گفت وگو♦ نمایش ایران

نویسنده

irajradb.jpg

الان درون یک‎ ‎آشفته‌بازار تئاتری قرار داریم. تعریف‌شده و هدفمندشده حرکت نمی‌کنیم. گروههای‎ ‎تئاتری ‏مشخص نداریم. گروه نیازمند حمایتهای مالی، معنوی و امکانات اجرایی است و…. بقیه حرف های ایرج راد ‏بازیگر برجسته نمایش و سینمای ایران در این شماره آمده است.‏

حرف های ایرج راد: ‏

‎ ‎در این آشفته بازار‎ ‎

ایرج راد سال ها به عنوان بازیگر نمایش ها و فیلم های تلویزیونی و سینمایی در عرصه بازیگری ایران ‏زمین در تلاش است.با ایشان و این بار به عنوان مدیر عامل خانه تئاتر درمورد روز جشن جهانی تئاتر و ‏دلایل تعویق هرساله در برگزاری آن درایران به گفت و نشسته ایم.‏


آقای راد اساسا در مورد دلیل شکل گیری هفته تئاتر یا روز جهانی تئاتربرایمان توضیح می ‏دهید؟‎‎

در حقیقت از سال 1962 که‏‎ I.T.I ‎و سازمان یونسکو، 27 مارس هر سال را به عنوان روز جهانی تئاتر ‏اعلام کردند، طبیعتاً‎ ‎از آن سال در تمام دنیا یک روز و با این عنوان از طریق همة کشورها مراسمی برگزار‎ ‎می‌شد، منتها به دلیل اینکه در ایران مصادف با هفتم فروردین ماه است، بر طبق توافق‎ ‎صورت گرفته با ‏یونسکو کشور ما یک ماه بعد از این تاریخ، روز تئاتر را گرامی‏‎ ‎می‌دارد. در چند سال گذشته به دلیل تقارن با ‏ایام محرم و صفر، جشن را با تأخیر و پس‎ ‎از اتمام سوگواری برگزار می‌کردیم. امسال این مسئله نبود، اما ‏نتوانستیم در تاریخ‎ ‎مقرر یعنی هفتم اردیبشت ماه جشن بگیریم‎.


چرا؟


علت آن هم این‎ ‎بود که تصمیم گرفته شد هفته بزرگ‌داشت تئاتر در سراسر کشور برگزار شود‎.


آیا این تصمیمات در همین ماههای اخیر گرفته شده است یا اینکه برنامه ریزی و زمان بندی ‏خاصی داشته است؟


این تصمیم مربوط به سال گذشته است و‎ ‎علت آن هم سهم دقیق انجمنهای نمایشی بود. با توجه به 9 انجمن ‏موجود فعلی و نظر به‎ ‎افزایش آنها به 12 انجمن، به این نتیجه رسیدیم که هر روز برای یک انجمن جشنی ‏گرفته‎ ‎شود، هر چند در یک روز خاص برای سه تا از انجمنها چنین مسئله‌ای رخ‎ ‎می‌دهد‎.


چطور شد که به این نتیجه رسیدید؟


جشن سال قبل بازتاب خوبی داشت‎ ‎و از آن استقبال شایانی شد. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ‏ادارة کل هنرهای‎ ‎نمایشی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بخش آموزشی دانشگاه و همین ‌طور ‏حوزه‎ ‎هنری، جلساتی را تشکیل دادند و مقرر شد هر کدام به طور مستقل از تاریخ 19 دی، یک‎ ‎هفته جشن را ‏برگزار کنند و در نهایت به نشانة همدلی و همبستگی، مراسم افتتاحیه به‎ ‎طور هماهنگ در روز شانزدهم ‏اردیبهشت ماه در تالار وحدت انجام شود و برای این‎ ‎هم‌زمانی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن ‏نمایش ابلاغیه‌ای هم صادر‎ ‎گردید‎.‎


آقای راد اگر امکان دارد د رمورد جشنی که امسال برپا شد برایمان توضیح دهید.


جشن خانة‎ ‎تئاتر را بر طبق معمول سالهای گذشته در خانة هنرمندان برگزار کردیم و البته آغاز‎ ‎جشن در ‏فضای باز خانة هنرمندان بود، اما به دلیل گستردگی حضور جمعیت، استثنائاً‎ ‎مراسم روز بازیگر در سالن ‏اصلی تئاتر شهر برگزار شد‎.‎


نقش مرکز هنرهای نمایشی در این برگزاری و انتقال اعتبار برای برپایی چنین جشنی چقدر ‏بود؟


بخش عمده‌ای از این کار را خانة تئاتر تأمین کرده،‎ ‎به علاوه از نیروهایی که فعالانه در اینجا حضور دارند ‏کمک گرفتیم. یک مقدار کمک هم‎ ‎از ادارة کل هنرهای نمایشی دریافت کردیم‎.


