پشت ویترین

نویسنده

معرفی تازه ترین آثار منتشر شده در ایران

فلسفه هنر در بار هستی

 

بتهوون

نویسنده: امیل لودویگ

مترجم: خسرو رضائی

ناشر: کتاب پارسه

تعداد صفحه: 392

سال انتشار: 1391 - دوره چاپ: 1

داستان کتاب سرگذشت بتهوون است.

مبارزه مردی سرسخت و لجوج که تمام موانع را از بین برد و مغلوب و مقور خود نمود.

لودویگ وان بتهوون در 17 دسامبر سال 1770 در شهر بن آلمان دیده به جهان گشود. وی به عنوان بزرگترین موسیقیدان تاریخ در دوران کلاسیک و آغاز دوره رومانتیک بشمار می رود. پدرش یوهان وان بتهوون اهل هلند (فلاندر آن زمان) بود و مادرش ماگدالِنا کِوِریچ وان بتهوون تبار اسلاو داشت.

خانواده او در اصل بلژیکی بودند. پدرش نوازنده دربار بن بود که علاقه‌ دیوانه‌واری به مشروب داشت. او یک خواننده و آهنگساز لاابالی بود که همیشه تلاش می کرد از راههای آسان، هزینه زندگی خانواده اش را تامین کند ؛ از مادر بتهوون همیشه به عنوان بانویی مهربان و خوش‌قلب یاد می‌شود. بتهوون نیز از مادرش به عنوان بهترین دوست خود یاد می‌کرد.

بدون شک، این کودک استعداد خدادادی داشت و پدرش آرزوی پرورش موزارت دیگری از وی را در سر می‌پروراند. بعد از آن، بتهوون تحت آموزش کریستین گوت‌لوب نیفه قرار گرفت. نیفه پی‌برد که بتهوون تا چه حد در موسیقی با استعداد است.

بنابراین علاوه بر آموختن موسیقی، بتهوون را با آثار فلاسفه کهن و نوین آشنا کرد…

 

جهان اسطوره ها ۱

نویسنده: جرج هارت - میراندا جین گرین - لوسیلا برن - جین. ف. گاردنر

مترجم: عباس مخبر

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: 590

سال انتشار: 1391 - دوره چاپ: 3

در این اثر شماری از هیجان انگیزترین و تأثیرگذارترین اسطوره های متعلق به فرهنگ های کهن جهان بازگو شده است.

مبارزه های حماسی و ماجراهای قهرمانانه، حسادت ها و ترفندهای روانشناختی، خطاهای خنده دار و سرنوشت های تراژیک این قصه ها جملگی بخشی از گذشته افسانه ای مشترک ما هستند.

در این جا حکایت الهه ها و خدایان، قهرمانان و شروران، هیولاها و میرایانی بازگو می شود که شرح جذاب آنها از خلال هزاره ها همچنان با تخیل ما در گفتگو است. و در قالب جدیدترین رمان ها، فیلم ها، نمایش های تلویزیونی و آوازهای مردم پسند باز تولید می شود.

 

 

بار هستی

نویسنده: میلان کوندرا

مترجم: پرویز همایون پور

ناشر: قطره

تعداد صفحه: 336

سال انتشار: 1391 - دوره چاپ: 23

بار هستی آخرین اثر میلان کوندرا، نویسنده چک، تفکر و کاوش درباره زندگی انسان و فاجعه تنهایی او در جهان است…

چگونه بار هستی را به دوش می کشیم؟ آیا سنگینی بارهول انگیز و سبکی آن دلپذیر است؟…

برداشت فلسفی و زبان نافذ کتاب، از همان آغاز خواننده را با مسائل بنیادی هستی بشر رو برو می کند و به تفکر وا می دارد…

اگر چه شخصیت های کتاب واقعی نیستند، از انسان های واقعی، بهتر درک و احساس می شوند.

