نقش امام زمان در دعوت از ملک عبدالله

نویسنده
مهشید برومند

» دولت احمدی نژاد و سفر نوروزی پادشاه اردن به ایران

درحالی که طی هفته های اخیر دعوای شیعیان افراطی در ایران بر سر “سفیانی” و یا “امام زمان” بودن ملک عبدلله دوم پادشاه اردن در سطح گسترده ای بالا گرفته است و  محمود احمدی نژاد  در یک اقدام غیرمنتظره از پادشاه اردن دعوت کرد تا پس از 30 سال برای نوروز به ایران سفر کند، مخالفت شدید روحانیون و سپاه پاسداران و برخی نمایندگان مجلس، دولت را ناگزیر به عقب نشینی کرد اما  محافل نزدیک به دولت نقش امام زمان را در این قبیل تبلیغات دولتی انکار نمی کنند.

پس از انتشار خبر دعوت محمود احمدی نژاد از پادشاه اردن برای سفر به ایران در ایام نوروز احمد توکلی با موضع گیری نسبت به این اقدام گفت: “در شرایطی که جهان اسلام از کشورهای عربی خاورمیانه تا شمال آفریقا گرفته، علیه دولت‌های دست‌نشانده قیام کردند، براساس عزت و هویت اسلامی، سرنوشت منطقه را به دست خود رقم می‌زنند، دعوت از ملک عبدالله پادشاه اردن برای نوروز به ایران علیه مصالح مسلمانان و مردم منطقه و منافع ملی ایران اسلامی است.”

رییس مرکز پژوهش های مجلس با “دست نشانده” خواندن پادشاه اردن اضافه کرد که “این روزها هم مردم اردن که اکثریتشان را فلسطینیان تشکیل می‌دهند، دست به تظاهرات زده‌اند، در این شرایط چه دلیلی دارد که یک دست‌نشانده سازمان جاسوسی آمریکا(سیا) که مورد مخالفت مردمش است به بهانه نوروز به ایران دعوت شود.  این حرکت غیرانقلابی، درکنار سایر حرکات انفعالی وزارت خارجه و دفتر ریاست جمهوری محکوم است و نیروهای انقلابی کشور نباید در مقابل آن سکوت کنند.”

علیرضا زاکانی نیز با تایید این که “ملک عبدالله دوم پادشاه اردن در پاسخ به درخواست دفتر رئیس جمهور اعلام آمادگی کرده است تا برای نوروز به ایران سفر کند” گفت: “دعوت از شاه اردن توسط رئیس دفتر رئیس جمهور امری خطا و مبتنی بر تحلیلی غلط صورت گرفته است زیرا امروز که انقلاب های مردمی در منطقه طومار رژیم های وابسته را می پیچد و این لکه های ننگ را از دل کشورهای اسلامی می زداید، تحلیلی غلط در برخی جریان های انحرافی وجود دارد که انقلاب های مردمی و اسلامی منطقه را نقشه آمریکا می داند.”

نایب رییس کمسیون اصل 90 مجلس همچنین افزود: “دستگاه دیپلماسی کشور به هیچ وجه حق ندارد با سطحی نگری و تحلیل های غلطی که متاسفانه انقلاب های مردمی و اسلامی منطقه را نقشه آمریکا می نامد زمینه تثبیت این جرثومه را آماده و مایه نگرانی و دلسردی مسلمانان کشورهای اسلامی شود.  بی شک دعوت پادشاه اردن به ایران بر خلاف مصالح انقلاب اسلامی و آسیب جدی برای جهان اسلام خواهد بود.”

یداله جوانی رییس اداره سیاسی سپاه نیز ضمن مخالفت با چنین دعوتی به خبرگزاری فارس وابسته به نهادهای نظامی-امنیتی گفت: “جمهوری اسلامی ایران در مقابل حکومت‌هایی که در مقابل مردم خود ایستاده‌اند باید دقت بسیار زیادی بکنند. خصوصا اینکه در سال‌های گذشته این حاکمان در برابر جبهه مقاومت منطقه موضع تقابلی داشته‌اند. دعوت از ملک عبدالله از جانب ایران موجب دلخوری و ایجاد یاس در میان ملت‌های منطقه و همچنین موجب مشروعیت بخشی به آنان به عنوان مستبدان منطقه می‌شود.”