به عنوان کسی که سال هاست د رتئاتر ایران فعالیت دارد این جشن چه تاثیراتی را می تواند در ‏پیشبرد اهداف تئاتر دربرداشته باشد؟


هدف‎ ‎جشن و برگزاری چنین مراسمی ارتباط با جامعه، مردم و به نوعی مطرح کردن تئاتر است که‏‎ ‎در ابعاد ‏مختلف و گسترده بتواند توجهات را به سمت این هنر جلب کند؛ به عبارتی توجه‎ ‎مسئولان و مردم در ابعاد ‏وسیع و ارتباط بیشتر با عموم مردم و توجه اذهان به تئاتر‎. ‎ولی به طور طبیعی آنچه می‌تواند اثربخش باشد، ‏اجرای تئاتر در طول سال است و هدف‏‎ ‎نهایی، آن است که زمینه آماده شود که جامعیت بیشتری پیدا کند و ‏تولیدات تئاتر‎ ‎بتواند در اختیار تماشاگران واقعی خودش یعنی مردم قرار بگیرد. مسئله مهم دیگر، این‎ ‎است که ‏تمام نیروهای تئاتری دست به دست هم می‌دهند و برای برگزاری این جشن هم‌سو و‎ ‎هم‌صدا عمل می‌کنند و ‏نشانة پیوند خانوادة تئاتر در همین حرکت نمادین‎ ‎است‎.


برای سال بعد، از این دست‌آوردها، چه جمع‌بندی و ارزیابی صورت گرفته‎ ‎است؟


طبیعتاً یک ارزیابی و جمع‌بندی از آنچه که انجام شده خواهیم داشت، ضمن‎ ‎اینکه باید از مطبوعات و سازمان ‏صدا و سیما که پوشش بسیار خوب و اطلاع‌رسانی دقیق‎ ‎را از قبل شروع جشن آغاز کردند و در طول ‏برگزاری مراسم،‌ انعکاس کارهای مختلفی را‏‎ ‎در چندین شبکه تلویزیونی داشتند صمیمانه تشکر کنم. خود این ‏حمایتها می‌تواند بسیار‎ ‎بسیار موثر باشد و توجه بیشتری را به هنر تئاتر جلب کند و آثار مثبتی که تئاتر‏‎ ‎می‌تواند در جامعه داشته باشد، بحثهایی که پیرامون این هنر و در زمینه‌های مختلفش‎ ‎شده و نیازهایی که در ‏مورد تولید دارد و همین ‌طور برخی مسائل مختلفی که در جامعه‎ ‎در جهات متعدد مطرح است، در این بحث و ‏گفت‌وگوها چه از طریق مطبوعات و چه از سوی‎ ‎رسانة ملی انعکاس پیدا کرده، حائز اهمیت است‎.


اینجاصحبت از تئاتر و مردم به میان می‎ ‎آید. تا چه اندازه سعی کرده‌اید تئاتر برای مردم ملموس ‏باشد؟… الان به نظر‎ ‎نمی‌رسد چنین باشد…‏‎ ‎

چیزی که به دنبالش هستیم همین است. الان درون یک‎ ‎آشفته‌بازار تئاتری قرار داریم. تعریف‌شده و هدفمندشده ‏حرکت نمی‌کنیم. گروههای‎ ‎تئاتری مشخص نداریم. گروه نیازمند حمایتهای مالی، معنوی و امکانات اجرایی ‏است و یک‎ ‎گروه باید به طور دائم و مستمر کار کند تا در ارتباط با مردم قرار بگیرد. اگر‎ ‎گروههای ‏تعریف‌شده با عناوین مختلف نظیر حرفه‌ای، دانشجویی، تجربی، کودک و نوجوان،‎ ‎عروسکی و همچنین ‏سالنهای تعریف شده داشته باشیم، طبیعی است که تماشاگر جذب این کار‎ ‎خواهد شد و می‌داند که به کدام سالن ‏خواهد رفت و گروه کدام است. ‏

اینها که گفتید‎ ‎درست، اما وظیفة خانه تئاتر چیست؟


بیانیه‌ها، مصاحبه‌ها، جلسات، گفت‌وگوهایی‎ ‎که با متولیان تئاتر داریم و بسیاری مسائل از این قبیل. من در ‏حال حاضر زمینه را‎ ‎مناسب می‌بینم. به همین دلیل هم سال گذشته طرح اولیه تئاتر کشور را پیشنهاد و ارائه‎ ‎دادیم‎.


کجا؟‎


معاونت هنری وزارت ارشاد اسلامی، بخش هنرهای نمایشی‎ ‎فرهنگستان هنر، شورای اسلامی شهر تهران و ‏به هر جای دیگری که لازم باشد ارسال‎ ‎خواهیم کرد‎.‎