آماده مذاکره مستقیم با آمریکا

نویسنده

» نگاه کلارین به سیاست خارجی روحانی

رییس جمهور ایران حسن روحانی در اولین پیام اش در سمت رییس جمهور، برای انجام مذاکرات مستقیم با ایالات متحده درخصوص برنامه اتمی ابراز آمادگی کرده است. شرط او برای انجام مذاکرات “لغو فشارها و تحریم ها”ست.

او در اولین نشست خبری خود به عنوان رییس جمهور همچنین اعلام کرد که در این مذاکرات حمایت از “منافع ملی” ایران باید لحاظ شود و از ایالات متحده خواست “دستورکارهای مخفی” خود را کنار بگذارد و براساس “احترام متقابل” پیش رود.

رییس جمهور میانه رو در لباس روحانی که وعده تغییر در سیاست ایران را پس از هشت سال ریاست جمهوری مناقشه آمیز محمود احمدی نژاد داده، همچنین اعلام کرد که ایران در چارچوب پیمان منع گسترش اتمی دارای “حقوق مسلم”ی است که از آن جمله می توان به حق غنی سازی اورانیوم با اهداف غیرنظامی اشاره کرد.

در همین راستا، روحانی خاطرنشان کرد که دولتش آماده است تا مذاکرات “جدی” را درخصوص برنامه اتمی ازسرگیرد و اعلام کرد “اطمینان کامل دارد که نگرانی ها در مدت زمان کوتاهی رفع شوند”. او افزود که راه حل “تنها ازطریق گفتمان حاصل خواهد شد، نه تهدید”.

ازسوی دیگر، اظهارات رییس جمهور جدید مورد حمایت گسترده متحد خود، روسیه، قرار گرفت. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز گذشته اظهار داشت که مذاکرات درخصوص برنامه اتمی ایران نباید برپایه تعیین “اولتیماتوم” برای تهران انجام شود.

او افزود که مذاکرات راهی برای “ازبین بردن نگرانی های بین المللی” در زمینه طرح های هسته ای ایران است.

ازسوی دیگر، سرگئی ریباکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، روز گذشته اعلام کرد که “باید حداکثر تا ماه سپتامبر با ایران وارد یک سری مذاکرات جدید شویم”.

منبع: لوموند، ۶ اوت