حسین شریعتمداری هم دیر وارد میدان شد و روز سه شنبه در یادداشت روز کیهان نوشت  تصور کنید که وقتی مردم مصر، تونس، اردن، یمن، بحرین، عربستان و… خبر دعوت رئیس جمهور ایران را از ملک عبدالله پادشاه اردن  می شنوند، چه احساسی به آنها دست می دهد؟ آیا غیر از این است که الگوی حرکت خویش را خدشه دار می بینند! و به همان نتیجه دلخواه آمریکا و متحدانش می رسند که ایران اسلامی هم بعد از سی و چند سال ایستادگی در مقابل قدرت های استکباری چاره ای جز کنار آمدن با آنها و دست کشیدن از آموزه های اسلامی و انقلابی نداشت.

مدیر کیهان پروژه دعوت از ملک عبدالله را “توطئه ای موذیانه” دیده و بدون نام بردن از رحیم مشائی نوشته برخی از نزدیکان احمدی نژاد با القای این توهم که دعوت رسمی از سوی رئیس جمهور محترم صورت پذیرفته و لغو آن بیرون از عرف دیپلماتیک است! بر انجام این سفر اصرار می ورزند و حال آن که سفر یاد شده در صورت انجام، ضربه بزرگی به اعتبار ایران اسلامی و دولت انقلابی دکتر احمدی نژاد خواهد زد.

علاالدین بروجردی رییس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم  به دنبال مطلع شدن از مخالفت مقامات بالا با این دعوت  اعلام کرد که “دعوت از ملک عبدالله برای سفر به تهران یک بدسلیقگی سیاسی بود چرا‌که سفر پادشاه اردن به تهران در شرایط فعلی منطقه به مصلحت نیست.

وی با تاکید بر این که “منتظر هستیم که منتفی بودن سفر پادشاه اردن به تهران را به طور رسمی بشنویم” به سفر محرمانه دوماه پیش “اسفندیار رحیمی مشایی” به عنوان فرستاده ویژه محمود احمدی نژاد به اردن اشاره کرده و افزود:” اگر خبر سفر پادشاه اردن به تهران صحت نداشته باشم، خوشحال می‌شوم اما باید گفت که دو ماه پیش سفری به اردن انجام شد و از پادشاه اردن برای سفر به تهران دعوت صورت گرفت.”

 

دعوت شد ولی عید نمی آید

پس این واکنش ها و اعلام مخالفت ها با سفر پادشاه اردن از بعد از ظهر روز گذشته برخی از اعضای مجلس و دولت محمود احمدی نژاد به شکلی متناقض و با تایید دعوت از ملک عبدالله دوم برای سفر به ایران، از لغو این سفر در تعطیلات نوروز خبردادند.

جواد جهانگیر زاده یکی از اعضای کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره گفت: “امروز با یکی از معاونان رئیس جمهور درباره سفر پادشاه اردن به تهران گفت‌وگو کردم که ایشان گفت این سفر به احتمال بسیار قوی لغو شده است.  معاون رئیس جمهور گفت دعوت از پادشاه اردن به تهران برای چند ماه پیش بود و شرایط امروز منطقه در سفر ملک‌عبدالله به تهران موثر خواهد بود.”

محمود احمدی بیغش از دیگر اعضای این کمسیون مجلس هم اعلام کرد که “ این سفر به دلیل اعتراض‌های شدید مردمی و مخالفت نهادهای تصمیم‌گیر لغو شد.”

در ادامه این اظهارات اما رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت خارجه  در یک نشست خبری با رسانه ها انتشار این خبر را به خبرنگاران نسبت داده و گفت: بارها به دوستان خبرنگار توصیه کرده ایم که در نقل اخبار باید دقت کافی را به خرج دهند و نسبت به انتشار اخبار تایید نشده اقدام نکنند. وقتی منبع این اخبار را دنبال کردیم اعلام شد که از سوی رسانه ای غیر موثق عربی منتشر شده است. متاسفانه برخی خبرنگاران به این موضوع دامن زدند و با اطلاعات نادرست و تایید نشده، برخی دوستان را به اشتباه انداختند و خواسته یا ناخواسته موجی علیه دستگاه سیاست خارجی کشورمان ایجاد کردند.”