 

 

فلسفه ی هنر

نویسنده: ژان لاکوست

مترجم: محمدرضا ابوالقاسمی

ناشر: ماهی

تعداد صفحه: 144

سال انتشار: 1392 - دوره چاپ: 1

تفکر فلسفی در باب هنر و اضلاع گوناگون آن، دغدغه‌ی خاطر بسیاری از اندیشمندان در ادوار مختلف فکر فلسفی بوده است. هنر به مثابه یکی از پراهمیت‌ترین جلوه‌های فعالیت خلاقانه‌ی انسان همیشه مورد پرسش است. پرسش از چیستی و چرایی هنر و پرسش از نسبت آن با سایر سویه‌های حیات آدمی.

با این وجود هر دم از سطوت و سنگینی این سوال کاسته می شود. خصوصاٌ فلاسفة متاخر در این زمینه آراء و عقایدی را مطرح کرده اند که بسیار جالب است. ولی به هر حال فلسفه پیش از اینکه پاسخگو باشد پرسش می آفریند. باب بحث را با نظرات هیوم باز می کنم. به گفته ی هیوم آنچه مربوط به هنر است در احساسات ما نهفته است نه در ماهیت آن…

 

اتوبوس پیر و داستان های دیگر

نویسنده: ریچارد براتیکان

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: 200

سال انتشار: 1391 - دوره چاپ: 7

داستان های براتیگان، نویسنده ی اثرپرآوازه ی صید قزل آلا در آمریکا، درست مثل زندگی اش شلوغ، رنگارنگ و جذاب است و در عین حال فرار ودست نیافتنی.

خواننده برای این که به دنیای آثار او راه پیدا کند باید خود را از هر نوع انتظار خالی کند و شعرو داستان او را به عنوان یک تجربه غیر عادی و غیرمنتظره بپذیرد.

شاید آن چه نوشته های براتیگان را دلنشین می کند بیان ساده لوحانه، و نگاه معصومانه او به واقعیت های روزمره باشد.

 

داستان ادبیات و سرگذشت اجتماع

نویسنده: شاهرخ مسکوب

ناشر: فرزان روز

تعداد صفحه: 242

سال انتشار: 1391 - دوره چاپ: 4

ادبیات فارسی در زمانه ما دگرگونی شگرفی یافته و سبک و محتوای آن بکلی چهره دیگری به خود گرفته است. سالهای اول قرن چهاردهم هجری شمسی، به یک معنا، آغازگر این تحول و دگرگونی است.

شعر نو با افسانه نیما راهی تازه آغاز می کند و رمان و داستان نویسی جدید پا به عرصه حیات می نهد. در این کتاب، شاهرخ مسکوب، متفکر و منتقد برجسته ایرانی، با بیانی شیوا و شور انگیز چگونگی این دگرگونی را بازگو می کند و نگاه نگرش تازه نویسنده ایرانی را به جهان طبیعت و رمز و راز عشق و شور و شر اجتماع بیان می دارد.

در این اثر تحلیلی، آثار محمد حجازی، عشقی، عارف، و دیگران بررسی شده و با نکته بینی های دقیق مورد سنجش و نقد قرار گرفته است.

 

جامعه شناسی میشل فوکو

نویسنده: میشل فوکو

مترجم: عباس محمدی اصل

ناشر: گل آذین

تعداد صفحه: 288

سال انتشار: 1392 - دوره چاپ: 1

قدرت، دانش ایجاد میکند. قدرت و دانش مستقیماً بر یکدیگر دلالت دارند. به نظر فوکو دانایی از یک نقطه شروع نمی شود تا در آن قدرت خاتمه یابد، بلکه دانش و قدرت ذاتاً با هم آمیخته اند. اعمال قدرت از دانش استفاده می کند و آن را تعمیم می دهد و در مقابل، دانش مقارن است با تأثیرات معین قدرت. خلاصه اینکه هیچ قدرتی بدون دانش و هیچ دانشی بدون قدرت وجود ندارد.

فوکو تحت تأثیر نیچه می خواهد بداند که چگونه آدمها از طریق تولید دانش برخود ودیگران تسلط می یابند. او دانش را ایجادکننده قدرت می داند، بدین ترتیب که نخست از انسانها موجودات شناسایی می سازد و سپس برهمین شناساها تسلط پیدا می کند.وی از خصلت سلسله مراتبی دانش، انتقاد می کند.