غیرقانونی مثل امروز و گویا” و “مصاحبه با رادیوهای بیگانه” عنوان شده است.

این چهار روزنامه نگاردر سال ۸۳ به مدت چند ماه در بازداشت موقت به ‏سر بردند و سپس با تأمین قرار وثیقه آزاد شدند. افراد یاد شده، اتهامات یاد شده را ردکرده اند ودردفاعیات خود به شرح وقایعی که برایشان درمدت زندان رخ داده است پرداختند. امیدمعماریان به مدت 55 روز، شهرام رفیع زاده، 90 روز و روزبه میرابراهیمی به مدت 75 روزدربازداشت بودند که به غیردوهفته آخر که درزندان اوین بود، بقیه مدت به همراه هفده تن دیگر ازروزنامه نگاران ومسئولان سایت های اینترنتی دریک زندان غیرقانونی ودرسلول های انفرادی سپری شد. بعد ازازادی متهمان این پرونده، وگمانه زنی هایی که درخصوص مکان این زندان منتشرشد، این زندان غیرقانونی برچیده شد.

درسال 83 وپس ازآنکه افراد یادشده درجلسه نظارت برقانون اساسی به شرح وقایعی که درزندان برای آنها رخ داد، حضورپیداکردند، رییس قوه قضاییه ا با متهمان یاد شده ودیگر افراد این پرونده دیدارکرد که پس ازآن وی دستور به توقف پرونده وتشکیل یک کمیته سه نفر را داد تا به بررسی مستقل پرونده بپردازد. پس ازبررسی هیات یادشده، 17 نفراز مجموعه 21 نفری که درپرونده حضور داشتند، تبرئه شدند و ازانجا که برای چهارنفر دیگری که دوهفته پس ازدیگران آزاد شدند، صادر شده بود، به لحاظ حقوقی باید برای آنها دادگاه تشکیل می شد. مقامات قضایی درآن زمان، ازجمله مرحوم کریمی راد سخنگوی قوه قضاییه قول دادند که ادامه بررسی که مورد آیت الله شاهرودی برای ختم پرونده بوده است، اعمال شود وهمچنین با خاطیانی که اعلام شد درمدت بازداشت با این افراد اعمال خلاف قانون انجام داده اند برخورد شود.

طی ماه های گذشته، دادگاه های روزنامه نگاران یاد شده به صورت غیرعلنی برگزار شده است. موضوعی که اعتراض آنها را برانگیخت؛ به نحوی که آذرماه سال گذشته معماریان، میرابراهیمی ورفیع زاده درنامه ای به مسئولین دادگاه درخصوص تصمیم به غیرعلنی برگزارکردن دادگاه، نوشتند: “ما امضا کنندگان این نامه سه تن از متهمان پرونده ای هستیم که به نام “پرونده وبلاگ نویسان” شناخته شده و هم اکنون در شعبه تحت مدیریت شما مراحل دادرسی را طی می نماید.اقدام غیرمنتظره جنابعالی در غیرعلنی اعلام کردن بررسی پرونده ما درجلسه اخیر دادگاه، درمورخ 12 آذرماه، موجب شگفتی مان شد. انتظارداشتیم با توجه به جلسه حضوری با رییس محترم قوه قضاییه وتاکید برپیگیری تخلفات ومبنا قرار دادن نتیجه کمیته تحقیق سه نفره ایشان، رسیدگی به پرونده به شکل دیگری ادامه پیدا کند.”

روزنامه نگاران یاد شده با اشاره به دیدار با رییس قوه قضاییه اضافه کردند: “باتوجه به اینکه آیت الله شاهرودی در آن دیدار صریحا اعلام کردند که اعترافات به اجبار گرفته از ما باطل است و نباید مورد استناد قرار گیرد؛ و به دلیل خوشبینی که تلاش می کنیم نسبت به روند دادرسی عادلانه پرونده داشته باشیم، برآن شدیم درخصوص تصمیم اخیرتان درباب غیرعلنی کردن بررسی پرونده درجلسه اخیر دادگاه، که برخلاف مشی جلسه نخست دادگاه درششم آبان ماه بود، نکاتی را به استحضار برسانیم.”

با توجه به اینکه برخی روزنامه ها و تلویزیون رسمی کشور، در پخش اعتراف نامه های اجباری که بعدا معلوم شد تحت چه شرایطی اخذ شده دخیل بودند، روزنامه نگاران یاد شده ازاینکه چنین دادگاهی بخواهد به صورت غیرعلنی برگزارشود ابراز تعجب کردند: “پرسش ما از شما که مسئولیت خطیر قضاوت را در این دادگاه برعهده گرفته اید این است که چرا اتهاماتی که پیش از این بارها و بارها در محافل مختلف از جمله در مصاحبه های مطبوعاتی برخی مقامات قوه قضاییه و حتی در سیمای رسمی جمهوری اسلامی مطرح و پخش شده، بررسی اش در دادگاه غیر علنی شده است؟ آیا ما این حق را داریم که وقتی اتهامی به ما در حضور همگان (افکار عمومی و رسانه ها) نسبت داده می شود، درهمان شرایط از خود دفاع کنیم؟ اگر توجیه، بررسی اتهامات غیر اخلاقی است که ما حاضریم ده ها مصاحبه مقامات قضایی رادر زمان بازداشتمان ارائه کنیم که صریحا به ما اتهامات اخلاقی نسبت داده اند.اگر نگران آبروی ما هستید ما هیچ نگرانی از طرح علنی چنین اتهاماتی نداریم و دفاعیات مان را هم حاضریم در همان شرایط علنی انجام دهیم.”

به نوشته آنها “آیت الله شاهرودی درجلسه ای با متهمان این پرونده، به شدت از رفتار های انجام شده متاثرشدند، وصمیمانه گفتند که با خاطیان پرونده برخورد خواهد شد.” آنها روند رسیدگی به اتهامات یاد شده را پس ازدستورات مشخص وقطعی آیت الله شاهرودی عملا بازگشت به نقطه صفردانستند.