هرچند خبرگزاری ها این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه را به عنوان”تکذیب سفر پادشاه اردن” منعکس کردند اما رامین میهمانپرست در اظهاراتش این خبر را تکذیب نکرده و تنها تاکید کرد که “در مواقعی که سفرهایی از مقامات کشورهای مختلف به کشورمان صورت خواهد گرفت، حتمن اطلاع رسانی لازم به صورت رسمی انجام می شود.”

پس از این اظهار نظر سخنگوی وزارت خارجه محمدجعفر بهداد خبرنگار سابق روزنامه کیهان و معاون سیاسی فعلی دفتر محمود احمدی نژاد به شکلی دیگر در این باره اظهار نظر کرده و گفت: “موضوع سفر پادشاه اردن به تهران مربوط به گذشته است و اگر قطعی شود اعلام خواهد شد و اینکه تا الان اعلام رسمی نشده یعنی تا این لحظه این سفر در برنامه نیست.”

او اضافه کرد: “تصمیم درباره سفر پادشاه اردن به ایران در شرایط فعلی براساس سلیقه یک فرد اتخاذ نمی‌شود بلکه این‌گونه تصمیات حتما و قطعا به عنوان یک رویداد مهم از سوی مراجع عالی نظام مورد تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد، هیچ چیزی درباره این سفر قطعی نیست، هرگونه ارائه تحلیل پس از اعلام رسمی این سفر منطقی است.”

خبرنگار سابق کیهان با موضع گیری درباره مخالفت های صورت گرفته از سوی نمایندگان مجلس و رییس اداره سیاسی سپاه و رد اظهارات آنها درباره شرایط کشورهای منطقه همچنین تصریح کرد: “در سایر کشورها شعار اصلی و غالب مردم براندازی و تغییر نظام است اما در اردن مردم با برگزاری تجمعات اعتراضی شعار اصلی‌‌ و غالبشان اصلاح‌ نظام است. یعنی با پذیرش حاکمیت موجود اما خواستار اصلاح مجلس یا دولت هستند.”

و این کاملا مخالف نظر حشمت الله فلاحت پیشه دبیر سرویس خارجی رسالت است که در دو دوره اخیر به نمایندگی مجلس در آمده و یک دوره هم رییس کمیسیون دوستی ایران و اردن بود و در همین مقام چند باری به امان سفر کرد. فلاحت پیشه در آرمان روابط عمومی نوشت اردن از آن کشورهاست که مردمش تغییر اساسی و براندازی می خواهند نه مانند برخی نقاط دیگر اصلاح.

 

ماجرای فیلم و ظهور امام زمان

اقدام به دعوت پادشاه اردن برای سفر به ایران توسط اسفندیار رحیم مشایی و محمود احمدی نژاد اما در حالی صورت گرفت که در هفته های گذشته سایت های نزدیک به دولت احمدی نژاد با انتشار و پخش گسترده یک فیلم با عنوان “ظهور نزدیک است” مدعی شدند که طبق روایات شیعه برای ظهور امام زمان سیدعلی خامنه ای همان “سید خراسانی”، محموداحمدی نژاد “شعیب ابن صالح” و سیدحسن نصرالله همان “سید یمانی” از یاران امام زمان (امام دوازدهم شیعیان) هستند .

تهیه کنندگان این فیلم  از سویی دیگر نیز طبق با استناد به برخی روایات شیعی با “سفیانی” خواندن ملک عبدالله دوم پادشاه اردن و “دجال” معرفی کردن پادشاه عربستان از قریب الوقوع بودن ظهور حضرت مهدی امام دوازدهم و غائب شیعیان خبرداده بودند.

