وقت مذاکره با آمریکا رسیده؟

نویسنده
نازنین کامدار

» زنگ خطر در گوش خامنه ای و ولایتی

علی اکبر ولایتی،  دستیار ارشد آیت الله خامنه ای در سیاست خارجی،  دیروز خواستار مذاکره با امریکا بر سر مسئله هسته ای شد. سخنان وی اگر چه ساعاتی بعد توسط “دفتر مشاورت مقام معظم رهبری” تکذیب و تصحیح شد اما بلافاصله در صدر اخبار رسانه های داخلی و بین المللی قرار گرفت.

بنا به گزارش خبرگزاری های داخلی،  علی اکبر ولایتی،  مشاور آیت الله خامنه ای در امور بین‌الملل در یک کنفرانس خبری در دمشق،  پایتخت سوریه به خبرنگاران گفته “ایران آماده است درباره برنامه هسته‌ای خود با آمریکا گفت‌وگو کند”.

سخنان وی که به نوشته خبرگزاری فرانسه با تعجب حاضران در کنفرانس مواجه شد،  اینچنین ادامه یافته است: “به‌رغم اینکه اعتقادی به دولت آمریکا نداریم،  آماده هستیم با این کشور درباره برنامه هسته‌ای گفت‌وگو کنیم. ایران ملاحظاتی درباره ترکیب گروه 1+5 دارد ولی همچنان به حل مسئله هسته‌ای از طریق گفت‌وگو متعهد است”.

ساعاتی پس از انتشار این مصاحبه خبرگزاری ها به نقل از “دفتر مشاورت مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل» ضمن تکذیب این موضوع، از تحریف آن توسط خبرگزاری فرانسه خبر دادند.
این تکذیب نامه در ایلنا چنین انعکاس یافت: “ولایتی که به دعوت مقامات سوریه به این کشور سفر کرده بود،  در یک کنفرانس خبری با حضور بیش از 40 خبرنگار،  در پاسخ به سئوال خبرنگار بی‌.بی‌سی عربی پیرامون اظهارات امور خارجه آمریکا مبنی بر آمادگی کشورش برای مذاکره با ایران گفته بود: «ما هیچ اعتمادی به دولت آمریکا نداریم چون این کشور رفتارهای متناقضی را از خود نشان داده است،  زیرا اولا اقداماتی را در شورای امنیت علیه ایران انجام داده است،  ثانیا در داخل قوانینی را بر ضد ایران به تصویب رسانده و دوستان خود را نیز علیه ایران تحریک کرده است که البته با تجربه 31 ساله ما،  این نوع تحریم‌ها تاثیری بر عزم ایران نخواهد داشت. با این حال،  ایران هیچ‌گاه مذاکره را رد نکرده و این اختصاص به آمریکا ندارد،  بلکه هر‌گونه مذاکره‌ای بر اساس تصمیمات ایران و برخی دیگر از کشورها مثل گروه 1+5 و گروه وین آن هم با تحفظاتی که جمهوری اسلامی ایران دارد انجام خواهد شد» لذا این خبر که «ما آماده هستیم با آمریکا درباره برنامه هسته‌ای گفت‌وگو کنیم» تکذیب می‌شود.”

 علی اکبر ولایتی از چهره های مورد اعتماد آیت الله خامنه ای است و روابط نزدیکی با وی دارد؛ از همین رو سخنان روز گذشته  او درباره مذاکره با امریکا،  به معنای تغییراتی در سیاست خارجی  جمهوری اسلامی که آیت الله خامنه ای “حرف آخر” را در آن می زند، تعبیر شده است.

علی اکبر ولایتی، وزیر خارجه اسبق و دبیرکل جامعه اسلامی پزشکان، در انتخابات گذشته از سوی جریان های محافظه کار به شرکت در انتخابات ترغیب شد اما در روزهای پایانی نهایی شدن اسامی کاندیداهااز شرکت در انتخابات انصراف داد و جایگاه مشاور عالی امور بین الملل بیت رهبری را حفظ کرد.

پیش از ولایتی محمود احمدی نژاد هم در همایش ایرانیان مقیم خارج، از اوباما دعوت به “مذاکره مردانه” کرده بود.

عدم “مذاکره با آمریکا بر سر مسئله هسته ای” از خطوط قرمز سیاست خارجی جمهوری اسلامی است که  آیت الله خامنه ای در سال 86 و پس از مذاکرات سه جانبه ایران،  عراق و امریکا بر سر مسائل عراق که در سطح سفیر در بغداد برگزار شد،  آن را تعیین کرد.

او  البته همان زمان ضمن سخنانی در یزد گفت: “هر زمانی که وقت مذاکره (با آمریکا) فرا برسد من خودم آن زمان را اعلام خواهم کرد”.
وی در دیداری در مشهد نیز اینچنین گفته بود: “امریکایی‌ها می‌گویند به غیر از موضوع عراق،  در مورد مسئله دیگری مذاکره نخواهد شد،  اما ما به آنها می‌گوییم حتی موضوع عراق هم به شما ربطی ندارد و گفت و گو فقط در مورد وظیفه اشغالگران در قبال امنیت عراق است”.
او همچنین افزوده بود: “سیاست جمهوری اسلامی ایران در عدم مذاکره و ارتباط با آمریکا تا هنگامی که سیاست‌های این دولت استکباری تغییر نکند،  به قوت خود باقی است”.

در همان مقطع علی اکبر ولایتی در گفت و گویی با سالنامه نوروزی روزنامه شرق درباره زمان مذاکره با امریکا گفته بود: “ما تا آخرین مرحله عقب نشینی نمی کنیم و تن به مذاکره نخواهیم داد. هر گاه شرایط به گونه ای شود که خطری جدی انقلاب و نظام را تهدید کند،  آنگاه حاضر به مذاکره خواهیم شد”.

گفتنی آنکه سخنان دیروز علی اکبر ولایتی در رسانه های حامی دولت از جمله رجانیوز،  خبرگزاری فارس و جوان آنلاین سانسور شد و این رسانه ها تنها سخنان رامین مهمانپرست،  سخنگوی وزارت خارجه را که از عدم مذاکره مستقیم ایران و امریکا سخن گفته و به گونه ای سخنان ولایتی را تصحیح کرده بود،  بازتاب دادند.

مهمانپرست گفته است: “جمهوری اسلامی ایران بنا ندارد وارد مذاکره دوجانبه با آمریکا شود و کسی نیز تاکنون این حرف را اعلام نکرده است. بحثی که مطرح شد این بود که در خصوص بحران های بین المللی و مشکلاتی که برای جهان وجود دارد و برای راه حل آن ها منطق کشور ما مطرح شود”.

پیام های متفاوت از سوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی و اتاق دیپلماسی آیت الله خامنه ای و تایید و تکذیب ها درحالی منتشر شده که  به گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس “تصمیم‌گیری درباره مذاکره با آمریکا با مقام معظم رهبری است”.