کلید خوردن دومین استیضاح در مجلس

نویسنده
حسین محمدی

» پایداری ها به وعده عمل کردند، هدف علی جنتی

حمید رسایی، نماینده مجلس، خبر از کلید خوردن طرح استیضاح علی جنتی، وزیر ارشاد، داد. استیضاحی که محمدحسن ابوترابی، نایب‌رییس مجلس، گفته است خبری درباره آن ندارد.

رسایی، نماینده عضو جبهه پایداری، در گفت‌وگو با فارس‌نیوز، خبر از آن داد که طرح استیضاح علی جنتی در هشت بند تهیه شده و به هیات رییسه‌ مجلس تحویل داده خواهد شد.

نایب‌رییس کمیسیون اصل ۹۰ دلیل استیضاح جنتی را اصرار او “بر سیاست‌های غلطی” دانست که “موجب اعتراض و نگرانی متدینین و دلسوزان و علما شده”. او اضافه کرده که طرح استیضاح علی جنتی قرار بود قبل از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران تحویل داده شود که به تاخیر افتاد، اما در حال حاضر “بیش از این نمی‌توان مماشات کرد”.

علی جنتی، وزیر ارشاد، از جمله وزرایی است که پیش از این از نمایندگان مجلس کارت زرد گرفته است. کارت زردی که به عقیده رسایی “سبب نشد تا وی در سیاست‌ها و جهت‌گیری‌هایش تامل کند بلکه تاکنون چند بار با ادبیات توهین‌آمیزی اعلام کرده که اگر ۱۰ کارت زرد هم از مجلس بگیرد برایش مهم نیست”.

جنتی در ماه‌های گذشته بارهابا انتقادهای اصول‌گرایان درباره سیاست‌های فرهنگی در پیش گرفته، مواجه شده بود. طرفداری از رفع فیلتر شبکه های اجتماعی و آوازخوانی زنان، دیدار نوروزی با محمد خاتمی و نیز وضعیت مطبوعات و در نهایت بحث نمایش برخی فیلم‌ها از جمله محورهای انتقاد اصولگرایان از علی جنتی بود. در نهایت، وزیر ارشاد به خاطر “تساهل و تسامح” در برابر توهین به مقدسات و “ترویج اباحه گری با پرداختن به موضوعات محل اختلاف و غیرضروری” از نمایندگان کارت زرد گرفت.

دامنه این هشدارها به رهبر ایران نیز رسیده است. آیت‌الله خامنه‌ای تاکنون چندین بار مستقیم یا غیرمستقیم نارضایتی خود را از سیاست‌های فرهنگی دولت نشان داده.

در یکی از این موارد از این دست، وی در دیداری با اعضای هیات دولت، نسبت به سیاست‌های فرهنگی و وضعیت فرهنگ، هشدار داده بود.

همان زمان یکی از مسوولان وب‌سایت مشرق‌نیوز، نزدیک به اصول‌گرایان، در اکانت توییتر خود نوشته بود که رهبر جمهوری‌اسلامی بعد از سلام و علیک با علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خطاب به وی گفت: “ما با شما خیلی حرف داریم؛ حرف‌های جدی هم داریم”.

وی در این دیدار با اشاره به این‌که “خطاها و اشتباهات فرهنگی به راحتی قابل جبران نیست”، گفت: “ضروری است در عرصه فرهنگی سیاست‌های نظام به درستی درک و اِعمال شود”.

سخنان آیت‌الله خامنه‌ای درباره سیاست‌های فرهنگی دولت و هشدار نسبت به تغییر و یا اشتباه در آن‌ها، در حالی بیان می‌شد که طی ماه‌های گذشته انتقادهای اصول‌گرایان از این مساله افزایش یافته. بخش بزرگی از اصول‌گرایان طی ماه‌های گذشته بیش از آن‌که به بحث مذاکرات هسته‌ای بپردازند، مشغول انتقاد از سیاست‌های فرهنگی دولت روحانی هستند. مساله‌ای که به نظر می‌رسد در آن با رهبر جمهوری‌اسلامی هم‌نظرند.

رهبر جمهوری‌اسلامی اسفندماه سال گذشته نیز در دیدار با اعضای مجلس خبرگان، از وضعیت فرهنگی کشور ابراز نگرانی کرده و گفته بود: “من هم از مسایل فرهنگی نگرانم… دولت محترم باید به این موضوع توجه کند و مسوولان فرهنگی نیز باید توجه داشته باشند که چه می‌کنند، زیرا در مسایل فرهنگی نمی‌توان بی ملاحظگی کرد”.

چند ماه پیش نیز وب‌سایت شبکه هزاره‌سوم - نزدیک به اصول‌گرایان - نوشته بود که “وقتی محمدحسین صفارهرندی در سال ۸۴ و در دولت نهم در راس این وزارتخانه قرار گرفت رهبر انقلاب با لحنی تلخ به وی فرمودند: شما فرش نجسی را تحویل گرفتید و روی همان نشستید. پس وزیر فرهنگ - هر که هست - باید ابتدا عین نجاست را برطرف کند و سپس فرش را آب بکشد و پاک کند”.

اصول‌گرایان پس از سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی انتقادهای خود از وزارت ارشاد را شدت بخشیدند. انتقادهایی که پس از دیدار نوروزی علی جنتی با سیدمحمد خاتمی بیشتر هم شد.

علی جنتی اما در گفت‌وگویی با روزنامه شرق، بخشی از انتقادها نسبت به وضعیت فرهنگی دولت را ناشی از “بولتن‌سازی نهادهای ارزشی” دانسته بود که “در اختیار مقامات کشور” قرار می‌گیرد و “از طرف برخی نهادهایی است که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند… سر تا پایشان دروغ است. وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم از ابتدا تا انتها جعل و تحریف است”.

اخیرا محمدعلی موحدی‌کرمانی، امام جمعه موقت تهران، در دانشگاه امام حسین - وابسته به سپاه پاسداران - درباره وضعیت فرهنگی کشور و وزارت علی جنتی گفت: “می‌خواهند شبیخون فرهنگی کنند. از ابتدا تا آخر حمله نمی‌کنند بلکه شیوه این است که لا‌به‌لای کتاب‌ها ممکن است چند حرف کتاب بزنند اما حرف‌ها و هجمه‌های فرهنگی خودشان را بین کتاب‌ها به خورد فرزندان ما می‌دهند و من این را به فرزند آیت‌الله جنتی که وزیر ارشاد هستند یادآوری کردم و هشدار دادم که اگر زنان و فرزندان ما این کتاب‌ها را به خانه ببرند و فاسد شوند ما در برابر این‌ها مسوول هستیم”.

جها‌ن‌نیوز، وب‌سایت نزدیک به مخالفان دولت در گزارشی پیرامون عمل‌کرد وزارت ارشاد، نوشت که احمد مسجدجامعی، گزینه نخست برای تصدی این پست بود که در نهایت این اتفاق رخ نداد. اما “پس از گذشت چیزی حدود ۷ ماه از استقرار علی جنتی در این وزارتخانه، حضور احمد مسجدجامعی و تیم وی در وزارت ارشاد پررنگ و پررنگ‌تر می‌شود. ظاهرا علی جنتی با این پیش‌شرط وزیر شد که وزارت فرهنگ عملا سهم اصلاح‌طلبان در کابینه خاتمی بماند. حضور احمد مسجدجامعی و تیمش در همه حوزه‌ها نمود پیدا کرده است”.