در مقابل انتشار این فیلم در سایت های نزدیک به دولت احمدی نژاد و پخش گسترده آن در مساجد و پایگاه های بسیج تهران و شهرستان ها،  وبلاگ هایی هم به زبان فارسی دست به انتشار مطالبی زدند که در آنها “ملک عبدالله دوم” پادشاه اردن را با برشمردن نشانه ها و روایات شیعه از جمله این که پادشاه اردن “ خوش صورت و سیما”، “نظامی”، “از تبار حسنی” است و او را بخاطر داشتن مادری از “مغرب” همان امام غایب شیعیان معرفی کردند. (همگی وبلاگ ها از سوی سرویس دهنده های فارسی در مدت کوتاهی مسدود شدند)

ناگفته نماند که در زمان زنده بودن ملک حسین هاشمی پادشاه سابق اردن به دلیل انتساب قطعی وی به خاندان رسول اسلام همه جا از وی به عنوان قطعی ترین بازمانده حضرت محمد یاد می شد و حتی برای تائید موئی که ادعا می شد متعلق به پیامبر اسلام است دی ان ا ملک حسین گرفته شد. اما ملک عبدالله فرزند وی که اینک پادشاهی اردن هاشمی را به عهده دارد به دلیل این که از مادری انگلیسی است از این ادعا به دور مانده است. اما او در عین حال بر موقوفه ای ریاست و حکم دارد که از سنه های قبل متعلق به هاشمی ها و قریش بوده است و کم نیستند مسلمانان منطقه که پادشاهی اردن را به همین جهت تقدیس می کنند.

درهمین حال اما انتشار و پخش گسترده فیلم “ظهور نزدیک است” از سوی حامیان دولت احمدی نژاد اما با مخالفت هایی همراه شد. از جمله مرکزی با عنوان “مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم” با صدور اطلاعیه ای محتویات و روایات این فیلم را رد کرده و اعلام کرد که مستندات آن برگرفته از کتب غیر معتبر صورت گرفته است.

این مرکز دراطلاعیه خود همچنین  تهیه کنندگان این فیلم را مورد خطاب و عتاب قرار داده و نوشت: “آیا نباید به خود آییم و فرمان امام زمان را به روی چشم قرار دهیم و به علما رجوع کنیم و نظر آنان و در رأس شان ولی فقیه را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم؟ چرا ما در هر کاری به متخصص آن فن مراجعه می کنیم ولی در مسائل دینی (که پیامبران بزرگ الهی به ویژه خاتم انبیا و ائمه معصومین برای حفظ آن حتی جان خود را فدا کردند) به خود اجازه می دهیم اظهار نظر بکنیم؟ چرا مباحث دینی باید بازیچه برخی افراد غافل یا مغرض قرار گیرد؟”

همچنین یداله جوانی رییس اداره سیاسی سپاه پاسداران هم در یادداشتی در هفته نامه صبح صادق با اشاره به انتشار فیلم و سی دی “ظهور بسیار نزدیک است” نوشت: “در این CD با صراحت، شخصیت هایی که در روایات از آنان نام برده شده، با شخصیت هایی که هم اکنون وجود دارند تطبیق داده شده و با اشاره به برخی وقایع رخ داده و در حال وقوع، چنین نتیجه گیری شده که در عصر ظهور قرار داریم. تطبیق مقام معظم رهبری با سید خراسانی، سیدحسن نصرالله با سیدیمانی، احمدی نژاد با شعیب بن صالح و ملک عبدالله پادشاه اردن با سفیانی و تحلیل حوادث جاری، در این مطلب تولید شده به گونه ای است که تهیه کنندگان می خواهند شنونده و بیننده را به این جمع بندی برسانند که در آستانه ظهور قرار داریم.”

این مقام ارشد سپاه پاسداران با انتقاد از تهیه کنندگان این فیلم در ادامه یادداشت خود تاکید کرد که “به طور قطع تطبیق جزمی و قطعی اشخاص حاضر با آنچه در روایات به عنوان علائم قطعی ظهور آمده کار درستی نمی باشد. تعیین وقت ظهور با تطبیق جزمی و قطعی، نه تنها درست نیست بلکه ائمه معصومین شیعیان را از این کار پرهیز داده اند. روایات متعددی وجود دارد که تصریح دارد زمان ظهور از اسراری است که جز خداوند هیچ کس از آن مطلع نیست.”

وی در این یادداشت که 23 اسفندماه در هفته نامه صبح صادق ارگان سیاسی سپاه منتشر شد همچنین تصریح کرد”کسانی که از روی خلوص و عشق و علاقه به چنین اقداماتی و یا ترویج آن دست می زنند، لحظه ای تصور کنند که اگر این تطبیق جزمی و قطعی آنان با گذر زمان مشخص گردید که درست نبوده، چه پیامدهایی به لحاظ اعتقادی و روحی و روانی این کار به دنبال خواهد داشت، قطعاً در کار خود تجدیدنظر می کنند.”

 

چه کسی سفیانی است؟

انتشار گسترده خبر دعوت رسمی دولت محمود احمدی نژاد از ملک عبدالله دوم پادشاه اردن به ایران و از سویی دیگر سفر محرمانه دوماه پیش اسفندیار رحیم مشایی به اردن به عنوان فرستاده ویژه محمود احمدی نژاد که خارج از چارچوب کاری وزارت امور خارجه بود این گزینه را تقویت می کند که دولت محمود احمدی نژاد برغم همه مخالفت ها و انتقادهای  صورت گرفته در تهیه فیلم “ظهور بسیار نزدیک است” نقش اصلی داشته و سعی می کند که با این دعوت از پادشاه اردن به محتویات مطرح شده در آن دامن بزند.

در همین باره رسانه های حامی دولت از جمله خبرگزاری فارس نیز پیش از این با انتشار متنی درباره نشانه های ظهور حضرت مهدی امام دوازدهم شیعیان با نشانه خواندن ظهور فردی با نام “سفیانی” در روایتی منسوب به امام صادق آورده بود که: “ای مردم، مولای شما در بیابان خشک (بیدا) ظهور کرد و او عثمان بن عنبسه از فرزندان خالد بن یزید بن معاویه بن ابوسفیان است. با او بیعت کنید تا هدایت شوید و با او مخالفت نکنید که گمراه می‌شوید. پس ملائکه و جن او را تکذیب می‌کنند. هر آنکه در شک و تردید است و هر کافر و منافقی با ندای او گمراه می‌شود.”

البته همواره روایت های گوناگونی از افراطی گری مذهبی محمود احمدی نژاد و اطرافیانش در سالیان اخیر نقل شده  که از معروف ترین آنها  گذاشتن ظرف غذا برای امام دوازدهم شیعیان بر سر سفره مسئولین دولت و همچنین خالی گذاشتن همیشگی یک صندلی در مراسمی است که با حضور مقامات دولت انجام می شود.

خود محمود احمدی نژاد هم بارها بر این مسایل دامن زده و به دفعات تکرار کرده است که زمینه های ظهور درحال مهیا شدن است، او در 17 مهرماه سال 87  در این باره گفته بود” وعده الهی حق بوده و نشانه های آن اکنون آشکار شده است.”

احمدی نژاد در این اظهاراتش نشانه های ظهور را برشمرده و گفته بود: “امروز به لحاظ اجتماعی فاصله های طبقاتی و تبعیض در جهان موج می زند و از حدود هفت میلیارد جمعیت جهان همه از بی عدالتی، تبعیض و خفقان حاکم از ناحیه ظالمان و مستکبران ناراضی هستند.نابسامانی های اخلاقی و فرهنگی موج می زند و بنیان های خانواده و کرامت و شخصیت انسان آماج تهاجم بی امان است”.

درهمین حال اما اسفندیار رحیم مشایی پدر عروس احمدی نژاد و کسی که گفته می شود تاثیر بسیار زیادی بر او دارد نیز همزمان در اظهاراتی جداگانه اعلام کرده بود که “با توجه به علائم دوران ظهور مانند تکرار نام حضرت در مجامع و منابر، معتقدیم که در دوران ظهور هستیم.”

رییس دفتر محمود احمدی نژاد همچنین روز یکشنبه هفته جاری 23 اسفندماه نیز بار دیگر تاکید کرد: “جمهوری اسلامی باید دکترین مهدویت را به جهانیان معرفی کرده و مدلی برای تحقق آن در عرصه جهانی طراحی و عرضه کند.”